Med båt till norra ön

Vi lämnade Nelson Beach hostel vid halvtio och körde en sväng genom centrum en sista gång för denna resan.
Nelson Beach Hostel

På väg ut ur stan stannade vi till för att fotografera det spegelblanka havet vid inloppet till hamnen. Den vackra vägen mot Pickton bjöd på många vykorts vyer, men vi stannade endast en gång då vi hade en tid att passa för att komma med färjan.

Vacker vy på väg till Pickton

Strax innan Pickton körde vi av på en rastplats för att organisera våra grejer och packa ner dem i väskorna.

När vi rullade in i Pickton hade vi ont om tid och avverkade i rask takt lunch, lämnande hyrbilen och checkade in på färjan. Vid halv två lämnade färjan Arahua Picktons hamn.

Färjan lämnar Picktons hamn

Första delen av den tre timmar långa resan över Cook Strait var det soligt och skönt vilket gjorde att i stort sett alla passagerare satt uppe på däck. Resan gick i lugn takt och det var aldrig tal om någon sjögång.

Färja mellan Pickton och Wellington, The Interislander

Färjetrafiken drivs av The Interislander och det går flera båtar i båda riktningarna varje dag.

När vi kom fram till färjeterminalen i Wellington fanns där bussar från flera hostels för att hämta passagerare, dock ingen från Wildlife Lodge som vi hade blivit lovade. Två samtal senare fick vi beskedet att chauffören hade sin lediga dag och vi skulle bli tvungna att ta oss dit på egen hand. En gratisbuss tog oss in till tågstationen och härifrån tog vi den gula bussen som kör runt i centrala Wellington fram till hotellet.

Med hissen tog vi oss till receptionen på andra våningen av huset med zebra målad fasad. Utav någon oförklarlig anledning fanns inte vår bokning i systemet, men efter lite omplaceringar gjorda av receptionisten fick vi ett dubbelrum. I motsats till vad vi tidigare hade fått höra tycktes det vara ont om hyrbilar och eftersom vi tänkt ta oss runt i hyrbil även på nordön fick vi bråttom att ringa Pegasus. De kunde erbjuda oss en bil som vi preliminärbokade till dagen efter.

Strax därefter såg vi vid receptionen en lapp om att gratis köra upp bilar till Auckland. Det var ingen som svarade på numret som vi ringde men vi bestämde oss för att prova igen tidigt dagen efter.

Vi lämnade vår packning på rummet och gav oss ut på stan. Det hade hunnit bli kväll och affärerna hade stängt för dagen, men vi gick ändå en runda kring de närmaste kvarteren.

Anki, middag på Cinta Malaysian Kitchen

Vi hittade en liten mysig malaysisk restaurang vid namn Cinta Malaysian Kitchen där vi gick in och satte oss. Vi beställde två öl och två malaysiska rätter som visade sig vara det godaste vi ätit på mycket länge. Det blev att vi satt kvar här en bra stund. När vi kom ut var det kallt och blåsigt så vi gick direkt tillbaka till vårt hotell.

Wildlife Lodge, Wellington

Om Wildlife Lodge
Wildlife Lodge är ett förhållandevis nytt backpackerställe i Wellington. På översta våningen finns internetcafé, ett stort modernt kök, tv-rum, och gitarr att låna. Ett fräscht och charmigt backpackerställe som är lätt att hitta med sin zebra målade fasad.

Dagens körstrecka
Mätarställningen när vi lämnade hyrbilen i Pickton stod på 27458. Vi hade på förmiddagen kört 114,8 km och sammanlagt under var tid på sydön kört 275 mil.