Storslagna vyer i Kings Canyon, Watarrka

Efter frukost körde vi direkt till Kings Canyon i Watarrka National Park.

Första morgonsolen över Kings Canyon

Vi påbörjade Canyon-rim walk, som är den vandringsled vi skulle gå, och stannade vid Red Gorge för att dricka vatten efter en brant sträcka uppför.

Morgon vid Kings Canyon

Vi fortsatte och passerade ”lost city” vilket är ett antal rundade klippor som på hall ser ut som en massa hyddor och som liknas vid en bortglömd stad. Klippan vi gick på tog plötsligt slut och över 100 meter nedanför oss låg dalgången.

Anki vid ravinens kant i Kings Canyon

Vi la oss på mage vid kanten till stupet och tittade ner i den djupa och vackra Kings Canyon. Det var svårt att slita sig från denna vackra vy men efter en stund fortsatte vi ner till Shimmer pool i botten av dalgången.

Utsikt över ravin vid Kings Canyon

På vägen passerade vi ”garden of Eden”, ett lummigt och grönt område i ett annars kargt landskap. Framme vid vattenhålet, Shimmer Pool, stannade vi för att vila, fika, och bada för den som ville det.

Efter välbehövd vila påbörjade vi vår väg upp för att ta oss tillbaka till bilen.

På en rastplats i närheten stannade vi för att luncha. Efter detta var det meningen att vi som gjorde tre dagars utflykten skulle återvända till Alice Springs medan femdagarsturen fortsatte.

© 2002

Vid Kings Canyon Resort blev ”tre dagars folket” avsläppta för att hämtas av annan buss. 40 minuter senare kom Steve tillbaka och berättade att det blivit ett missförstånd och att vi skulle fortsätta med de andra ytterligare fyra timmar innan en annan buss skulle hämta oss. Vi steg på bussen och färden bar först norrut och sedan österut på Mereenie Loop Road för att så småningom åter svänga norrut.

Gosse Bluff krater

Vi stannade till vid utsiktsplats over Gosse Bluff eller Tnorala som kratern kallas av aboriginerna. Kratern skapades vid ett meteornedslag för många miljoner år sedan och var då tio gånger så stor som den är idag. Vind och vatten har slitit ned kratern till den storlek den nu är.

Glen Helen Gorge i Nothern Territories

Vi fortsatte norrut innan vi svängde österut på Namatjira drives skumpiga vägar och kom fram till Glen Helen Resort vid Glen Helen Gorge. Under den timma vi hade innan den andra bussen skulle hämta oss passade vi på att gå ner en sväng till ett vattenhål i närheten.

Vid femtiden dök Dave, var nya chaufför, upp. Vi som skulle återvända till Alice Springs tog åter avsked av resten av gruppen samt Steve. Dave körde oss vidare på Namatjira och så småningom Larapinta Drive hela vägen till Alice Springs.

© 2002

Vi checkade åter in på Melanka, greppade våra kameror och begav oss till Anzac Hill. Från denna kulle som aboriginerna kalla untyeyetweleye kan man beskåda Alice Springs och MacDonnel bergskedja. Vi stannade här en halvtimma under solnedgången.

Vi gick tillbaka genom stan och när vi kom fram till vart hotell stannade vi till på internet Outpost för att kolla e-mail och uppdatera dagboken.

Klockan var ganska mycket när vi upptäckte att vi var hungriga, det blev McDonalds denna kväll.