Strandpromenad i Cairns

Vi beger oss till Queensland

Vi flyttar oss med klockan en halvtimma framåt när vi tar oss till östkusten.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email

Mycket trötta steg vi upp klockan fyra och när vi gick ut för att möta shuttlebussen en halv timma senare möttes vi av festglada människor på vag hem.

Vi checkade in våra väskor och åt lite medhavd frukost innan vi tog oss in till transithallen. Två timmar senare landade vi i Cairns och flyttade fram vara klockor en halvtimma till lokal tid. På flygplatsen fanns en stor tavla med boendealternativ och en telefon man kunde använda för att ringa till de olika hotellen. Vi ringde ett tiotal och fastnade för Billabong Central Backpackers som skulle komma och hämta oss på flygplatsen.

Tjugo minuter senare dök de upp och körde oss till hotellet där vi checkade in. Ganska snart gav vi oss ut på stan för att se oss omkring. Vi fönstershoppade och plockade en mängd broschyrer om vad man kan göra i Cairns med omnejd.

I en skivaffär hittade vi en skiva med många av de australiensiska folksånger vi hört under våra turer. Vi köpte denna och fick en bok med text och noter till låtarna på cdn inkluderat i priset.

När vi passerade biblioteket passade vi på att gå in och kolla om de hade datorer och Internetuppkoppling vilket de hade.

Det fanns en dator utan Internetuppkoppling som var gratis att använda vilket passade oss utmärkt. Vi passade på att skriva några dagars dagbok och spara på diskett för att senare kunna publicera på något Internet Cafe.

Strandpromenad i Cairns

Cairns är en trevlig stad och vi fortsatte strosa runt. Till var förtjusning hittade vi ett fotogalleri, Peter Lik Wilderness gallery. Peter Lik är en av Australiens främsta landskapsfotografer och vi spenderade en lång stund med att studera hans otroliga fotografier och läsa om tekniken han använt. Inspirerande!

Vi gick till Internet Outpost för att uppdatera dagboken innan vi gick tillbaka till hotellet för att göra oss klara inför kvällen.

På Billabong fick vi matkuponger för en liten varm måltid på restaurang Pirana. Här fanns möjlighet att för endast 3-4 dollar uppgradera gratismåltiden till någon av huvudmenyns rätter. Eftersom vi inte var särskilt hungriga nöjde vi oss med varsin liten portion nachos samt en kanna öl.

Mätta och nöjda gick vi tillbaka till Billabong för att sova.

Liksom tidigare besök på “Internet Outpost”, då i Alice Springs, håller stället bra standard. 1 timma kostar 3 AUD. Internet Outpost ligger på Shields Street (mitt emot Woolshed Nightclub) och har öppet alla dagar 10-23

Peter Lik

Duktig fotograf ifrån Cairns som gör succe över hela världen.

» www.peterlik.com

Relaterade Sidor

Fullmåne över Sydney Operahus

Sydney Operahus

Sydney Operahus är en av världens mest kända byggnader och Sydneys stolthet. Operahuset är täckt av över en miljon vita kakelplattor från Höganäs. Sydney operahus finns med på UNESCO:s världsarvslista sedan 2007.

Läs mer och se bilder »

Relaterade reseskildringar

Vacker bro i Central Park, New York

Drömmer mig bort till New York och Sydney

Det faktum att jag tillbringade en månad i vackra Sydafrika och Mauritius alldeles nyss räknas inte längre. Jag älskar att resa och är letar alltid efter platser att utforska. Eftersom jag nyligen har tillbringat ett par veckor omgiven av vacker natur, landskap och stränder, fokuserar jag denna helg på storstäder.

Följande städer är två favoriter och så här skulle jag välja att tillbringa dagen om jag var där just nu.