Gitgit Vattenfall, Ulun Danu Bratan och Candikunin

Juldagsmorgonen gick vi upp i ottan, inte for att besöka kyrkan utan for att packa vara vaskor och lämna Lovina för den här gången.

Kvällen innan hade vi, efter de vanliga prisdiskussionerna, hittat en chaufför som skulle köra oss till Kuta med några stopp på vägen.

Efter frukosten checkade vi ut och halv nio gav vi oss iväg. Vi åkte först österut och via staden Singaraja vände vi söderöver. Första stoppet blev Air Terjun Gitgit, även kallat Gitgit Vattenfall.

Gitgit vattenfall, Bali

Vi kom tidigt vilket gjorde att vi slapp andra turister. Det ar ungefär 1 km ner från vägen till vattenfallet, men det är värt besväret att gå dit da det ar ett vackert vattenfall.

Frukt offer på juldagen, Bali

På fortsatta vägen mot Bratan fick vi se kvinnor gående med otroligt vackert staplade fruktkreationer på huvudet. De bar dessa till templen där de lämnar dem som offergåvor.

Även om hinduerna själva inte firar julafton, sa har de gärna ceremonier för att fira andra religioners högtider.

Vi stannade till vid en utsiktsplats over sjön Buyan som också kallas Monkey forrest därför att en massa apor håller till där.

Ingång till Ulun Danu Bratan tempel på Bali

Ulun Danu Bratan vattentempel, Bali

Nästa stopp var vid berömda vattentemplet, Ulun Danu Bratan, som ligger på sjön Bratan och är tillägnad vattnets gudinna, Dewi Danu.

Candikuning, Botaniska trädgårdar, Bali

Sista stoppet på utflykten var de botaniska trädgårdarna i Candikuning. Här strövade vi runt kring träd och växter under någon timmes tid. Härifrån fortsatte färden direkt till Kuta, endast med ett kort stopp for lunch.

Väl framme i Kuta tog vi vara ryggsäckar på ryggen. Vi hade en mängd tips på boende, men valde att först gå till det ställe som det kanadensiska paret rekommenderat oss. Tyvärr var det fullt men rakt över gatan låg Puri Agung som erbjöd oss enkelt och billigt dubbelrum for 40.000 Rp natten (50 kronor).

Puri Agung backpacker hotell, Kuta Bali

Vi checkade in och begav oss sedan direkt ut for att utforska Kuta.

Vi gick omkring bland de smala, charmiga, men tyvärr hårt trafikerade gatorna under nästan tre timmar. Har ar påtagligt mycket mer ”turistigt” an de andra stallen vi varit på. Vill man shoppa finns har dock oändligt många affärer och gatuförsäljare.

Lars på Kuta Beach vid solnedgång, Bali

Vid sextiden drog vi oss ner till stranden for att njuta av den omtalade solnedgången.

Kuta solnedgång på juldagen, Bali

Någon timme senare var det dags att leta upp en restaurang for middag. Valet föll på Nusa Indah där vi åt god indonesisk mat och avslutade med friterad banan och ananas.