Marknad i Christchurch

Vi checkade ut men lät bagaget stå kvar på Warners och tog oss sedan lite frukost. Tio minuters gångavstånd från Cathedral Square i ett område som kallas Canterbury (följ spårvagnsrälsen) hålls varje söndag en marknad på Worcester Boulevard vid the Arts Centre.
Marknaden har delvis ett Viktorianskt tema där delar av befolkningen klär upp sig i kläder av gammal engelsk stil.

Utmed gatan stod gamla veteranbilar parkerade, en man spelade på sitt positiv och förbi oss rullade en gammal spårvagn som går genom stan. Konstgalleriet hade också öppet och vi besökte delarna Cave Rock och Salamander gallery där vi bland mycket annat såg målningar av Nya Zeelandska konstnärer och skulpturer av Trevor Askins.

Bland marknadsstånden hittar man lokala konsthantverk, kläder, smycken och mat. Vi bestämde oss för att köpa kinamat till lunch på The Foodcourt och satte oss på en bänk intill för att äta.

Vi lämnade marknaden och gick tillbaka till Warners för att boka boende samt valutflykt i Kaikoura för dagen efter. Trots att det var söndag fanns en hel del öppna affärer i centrum och vi kollade utbudet innan vi avslutade detta Christchurch besök med en glass.

Vi körde fram bilen till hotellet där vi hämtade våra väskor och körde sedan ut ur Christchurch.

Framme i Kaikoura
Efter två timmars körning norrut kom vi fram till Kaikoura. Efter att ha köpt en dricka och en påse chips checkade vi in pa Adelphi Lodge.

Korridoren till vårt rum på Adelphi Lodge

När vi lämnat väskorna på rummet gick vi ned till stranden för att se utsikten över bukten. På vägen tillbaka till Adelphi beställde vi en medium pizza på Dexarellis som vi tog med oss. I hotellets mysiga TV-rum/vardagsrum satte vi oss med varsin öl och delade på pizzan.

Efter middagen gick vi igenom olika alternativ för de kommande dagarna. När vi bestämt oss gick vi till telefonautomaten utanför och bokade boende i Nelson och Wellington kommande dagar. Vi gick sedan tillbaka till hotellet där vi satte oss med lite vin och öppnade en chipspåse. När vinet var uppdrucket och chipspåsen tom hade det blivit sen kväll och det var dags för oss att gå och lägga oss.

Om Adelphi Lodge
Adelphi Lodge har ett marint tema med tyngdpunkt på äldre tider. I taket hänger kajaker upp och ner och väggarna pryds av bilder pa gamla sjöman. På toaletterna och i köket är det ”far side” (larson serier) tema. Köket och TV-rummet är båda mycket rymliga och i det senare finns en hylla med videofilmer for den som vill se.

Dagens körstrecka
Mätarställningen stod ikväll på 23370, vi har alltså idag kört 186 km.

The Arts Centre of Christchurch

Det konst center vi besökte i Christchurch.