Sol & bad på Punta Chullera strand

Trots att vi försöker vända lite mer rätt på dygnet är vi inte direkt några personer som hoppar ur sängen på förmiddagarna. Men det är ok här nere i Spanien där kvällslivet på sommaren alltid pågår långt efter midnatt.

Frukost på Bar Castillo i Manilva

Vid halv elva gick vi i alla fall upp till byn och satte oss på Bar Castillo. Ägaren som vi lärt känna hade hunnit lämna sitt förmiddagspass, men den andra mannen som jobbar där serverade oss varsin café solo och bocadillo. Kaffet var om möjligt godare än vanligt. Men som vi nämnt innan är just café solo här nere något alldeles speciellt.

Frukost i Manilva

Det var måndag, och första vardagen efter Santa Ana fiestan. Bilar med leveranser kom till affärerna. Något ställe skulle ha en ny kyldisk vilket bars ut ifrån en bil som stannade till en bit ifrån oss. Vi satt i vårt sköna semestermode och studerade allt som hände på den lilla byns huvudgata.

Bar Castillo, Manilva

Mannen som brukar sälja lotterier kom in och tog något att dricka för att sedan gå vidare.
Anki gick in och betalade varpå vi gick ut ur byn och gick in på Plaza de la Vendimia och gick runt för att se nu på dagtid.

Plaza de la Vendimia, Manilva

Även om torget var hyfsat klart till festivalen vi besökte i September förra året så hade det tillkommit en del saker. Platsen som från gatan mest framstått som en stenig mur hade nu blivit ett stort och fint torg dedikerat till den viktiga tiden då vindruvorna är klara för skörd och då byns stolthet, Manilva vinet, produceras.

Till den fina stranden Punta Chullera

Efter en kort stund i huset packade vi ihop våra strandväskor och åkte mot havet. Punta Chullera är en trevlig strand och en av fördelarna med den är också att den inte är lika känslig för blåst eftersom det är en lite grövre stenar på stranden istället för sand.

Punta Chullera

Den något mindre strandbiten som ligger i en liten bukt består av en strand av småstenar. Uppe på stranden ligger Chiringuiton Sal y Sol. Det var en hel del människor på stranden, men inte heller överdrivet många.

Punta Chullera strand

Vi la oss ner ganska nära vattnet. Vid denna årstiden går vattnet inte så högt upp på stranden och framme vid strandkanten finns dessutom så här års en liten upphöjning i sanden som hindrar vattnet ytterligare från att gå för långt upp. Vattnet var svalt men skönt och mycket klart. Efter att ha vant fötter och ben vid det svala vattnet var det skönt att stå kvar för att svalka sig. Vi Sysselsätta oss genom att varierade med att ligga och läsa i solen och gå ner till vattnet. Anki hoppade i vattnet och när hon väl kom i blev kvar en bra stund.

Anki, Punta Chullera strand

Många stannade kvar och njöt av den sköna eftermiddagssolen. Som vanligt var strandlivet varierat, det pågick bollspel och andra strandlekar medan andra passade på med total avkoppling eller hade utbyte med sitt umgänge. Vissa har kylboxar med sig, vissa sprang upp till Chiringuiton då och då för att köpa dryck, mat eller glass.

Lunch på strandserveringen Sal y Sol i Punta Chullera

Efter några timmar vek vi ihop våra badlakan och gick upp till Sal y Sol. Törsten hade satt in, och vad passar bättre än en läskande Tinto de Verano efter en skön stund på stranden.

Sal y Sol, Punta Chullera

Ganska många besökare åt sen lunch och många delade på flaskor med vitt vin. Vi spanade in menyn men hade främst dryck i åtanke och de flesta sakerna på menyn var lite större rätter än vad vi var sugna på och de flesta med inriktning på fisk och skaldjur vilket Anki inte äter. Vi fortsatte njuta av drinkarna och blickade ut mot havet. Återigen en plats man lätt kan fastna på, men vi begav oss tillbaka till Manilva och Monte Viñas.

I huset duschade vi och gjorde oss i ordning för kvällen. Vi tänkte äta något ute men visste inte riktigt vad eller var. På väg ut bestämde vi oss för att satsa på Estepona. I Manilva hade vinden börjat blåsa upp, och Estepona var alltid lugnare.

Calle Real, Estepona

Middag på El Gavilan del Mar i Estepona

Vi åkte in och promenerade upp längst med Calle Real innan vi vek av på en tvärgata vi ofta inte går på, som leder in till Plaza de las flores. Här fanns flera små mysiga restauranger och bland annat en vinbar som såg mycket trevlig ut. Helt klart något att kolla in en annan dag.

Plaza de las Flores, Estepona

Vi fortsatte till Plaza Dr. Arce och kom in på ett litet torg där fler och fler restauranger och serveringar blossat upp de senaste åren. Torget är ganska litet men pittoreskt och lummigt. Denna kväll föll valet på en spansk restaurang vi faktiskt inte besökt tidigare, El Gavilan del Mar.

El Gavilan del Mar, Estepona

Vi slog oss ner vid ett av borden och började med att beställa in varsitt glas vitt samt vatten. Servitörerna hade alla en lite lättsammare och trevlig jargong. Bredvid oss satt en familj med en yngre flicka som naturligtvis påkallade en del uppmärksamhet.

En kväll i Estepona

Anki beställde kyckling och Lasse en tonfisk. Vi fick in bröd samt rysk sallad som ofta finns med på tapas menyer. Ett blad damp ner uppifrån trädet direkt framför Anki som hoppade till lite lätt. En av servitörerna tyckte det var lite kul.

Middag på El Gavilan del Mar, Estepona

Bordet bredvid oss fick en liten drink när de skulle betala och även den lilla dottern i familjen fick en liten drink som servitörerna flera gånger frågade om hon uppskattade varpå hon nickade på huvudet och skålade med sina föräldrar som hade samma typ av snaps glas fast med totalt olika innehåll så klart.

Kvällsliv på torg i Estepona

Torget var lika välfyllt som vanligt. Det är en trevlig miljö för middag. Och maten på det här stället var likt flera av de närliggande restaurangerna mycket god. Så småningom började borden på det lilla torget tömmas. På glass serveringen i hörnan satt dock fortfarande en del. Vi tog en liten promenad inom Plaza de las flores och omgivningarna däromkring innan vi lämnade Estepona för den här kvällen.