Dag i Monte Viñas och kväll i Sabinillas

Frukosten bestod av baguettebrödet vi köpt på bageriet i Sabinillas dagen innan. Morgnar är inte vår starkaste tid på dygnet hemma, och här när vi får lov att koppla av och det dessutom är varmt har vi svårt att komma igång ordentligt på förmiddagen. Det får därför bli några slöa timmar på förmiddagen i huset.

Vi körde en maskin tvätt med handdukar som hängdes upp på tork på taket. Uppe på taket stannar man alltid till och förundras över den härliga vyn över bergen, landskapet och havet. Det är en vy man aldrig kan tröttna på.

Vy från strandpromenaden i Sabinillas

Sen lunch vid Paseo Maritimo strandpromenad i Sabinillas

En bit in på eftermiddagen körde vi ner till Sabinillas. Vi gick en promenad på Paseo Maritimo strandpromenad och satte oss sedan ner på ett café på hörnan precis vid den stora statyn. Här beställde vi in varsin öl, en spansk bagel med skinka, ost och bacon samt en medelhavssallad med fårost och Serrano skinka.

Spansk bagel på Cafeteria Azul, Sabinillas

Det var en skön eftermiddag och stranden och havet låg stilla. Det är lätt att leva ett lugnt liv här nere. Att bara ta det lugnt de första timmarna på dagen och sedan sätta sig under parasollen till en servering med havsutsikt och njuta – total avkoppling som är så välbehövligt!

Cafeteria Azul, Sabinillas

Skön eftermiddag på Sabinillas strand

Det värsta hettan hade lagt sig och den sköna eftermiddagssolen värmde gott. Stranden var åter full med människor och vi gick ner och la oss vid strandkanten. Vattnet var skönt. Vi slumrade båda till en kort stund uppe på strand.

Sabinillas strand

Ovanför oss längst med kuststräckan flög en motordriven para-glider förbi. Vid vattenbrynet spelades det strandtennis. En familj kom in ifrån havet med en trampbåt som hade egen rutschkana på. De hämtade upp några barn för att sedan återvända några meter ut i vattnet så barnen kunde åka ner från rutschbanan och plumsa i vattnet för att sedan direkt ta sig upp på båten igen och upprepa proceduren. Kul tyckte hela familjen att det var, och de tog många bilder.

På vägen hem från stranden tänkte vi stanna och handla. Det slog oss dock när vi satte oss i bilen att det fanns en risk att Mercadona hade stängt på söndagar. Vårt minne stämde och vi passerade även supersol som även de hade stängt. Vi brydde oss inte om att köra några andra omvägar för att kolla övriga alternativ. Vi kände oss lite sandiga och törstiga och ville hellre hem. Handla fick bli någon annan dag.

Klockan hade redan blivit kväll och vi gjorde en kort vända i huset innan vi återvände till Sabinillas. I backen till våra hus träffade vi på våra grannar och vi pratade lite restaurang alternativ i Sabinillas. Slutsaten blev att där det finns flest spanjorer och gärna är lite högljutt, ju bättre är det. I sabinillas finns en Chiringuito som heter Ramos. Det är en populär och välbesökt Chiringuito som vi besökt både dagtid och kvällstid. Ramos har även en restaurang med inomhus servering i stan.

Ramos restaurang i Sabinillas

Middag på Ramos Restaurante i Sabinillas

Varje gång vi passerat har det dock varit väldigt tomt. Förmodligen är det ett ställe spanjorerna hellre besöker på de svalare årstiderna och att man nu på sommaren är på Chiringuiton. Menyn är nämligen densamma. När vi passerade denna kväll satt det dock folk inne, och vi tyckte det kunde vara kul att någon gång prova att sitta här inne även om det var en fantastisk kväll.

Det trevliga servitrisen hälsade oss välkomna och vi slog oss ner. Musiken var trevlig 80-tals pop, och de första låtarna var Ankis favoritartist Madonna. Vi beställde in varsitt glas rött samt vatten. Under tiden vi kollade in menyn blev vi serverade varmt bröd samt hemgjorda små fiskbullar som servitrisen verkade väldigt stolt över. Lasse frågade vilka fiskrätter hon rekommenderade vilket bland annat var Lubina, på engelska Sea bass vilket i Sverige kallas havsabborre. Anki valde mellan kyckling och fläskfilé och blev rekommenderad att välja fläskfilén.

Middag på Ramos restaurang i Sabinillas

Servitrisen var verkligen jättetrevlig och vi pratade en del under kvällen. Dagtid jobbade hon på Ramos Chiringuito och tyckte sig känna igen Anki, vilket ju inte är helt konstigt då vi också konstaterade att det skilde bara två år oss emellan och vi säkerligen stött på varandra under åren.

Maten var fantastiskt god, och trots att vi satt inomhus vilket vi normalt brukar undvika, var det väldigt skön luft. AC:n var precis lagom tempererad, och det var en trevlig miljö med genuin och fin inredning.

Ramos restaurang i Sabinillas

Mot slutet av kvällen kom Andrea, som vi lärt oss servitrisen hette, in med varsitt glas Karamell Vodka.
Familjen till ägarna slog sig nu ner och skulle äta middag. Förutom dem var vi de sista gästerna.
Andrea gav oss ett kort med någon rabatt till Chiringuiton, och vi sa hejdå för denna kväll.
Det var ännu en skön och stjärnklar himmel över den andalusiska landsbygden.