Blue bay Curaçao

Efter två fantastiska dagar på Bonaire var det dags att återvända till Curaçao.

Halv åtta gick vi upp och bar ut vårt bagage till hyrbilen som stod parkerad utanför hotellet. Receptionen hade öppnat och vi slängde in nycklarna till rummet. Frukostserveringen öppnade egentligen först klockan åtta, men den var öppen några minuter innan och vi gick in och tog en snabb frukost.

Restaurangen på Sorobon Beach, Bonaire

Det var skönt att hinna få i sig lite innan vi lämnade Sorobon beach och Sorobon Resort.

Välkommen skylt till Sorobon Beach, Bonaire

Vägen till flygplatsen är rak och enkel och det går snabbt att ta sig till flygplatsen. Efter knappt 15 minuter var vi framme. Vi körde in på kortidsparkeringen och gick in i den öppna incheckningshallen för att checka in vårt bagage. När det var avklarat gick vi tillbaka till bilen och körde åter ut ifrån området för att tanka. Bensinstationen ligger ett stenkast ifrån flygplatsen och när det var avklarat åkte vi tillbaka till flygplatsen och in till biluthyrnings bolagen som låg bortom parkeringen. Luckan till Budget var tom, och även om vi än så länge hade tid kände vi automatiskt en liten oro när man inte har en aning om när de kommer tillbaka. Några minuter senare kom de dock körandes i en bil och hoppade av och kollade direkt på vår bil. Lite pappersadministration och sedan var vi klara.

Flamingo Flygplas, Bonaire

Vi promenerade över parkeringsplatsen tillbaka till flygplatsen och gick in och passerade säkerhetskontrollen. Inne i ett stort rum fanns gaterna, men det verkade bara som en av dem som var öppen; nummer 3 som var vår gate. En tjej på hotellet hade nämnt hur liten flygplatsen var, och att parfymeriet är den enda affären där och den var i stort sett alltid är stängd. Det verkade stämma för den var inte öppen idag heller. Vi såg ett plan, som vi anade var det vi skulle åka med, landa på landningsbanan utanför. Ett annat plan hade nyss lyft och vi misstänkte att vårt skulle bli lite försenat. Våra aningar stämde, även om det bara blev 20 minuters försening.

Vi kunde strax gå ut och vänta utomhus en kort stund innan vi kunde promenera över flygplatsen och upp för trappan till planet.

Plan på Flamingo Flygplats, Bonaire, som ska ta oss till Curacao

Denna flight hade vi säten på rad 9 och vi slog oss ner. Planet fylldes snabbt, piloterna hälsade alla välkomna och flygvärdinnan gick igenom de vanliga säkerhets instruktionerna. Stax därpå lyfte planet och tog snabbt höjd och påbörjade en stor vändning västerut. Alla på vänstersidan fick en vacker vy över ön, medan vi på högersidan mest såg himmel och moln. Efter en snäv sväng körde vi dock rakt och lampan för att ha bältena knäppta slocknade. Resan skulle dock bara ta cirka 20 minuter och det skulle inte dröja länge innan vi skulle gå ner för landning.

Vi fick fylla i nya immigrations kort till Curaçao och flera satt kvar för att fylla i dessa i planet efter att vi landat. Resan i sig går ju så otroligt snabbt att det inte är att undra på om alla inte hinner med. Väskorna dök snabbt upp i ankomsthallen och efter att ha kört dem igenom en säkerhets skanner gick vi ut och såg en man med en budget skylt som det stod Andersson på. Killen med skylten hälsade oss välkomna och sa att hans manager strax var på väg för att hämta oss. Vi kunde sitta ner borta på bänken bortom ankomsthallen så länge och vänta.

Curaçao Internationella Flygplats

Sagt och gjort gick vi bort och slog oss ned. Det var en skön förmiddag. Himmeln var blå med endast några få moln på himmeln. Bilen dök snart upp och hämtade oss och killen med skylten hoppade in i förarsätet. Vi lämnade flygplatsen och åkte in mot Willemstad och i utkanten av staden körde vi in till Budgets tillfälliga uthyrningsställe vid en bensinstation. Föreståndaren var en trevlig kvinna som ursäktade sig att vi fått vänta något och skylde förseningen på att det var så mycket nu för dem att få bygget av deras nya kontor klart snabbare.

Nu rullade vi iväg för första gången med egen bil på Curaçaos fina vägar. Vi hade fått beskrivning av vägen till hotellet men att vägen var enkel att hitta, som de sagt, stämde också. Det fanns inte många vägar att välja mellan och det var tydligt skyltat när det var dags att svänga av.

Incheckning på Blue Bay Resort är egentligen kl 15. Vi körde fram till en bom och en liten vaktkur där vi meddelande vakterna att vi skulle checka in på hotellet. I en liten backe låg några höga byggnader där receptionen låg. Vi stannade till utanför och gick in. I receptionen blev vi trevligt bemötta när vi checkade vi, dock var rummet inte klart och vi lämnade bagaget med dem. Mannen i receptionen gav oss två kuponger till stranden så att vi kunde hämta ut strandhanddukar där. Stranden kunde vi nyttja fram tills vårt rum var klart. Det var en varm dag och utan att tveka körde dit, parkerade bilen och gick in till stranden.

