Bula Nadi – framme i Fiji

Frukosten på Nadi bay hotel bestod av ananas, papaya, toast och juice eller kaffe. Vi hade kvällen innan bestämt att vi skulle gå till stranden och efter frukost begav vi oss av.

Lasse på väg till Wailoaloa Beach, Fiji

Efter tio minuters promenad stannade en bil och föraren frågade om vi ville ha skjuts ner till stranden vilket vi tackade ja till.

Wailoaloa Beach, Fiji

En stund senare promenerade vi längst den gråa lavastranden. Vi upptäckte att vi glömt ta med oss dricka och det fanns ingen affär så långt ögat kunde nå.

Wailoaloa Beach vid Nadi, Fiji

Vi fortsatte ända promenera en bit längst stranden och doppade tårna i det varma vattnet innan vi beslutade oss för att vandra tillbaka.

Vågorna rullar in längs Wailoaloa Beach, Fiji

Det blev en svettig vandring och tillbaka på hotellet var det skönt att slänga av sig kläderna och hoppa ner i poolen. Efter en timme eller två vid poolen bestämde vi oss för att ta bussen in till Nadi. Bussarna kommer ofta på dagtid och man får den att stanna genom att sträcka ut handen. Priset for oss tillsammans var endast 1 Fiji dollar för att ta oss in till stan.

Anki, Nadi Centrum Fiji

Inne i stan var det om möjligt ännu varmare och när det blev dags for lunch uppsökte vi skuggan. På den lilla “Restaurant Sevens” beställde vi in en vegetarisk och en kyckling curry masala.

Lasse having lunch in center of Nadi, Fiji

Vi hade utsikt över huvudgatan och här såg vi en tongansk trafikpolis som skilde sig något med de poliser vi är vana att se. Den här polisen hade nämligen kjol på sig…

Polis dirigerar trafik i kjol, Nadi centrum

Vi strövade upp och ner längst huvudgatan och tittade i skyltfönsterna till deras små affärer. En försäljare lockade in oss i en affär där de försökte få Lasse att köpa en kjol (suva) men det gick han inte på. När vi var på väg att lämna affären frågade han vad vi hette och innan vi visste ordet av hade han täljt in våra namn i någon slags snidade träsouvenirer. Han försökte sälja dessa till överpris men vi prutade ner dem till det priset vi kunde tanka oss att ge.

Center of town Nadi, Fiji
Huvudgatan i Nadi

I mitten av Nadis huvudgata ligger Morris Hedstrom supermarket där vi gick in för att köpa dricka och glass. Härifran tog vi oss till Noveix Microsystems Pty Ltd som erbjöd två timmars Internet för 5 Fiji dollar vilket var det absolut billigaste vi kunde hitta. Främsta anledningen till detta internetbesök var att kolla upp boende och allmän information inför Samoa. Egentligen hade vi bokat boende på Virgin Cove på Samoa men eftersom de skulle stänga ner sin verksamhet för en period framöver ville vi kolla upp andra alternativ.

Middag på Mama's pizza Inn, Nadi Fiji

Vi avslutade vårt besök i Nadi med en middag på “Mama’s pizza Inn”. Här tog vi tillfället i akt att prova den lokala ölen Fiji Gold, den var förståss god. Utanför restaurangen fick vi snart en buss att stanna och kom snart tillbaka till hotellet.