Inspiration to exploration

Fiafia dans av män på Aggie Greys, Samoa

Sista dagen på Samoa

Vi lämnar underbara Tanu Beach bakom oss och beger oss från Savai'i till Upolu med färja. Det blir en sista dag och kväll i Apia som vi spenderar med en Fiafia på Aggie Greys hotell.

Det var sista morgonen på Tanu Beach Fales när solstrålarna trängde in genom de tunna väggarna.

Solen skiner in genom väggarna på vår hydda, Tanu Beach Fales Samoa

Det var underbart att öppna ut och mötas av denna underbara vy ut över stranden och havet.

Utsikt från vår hydda på Tanu Beach Fales, Samoa

Efter frukost tackade vi Tanu och den trevliga personalen, vi hade verkligen haft några underbara dagar här vid Manese.

Personalen på Tanu Beach Fales, Samoa

Vi vinkade avsked och hoppade in med våra ryggsäckar i bilen.

Huvudbyggnad, Tanu Beach Fales, Samoa

Peter och Tommy skjutsade oss till hamnen för att ta färjan över till Upolu. De skulle lämna tillbaka bilen och var bussiga att köra oss först. De hade varit trevligt sällskap och det kändes lite tråkigt att skiljas åt, men så är det ofta på resor. Det gick få båtar per dag och när vi kom till färjelägret i Salelologa fick vi springa på färjan i sista minuten innan den skulle gå. Vi tog ett hastigt adjö och fann oss tillrätta på färjan som lämnade Savai’i med sikte på Upolu.

Färja från Salelologa till Mulifanua, Samoa

Vi kom av färjan vid Mulifanua och fann snart en av de färgglada bussarna till Apia. Efter att ringt några samtal var det dags för lite lunch och vi promenerade bort till mysiga Rainforest Cafe & Restaurang.

Rainforest Cafe & Restaurang, Apia Samoa

Här tog Lasse en god kycklingsoppa med grönsaker och cocoskräm medan Anki åt en fin kycklingsallad. Det fanns massa historiska bilder och prylar på Cafét som ägdes av någon tysk emigrant.

Kycklingsoppa med grönsaker och cocoskräm på Rainforest Cafe & Restaurang, Samoa

Det var några dagar sedan vi varit i kontakt med omvärlden och vi letade upp ett Internetcafe där vi uppdaterade vår dagbok och kollade våra e-mail. Som vanligt var det mycket varmt och vi gick och köpte varsin god och svalkande glass.

Det var eftermiddag och vi gick till Seipepe där vi bott de första två nätterna på Samoa och där vi hade våra stora ryggsäckar. Vi lämnade nu även våra mindre ryggsäckar för att kunna röra oss lite lättare på kvällen.

Amata på Seipepa, Apia Samoa

Vi talade en stund med Amata och med Mats om hur vi haft det och hur mycket vi gillat ön.

Vårat flyg skulle gå mycket sent och vi hade hela kvällen på oss. Av en händelse råkade det vara rätt veckodag för Fiafia på Aggie Greys hotell.

Sång vid Fiafia, Aggie Greys Samoa

Fiafia dans, Aggie Greys Samoa

Till akompanjemang av gitarr och trummor framförde lokala förmågor sång och dans framförde de en söderhavsshow.

Kvinnor sjunger och gungar till söderhavstoner, Aggie Greys Samoa

Fiafia dans av män på Aggie Greys, Samoa

Det hela slutade med en avanserad arrangerad elddans ute vid poolen, där det elddansare deltog både på balkong, poolkant och i kanot i poolen. Effektfullt och proffsigt!

Elddans och show vid Aggie Greys, Samoa

Elddans på Aggie Greys, Samoa

När showen var över och det var dags för middag gick vi till det trevliga The Coast som vi hade besökt tidigare. Lasse åt Fish with beans and pepper, medan Anki valde chicken and chips.

The Coast sen kväll Apia, Samoa

Det var mörkt när vi promenerade tillbaka på Seipepe och återigen var vi mycket tacksamma över vår maglite, utan den hade vi inte lyckats ta oss fram.
Vi satt här och väntade en stund. Det blev strul med den planerade buss-transporten och vi beställde taxi till flygplatsen istället. När vi gav oss av från Saipepa fick vi varsitt halsband av snäckor och vänligt farväl med ett välkomen tillbaka!

Taxin tog oss genom den bäcksvarta natten till flygplatsen. Eftersom vi hade delat upp packningen för att lätt ta oss runt på Samoa fick vi nu packa om innan vi checkade in. Den sedvanliga flygplatsskatten var 30 tala var. Sedan var det bara att vänta från 23.00 på flyget vidare efter midnatt.

Efter några timmar blev det dags att borda flygplanet vid namn “island of upolu” och fortsätta vår resa mot Tonga.

Aggie Greys

» www.aggiegreys.com

Relaterade Sidor

Fale by the paradise beach at Savai'i, Samoa

Savai’i

Savai’i är den största ön på Samoa. Man når den enkelt med en färja från ‘Upolu över Apolima sundet och det går bussar runt ön. Vackraste stränderna på Savai’i hittar man längs norra kusten.