Inspiration to exploration

Dag på Playa PortoMari och kväll i Willemstad, Curaçao

Vi hade kommit till vår sista dag på Curaçao och vad är bättre sätt att avsluta en sådan vistelse än att njuta på någon av öns vackraste stränder.

Vi lämnade vår resort med bil och körde direkt norrut med sikte på Playa PortoMari. Vägen dit var inte så lång. Trafiken var som vanligt ganska lugn och på vägen passerade vi människor som gick till fots längs vägen samt några getter. Vägen kantades till största delen av grönska.

Flamingos vid Jan Kok

Till vänster om vägen dök ett vattendrag upp och Anki anade något väldigt rosa en bit bort samtidigt som vi passerade en skylt som informerade om att det här var ett område för Flamingos.
Vi körde in till kanten och stannade på samma sida som några andra bilar stannat till för att beskåda dessa vackra fåglar.

Ett av flera ställen att spana in Flamingos på Curaçao

Området heter Jan Kok och är en sk salin, ett område där man utvinner salt, på skylten listades en del regler och saker att tänka på när man vistas i detta område. Bland annat att man inte ska gå för nära fåglarna, man skulle hålla minst 100 meters avstånd.

Vi började med att gå ut på en trägång som ledde ner till en högre träplatå som vi gick upp på för att kunna få bättre utsikt över området och eventuellt kommer något närmare några flamingos. Det var dock ganska tomt framför oss, men lite längre bort såg vi ett antal.

Flamingos, Curaçao

Vi gick tillbaka längst med vägen och tog oss ut på en liten torr landtunga där vi kunde gå ut och komma betydligt närmre de flamingos som var ute i vattnet. Vyn bestod mest av rosa kroppar och tre långa smala delar ner i vattnet, den ena av dessa delar är förstås halsen. Flamingos äter mest hela tiden och man får vänta på att de ska lyfta upp huvudet från vattnet och helst även ta några steg så man kan se dem röra på hela deras kroppar. Allra helst vill man de ska flyga iväg också men det såg vi denna gång bara på ganska långt avstånd.

Speciellt två av fåglarna rörde sig sakta i vår riktning och vi gick lite närmre för att se bättre. De gick dock väldigt sakta och åt mest hela tiden, så vi återvände till vår bil för att köra vidare.

Den vackra Playa PortoMari stranden på nordvästra Curacao

Det var inte många minuters körning förrän vi såg skylten till Playa PortoMari och svängde av. Den lilla smala vägen var dock längre än vi trott när vi svängde av, nästan så vi undrade om vi verkligen kört rätt, men så såg vi horisonten en bit längre bort och förstod att vi hade varit lite mer inlands än vi trott. En skylt vi passerade hälsade välkommen och informerade om inträde som skulle betalas nere på stranden. Vi körde in bilen på den stora parkeringen. Nere vid stranden såg vi några butiker och serveringar.

Playa Porto Mari på Curaçao är en fantastiskt vacker strand

Vi gick direkt till till serveringen och satte oss vid ett av borden. En servitris kom in med menyn och vi beställde dubbel espresso och juice. På menyn fanns ett gäng olika mackor som man kunde få serverade på olika sätt. Men även annat.

Frukost på serveringen vid Playa Porto Mari, Curaçao

Vi var dock inriktade på mackor och tog båda varsin grillad sandwich. De hade en hel del att göra och mackorna tog en stund att få in. Vi satt dock väldigt bra men en härlig utsikt över en fantastisk strandbit.

Vy från serveringen vid Playa Porto Mari, Curaçao

Fler och fler besökare kom både till stranden och många tog plats på serveringen. Mackorna kom in och vi beställde in extra coca-cola.

Anki intar frukost på serveringen vid Playa Porto Mari, Curaçao

Det var varmt även om vi satt under tak i skuggan och det gällde att fylla på med vätska innan vi skulle lägga oss på strandstolarna i solen. Vattnet är fantastiskt klart och såg otroligt skönt ut.

Vackra Playa Porto Mari, Curaçao

På stranden finns solstolar och snart fick vi syn på kvinnan som gick runt och tog betalt för inträdet och solstolarna. Vi slog oss ner i två strandstolar en bit längre bort från serveringen längst fram vid strandkanten.

