Segling i Whitsundays

Tidigt smög vi ut från vår dorm där folk fortfarande låg och sov. En enklare frukost ingick i vårt boende och vi passade på att äta lite innan vi checkade ut. Hotellets shuttlebuss hade startat sina turer för dagen och vi fick skjuts ner till Abel Point Marina.

Ali (Alison) från ”Oz Sail” mötte oss och efter en kort stund var hela gruppen som skulle ut och segla samlad. Innan vi gick ombord uppmanades vi alla att hyra stinger-dräkter. Stinger är en slags manet med extremt giftiga tentakler. Kroppen kan vara lika liten som en tumnagel men är giftig nog att döda ett litet barn eller få en vuxen människa att må riktigt dålig. Incidenter är ovanliga men eftersom det var säsong och stingers har påträffats var det bäst att ta det säkra före det osäkra och hyra dräkter som skyddar mot dem.
Vi passade även på att köpa vin for att ha till middagarna på båten.

Ombord på båten fanns redan Roger, vår kapten på resan. Hans högra hand, Ali, delade ut hytter och vi fick den högra i fören. Vi var sammanlagt tio passagerare, två par från England, ett par från USA, två systrar från Kanada och så vi från Sverige förståss.

Vi åkte ut från hamnen och njöt av några timmars segling och underbart väder.

Segling, whitsundays

Vi seglade igenom Hook Island Passage och kastade ankar for att äta lunch. Det fanns rikligt med mat och man kunde välja mellan kyckling, vege-burgare, pastasallad, sallader och bröd.

Vi seglade söderut under en timmas tid och stannade till vid Cateran Bay för att snorkla. Här kunde vi bland annat se den stora Hump-Headed Maori Wrasse, Fox-faced rabbit-fish, Longnose Unicornfish och Greentinned Parrotfish. Anki åkte ut i en mindre gummibåt tillsammans med Roger och matade fiskarna som Lasse tog kort på under vattenytan.

När vi kom upp till båten och lämnade Cateran Bay tog vi fika med kaffe och kakor. Vi seglade tillbaka till Hook Island Passage där vi kastade ankar for natten.

Vi öppnade vart vin och satte oss på däck för att njuta av den vackra solnedgången. Under tiden satte Ali fram lite tilltugg åt de andra. Vi njöt av havsbrisen och den romantiska stämningen fram till det att solen helt gått ner och det var dags att äta middag. Nere i kabyssen serverade Ali lasagne och vi tog ytterligare ett glas vin.

Vi satt en stund på däck och beundrade den stjärnklara himmeln innan vi gick och la oss.

Oz Sail

Företaget vi seglade med.