Vi trampar mark i fyra länder på en dag

Vi vaknade på flygplatshotellet och efter en varm dusch gick vi direkt ner till gaten. Först tog vi en kort resa på en och en halv timma till Hong Kong. På flygplatsen fick vi vänta fyra timmar innan vi kunde boarda vårt Qantasflyg. Vid tretiden lyfte vi, något försenat, med slutdestinationen Perth i Australien.

Vi åt lunch och såg filmen ”The score” innan det var dags för mellanlandning i Singapore. Vi fick gå av planet under en timma. Vi passade på att leta upp ett Internetcafé på flygplatsen och skickade nyårshälsningar. Vi gick på planet för att flyga sista sträckan till Perth. De visade komedin ”Zoolander” och vi åt sen middag.

Klockan ett på natten landade vi, fick stämplar i vara pass och fick Ankis hatt godkänd i tullen. Australien har nämligen hårda restriktioner gällande införsel av naturprodukter som tex Ankis hatt som är tillverkad av hampa eller något liknande.

Utanför Perth flygplats hittade vi en taxi (Swan Taxis) som körde oss till Ozi Inn hostel på 282 Newcastle Street. När vi kom fram var klockan efter två på natten och ingen av personalen fanns på plats. Som tur var fanns det gäster som var vakna och med hjälp av dessa fick vi en säng i en sk sovsal ( ett rum med 6 sängar). Då vi inte hade många timmar att sova var detta helt ok.

På väg till flyget imorse spelade de ”Side by side”, ganska beskrivande titel.