Det finns även parasoller på stranden. Inträdet gick på 4 guilder, och solstolarna 6. Väl värt för att ligga bekvämt på denna vackra strand.

Playa Porto Mari på Curaçao är en fantastiskt vacker strand

Sandstranden är skön, och vattnet klart. När man går ut i vattnet kan det vara lite mjukt och halt på grund av växtligheten så det är lättare att sjunka ner i vattnet så snart man kan och simma ut. Man kan dock stå i stort sätt var som helst, naturligtvis med undantag från korallen och växtligheten som man inte bör skada då det är fiskarnas plats. Och även om fiskarna kan simma lite överallt är det främst här de är i stora stim. Och det är nära stranden.

Tummen upp för snorkling vid Playa Porto Mari på Curaçao

Vi snorklade ut några gånger och kollade undervattens livet. Här finns flera färgglada fiskar, främst gula som man ser i ganska stora stim. Men här och där även någon annan i vackra färger.

Snorkling vid Playa Porto Mari på Curaçao

Vattnet är lugnt och man flyter verkligen omkring utan att behöva anstränga sig.
Det var vår sista dag på Curacao och vi njöt och sög åt oss så mycket sol och värme vi bara kunde för att ladda kvar i kroppen.

Playa Porto Mari, Curaçao

Vi skulle i och för sig ha några dagar i Miami, men där hade vädret varit förvånandsvärt regnigt den senaste tiden så vi vågade inte hoppas på för mycket sol där även om det känns som det snart borde vända.

Då och då gick vi upp och köpte kalla drycker. Vi läste lite grann, men njöt mest av vyerna och var i vattnet. Denna dag blev det mest att ligga på rygg och blicka utåt.
I vattnet går det på vissa ställen ut stenpirer. Det kan vara värt att snorkla omkring runt dem också.
Vid serveringen går det ut en träbrygga som man kan gå ut på och få fina vyer in över stranden.

Pittoresk och underbar strand - Playa Porto Mari, Curaçao

Timmarna gick snabbt och vi ville inte riktigt ge upp den vacker stranden. Vi gick ut och snorklade ännu en gång och torkade sedan uppe vid strandkanten.

Anki på väg upp ur vattnet efter att ha snorklat, Playa Porto Mari, Curaçao
En del började lämna sina solstolar för dagen, men det kom faktiskt även nya besökare som ville njuta av kvällssolen. Efter en skön dag på stranden packade vi till slut ihop våra saker och gick tillbaka till bilen.

Vyer från bilfönstret på Curaçao

Bilfärden tillbaka till hotellet tog ungefär en halvtimma. Det var vackra om än en del karga miljöer omkring en. Då och då passerar man några hus i starka färger. Kaktusar och gröna växter kantar vägen.

Solen låg nu lågt över bergen. Vi körde direkt tillbaka till vår resort och ner till stranden.

Stranden i tidig kvällssol, Blue Bay Curaçao Golf & Beach Resort

En drink vid solnedgång på Blue Bay Curacao

Där slog vi oss ner på strandbaren och beställde in två drinkar. Lasse tog en Strawberry Daquiri och Anki en frozen vodka mango. Båda var fyllda med krossad is och smakade ljuvligt.

En drink innan solnedgången, Blue Bay Curaçao Golf & Beach Resort
En bit längre bort på stranden såg vi att de höll på att förbereda för ett bröllop och i mitten på stranden hade de dukat upp långbord med vita dukar och en kock stod och förbredde mat. Solstolarna började tömmas på strandbiten framför oss eftersom dagen var över men man kunde redan ana att det skulle bli en vacker solnedgång.

Kvällssol över Blue Bay Curaçao Golf & Beach Resort
Vi satt vid vårt bord och såg den runda starka solen sakta gå ner bakom en av palmerna på stranden. Perfekt vy och perfekt plats att sitta och ta en god drink.

Vacker solnedgång över Blue Bay Curaçao Golf & Beach Resort

När solen försvann vid horisonten tog vi sista sippen på våra drinkar och lämnade Blue Bay stranden för denna gång.

