Inspiration to exploration

Söndagsmarknad i Manilva

Som så många andra i omgivningen besöker vi på söndagen en söndagsmarknad, för oss blir det marknaden i Manilva och avslutas med middag i Estepona.

De första dagarna av semestern brukar vi tillåta oss att sova ut. Senare kommer vi vilja nyttja dagen maximalt, men än så länge är det en lyx att få lov att sova tills man vaknar och kanske rent av slumra till ytterligare en stund.

Blommor i Monte Viñas, Manilva

Vi åt frukost och pratade om dagen. Det var söndag och därmed marknadsdag både i Manilva och i hamnen i Estepona. Vi bestämde oss för att åka ner till marknaden som är på en stor parkering på väg ner mot Sabinillas. Som vanligt fanns inga direkta planer på inköp, men det är alltid trevligt att strosa omkring en stund.

Monte Viñas, Manilva

Allt möjligt gammalt och nytt på marknaden i Manilva

Parkeringen var ganska full som alltid, men den är stor och det finns alltid platser längre bort. Vi strosade omkring bland marknadsstånden.

Söndagsmarknad i Manilva

På denna marknad finns verkligen allt. Det mest typiska för dessa marknader så som blommor, frukt, nötter, oliver och kläder, smycken och väskor finns självklart. Men även marknadsstånd med diverse prylar och saker åt det antika hållet.

Man kan göra diverse fynd på marknaden i Manilva

Skulle du vara spekulant på en gammal skrivmaskin, bättre begagnade elkablar, dörrhandtag eller skruvar kan du hitta detta hos några av försäljarna som radar upp det mesta de har att sälja på stora lakan på marken. Hos en säljare såg vi en hög av datortillbehör så som moderkort, minneskort och grafikkort till en dator.

Söndagsmarknad i Manilva

Bredvid på samma lakan låg också en gammal kamera, böcker bland mycket annat samt en träningsmaskin för magmusklerna. Intill fanns stort utbud av golfklubbor och golftillbehör och strax mittemot ett stort utbud av bidäck.

Man kan göra diverse fynd på marknaden i Manilva

Man kan förundras av allt som säljs och det finns ju uppenbarligen köpare. Men de mest på marknaden är dock vanligare saker. Det finns ett stort utbud av badkläder vilket alltid är roligt att kolla in, klänningar, toppar med mera.

Anki på Manilvas marknad

Gångarna genomsyras av ett skönt sorl och musik ljuder från diverse marknadsstånd som säljer cd-skivor.

Söndagsmarknad i Manilva

Vi har egentligen frukt och grönsaker som räker ett tag hemma, men såg färskpotatis och fina limefrukter som vi köpte.

Vitlök, Manilva marknad

Anki köpte en bikini och ett armband. Och i slutet gick vi bortom marknadsståndet som säljer blommor för att köpa lite nya blommor till fönsterna. Pelagonierna från senaste besöket levde fortfarande fast de behövde kompletteras med lite buskigare växter med mer blommor.

Blomsterstånd på marknaden i Manilva

Lunch med Gazpacho och öl i Monte Viñas

Hemma kändes det skönt att gå ut i trädgården för en lunch på Gazpacho, bröd och till det en kall San Miguel öl. Under parasollen satt vi och njöt av detta. Avkopplingen fortsatte under parasollen med våra böcker och skön latinmusik.

Fjäril på blomma

Under en kort stund senare på eftermiddagen la vi oss på strandstolarna, men det är inte utan att man nuförtiden tycker det är nästintill skönare att sitta i skuggan av parasollen. Variationen är den bästa, och då och då gick någon av oss in för att fylla på våra glas med is och dryck.

Reflektioner fån huset i solglasögon, tillsammans med ett glas tinto de verano

Senare på eftermiddagen skar vi upp lite manchego ost och skålade i spansk cava i den sköna eftermiddagssolen. Större delen av trädgården hade nu hamnat i skugga men värmen var fantastisk och vinden perfekt att snabbt torka Ankis nytvättade hår. Himmeln var klart blå och fåglarnas kvitter blandades härligt med tonerna av Ricky Martins spanska låtar från tidigare år.

De ljusa kvällarna och våra spanska vanor gör att dagen går långt in på kvällen. Halvnio kändes som skön eftermiddag. Spontant hade man gissat klockan var runt 18.

Monte viñas kvällstid

Kväll i Estepona och middag på Aguilar

Strax efter 22 satte vi oss i bilen och åkte in till Estepona. Vi upptäckte att parkeringsstråket vi brukade snurra runt kring hade utvidgats men ändå var det som vanligt ont om platser så här nära centrum. Vi körde bort ett kort stenkast från vår vanliga parkering, där det fanns gott om lediga platser och ställde oss där.

Vi strosade längst med huvudgatan och kollade in folk och restauranger. Mentalt hade vi redan Aguilar i åtanke, en av våra självklara restaurangbesök när vi är här nere. Det var ganska mycket folk i rörelse längst med gatan. På restaurangerna satt flera stora sällskap, förmodligen många familjer som hade söndagsmiddag.

Kvällsvy från Calle Real i Estepona

Vi slog oss ner vid ett av borden på Aguilar och beställde in Tinto de Verano. Menyn var sig lik och vi valde klassiska rätter i form av fläskfilé medaljonger och tonfisk.

Tinto de Verano på Aguillar restaurang i Estepona

Klockan var runt 23 och det var en skön kväll i stan. Vinden hade mojnat, men framför allt brukar det blåsa något mindre i Estepona än det gör i Manilva.

Middag på Aguillar restaurang i Estepona

Folk avslutade sina middagar på Aguilar, men på tapasrestaurangerna och barerna satte sig folk fortfarande. Vi gick en kort sväng bortom Plaza de las flores. Glass baren på hörnan hade som vanligt många besökare. Några få gäster avslutade sina middagar på torgets uteserveringar men för övrigt var det ganska lugnt.

Plaza de las Flores, Estepona

Himmeln ovanför oss var stjärnklar när vi kom tillbaka hem till Manilva.

Relaterade Sidor

Aguilar Restaurant längs Calle Real, Estepona

Bar Aguilar, Estepona

På gågatan genom centrala Estepona, Calle Real, ligger den lilla mysiga Bar Aguilar mellan Calle Terraza och Plaza Ortiz. Aguilar är en av våra favoriter med sin trevliga personal, bord längs med gatan och goda och prisvärda rätter.

Läs mer och se bilder »
Paco Chiringuito i Estepona

Chiringuito Paco, Estepona

Vid den stora rondellen i centrum återfinns inte bara en fantastisk strand, Playa de la Rada, utan även en mycket trevlig strandrestaurang i typisk spansk stil i mörkt trä. Man erbjuder platser både under tak och ute med utsikt över stranden och havet.