Snabb och vacker solnedgång över Blue Bay Curaçao Golf & Beach Resort
Tillbaka i vårt hotellrum tog vi ett glas vitt vin under tiden vi gjorde oss klara för kvällen och packade ihop vårt bagage. Strax efter åtta lämnade vi resortområdet och åkte in till Willemstad. Det var mörkt ute och förhållandevis lugnt. Vi körde över bron och kom ner till Punda, de gamla stadsdelarna söder om Sint Anna Bay.

Middag på mysiga Mundo Bizarro i Curacao

När vi parkerade bilen hörde vi musik ifrån Mundo Bizarro som varit en av våra trevligaste restaurangupplevelser på Curacao och som vi tyckte var ett bra val som sista restaurang besök för den här tiden på ön.

Mundo Bizarro Curaçao

Senast hade det regnat då vi besökte restaurangen. Idag var det en hel annan känsla med folk sittande både ute och inne och ett litet band som spelade jazz.
Senast hade alla borden på övervåningen dessutom varit upptagna, den här gången ville alla sitta nere för att se bandet och ovanvåningen var i stort sett tom. Vi tog ett litet bord på trottoaren vid framsidan av restaurangen. Bandet som spelade bestod av en kvinnlig pianist och sångerska samt trummis och saxofonist.

Mundo Bizarro på Curaçao är väl värt ett besök, ofta framförs live musik
Vi tog in ett glas vin var under tiden vi funderade på vad vi skulle välja på menyn. Det var flera goda rätter och vi valde till sist en vegetarisk rätt och en tryffelpasta med räkor och parmesan. Den vegetariska rätten bestod av en ugnsbakad tomat fylld med fantastisk god blandning av ris med limesmak och russin, en gratäng samt vårrullar fyllda med getost.

Underbar vegetarisk rätt på Mundo Bizarro Curaçao
Anki hade tagit den vegetariska rätten senast vi var här, och även om annan rätt på menyn lockade så var denna rätt för god för att missa chansen att ta ännu en gång. Bandet tog en paus och musik från högtalarna började spela. Några av besökarna passade på att sträcka lite på sig, men så fort bandet tog plats igen satte de sig igen i de speciella stolar och fåtöljer som finns på nedre våningen.

Interiören på Mundo Bizarro, Curaçao
Den här restaurangen är verkligen helt unik i stil, utförande och inredning, har bra service och mycket god mat. Helt klart en av våra favoriter i Willemstad.
Det var en skön kväll och vi satt länge och njöt av mat, musik och värmen. Vi tog in varsin espresso som avslutning på vår middag.

Mundo Bizarro på Curaçao är väl värt ett besök, ofta framförs live musik
Det hade varit en fantastisk tid i Karibien. Med vår utflykt till Bonaire under denna resa, och vårt besök i Aruba för 10 år sedan kan vi nu säga att vi har besökt alla tre ABC öarna.

Infart till Blue Bay Curaçao Golf & Beach Resort
Tillbaka på vårt hotellrum packade vi ihop våra resväskor så vi skulle vara redo för avresa mot Miami tidigt nästa morgon.

Relaterade Sidor

Header - Floris Suite Hotel, Willemstad, Curacao

Floris Suite Hotel

I Piscadera Bay ligger ett trevligt hotell bland grönska med en fint poolområde och bara en kort promenad från den fina Pirate Beach. Rummen är stora och rymliga och restaurangen håller hög klass. Hotellet är Gay-friendly men välkomnar alla.

Header - Mundo Bizarro Restaurang, Willemstad

Mundo Bizarro

I Pietersmaii hittar man trevliga Mundo Bizarro med en helt speciell och egen inredning. Inspirerad av latino kulturen blandat med karibien blir mat, dryck och stället en alldeles speciell upplevelse. Vissa dagar erbjuder man livemusik i loungen på första våningen.

Header - Ginger Restaurant, Willemstad, Curacao

Restaurant Ginger

I mitten av lilla gatan Schoonesteeg 1 i Pietermaii ligger Ginger Restaurang på en stor gård. På menyn finns ett antal utsökta rätter med inslag av inspiration både från Asien såväl som Karibien.