Blue Bay strand är en naturlig strand, till skillnad från de vi besökt i Jan Thiel. Den är vacker och pittoresk. Den ligger i en bukt med klippor på vardera sida. I strandbaren lämnade vi in våra kuponger och fick då varsin handduk. Det fanns gott om strandstolar och även om det var en hel del folk på stranden, var det ingen risk att alla strandstolarna skulle bli upptagna. Vi tog två stycken som stod nere vid vattenbrynet.

Stranden till Blue Bay Curaçao Golf & Beach Resort

Törsten var konstant i värmen och vi började med att köpa varsin kall cola för att försöka dämpa den. Läget i strandstolen gällde för resten av dagen. När vi badade kollade vi in småfiskarna som fanns ända inne vid strandkanten. Det hade stått att hotellet hade snorkelmöjligheter på området, men att de skulle vara så nära inpå strand kunde vi inte tänka oss. Dock var det inga mängder, men tillräckligt för att folk ändå skulle snorkla omkring ganska nära strandkanten och se vad de kunde hitta under vattenytan. Vattnet var läckert klart och turkosblått. Sanden vit och palmerna vackra och kantade hela övre delen av strandkanten.

På stranden finns flera serveringar när man är sugen på dryck eller mat. Både serveringen och parasollerna längst med stranden går i rustik trä och bambu vilket smälter in fint i miljön. Vid ena sidan av stranden finns en gång som leder till terrass där ytterligare strandstolar finns. Ifrån de strandstolarna kan man blicka ut mot havet om man önskar, eller in mot bukten och stranden.

Alla vyerna är vackra på sina sätt. En bit bort grävde en kille ner sin tjej i sanden så bara huvudet stack upp. Det blev liten underhållning att se dem hålla på. När de kände sig klara tog de kort på henne tillsammans med två tjejkompisar som låg bredvid henne på stranden. Vid något tillfälle slumrade vi båda till. Efter en sådan tupplur på stranden är det skönt att gå ner och svalka av sig. Det blev även mer kall coca-cola i glas som var fyllda av stora isbitar som gjorde att hur törstig man än var kändes det som burkens innehåll varade längre än väntat. Kallt och gott, och säkerligen välbehövligt i värmen.

Stranden till Blue Bay Curaçao Golf & Beach Resort

Eftermiddagssolen kom in och vi gick över till att läsa böcker när ljuset blev något svagare och molnen passerade. Då och då reste vi oss dock och promenerade längst med vattenbrynet eller bara stod och blickade ut mot havet. Att ligga i skön värme, på en vacker sandstrand och höra vågorna rulla in måste vara en av de mest avkopplande saker man kan tänka sig.

Även om det var en hel del folk på stranden så kändes det inte så. Det var ett ganska dovt sorl av människor som pratade och skrattade. Rummet skulle ha varit klart vid den här tiden, men vi kände ingen brådska att åka upp för att komma in.

Väskorna hade vi lämnat och vi hade det så skönt här på stranden. Visserligen såg serveringen trevlig ut att sitta vid, men vi kände ändå att vår plats på stranden var oslagbar. Vi köpte därför ner en öl till stranden och njöt av den från våra strandstolar under tiden solen sakta gick längre och längre ner över horisonten.

Solnedgång över Blue Bay Curaçao Golf & Beach Resort

En stund senare lämnade vi våra strandstolar för dagen. Vi körde upp till receptionen där vi fick nycklar till vårt rum som visade sig vara i samma byggnad som vi befann oss i. Det finns gott om parkeringar på detta stora resort område, och vi körde runt huset och parkerade precis utanför ingången till vårt hus. Uppe på tredje våningen öppnade vi dörren till HO6.

Det var inte ett rum utan snarare en lägenhet, och en förhållandevis stor sådan. Det stora rummet man först kommer in i består av kök, soffgrupp med teve och ett matbord.

Kök och vardagsrum i vårt rum på Blue Bay Curaçao Golf & Beach Resort

Vid ingången finns även en liten hall och gästtoalett. Från delen med soffgruppen finns en stor skjutdörr i glas som leder ut till balkongen.

Vardagsrum i vårt rum på Blue Bay Curaçao Golf & Beach Resort

Sovrummet är också stort med dubbelsäng, nattygsbord, fin belysning och trevliga tavlor.

Vårt rum på Blue Bay Curaçao Golf & Beach Resort

Sovrummet har ett eget större badrum med flera skåp med förvaringsmöjligheter. Sovrummet har även en walking closet som är den största vi sett hos ett hotell. Men vi förstår att detta även fungerar som hyreslägenheter och alla lägenheter ser säkert likadana ut.

Badrum till Blue Bay Curaçao Golf & Beach Resort

Även från sovrummet finns en dörr som leder ut till balkongen. Balkongen har två korgstolar och ett bord. Ifrån vårt rum hade vi utsikt över poolen och golfbanan.

Vacker solnedgång över Blue Bay Curaçao Golf & Beach Resort

Byggnaden har nog några år på nacken och bilderna som på nätet som säljer in detta som en stor lyxlägenhet kanske framstår något lyxigare än det egentligen är, men storleksmässigt är det väldigt generöst. Vi gjorde oss hemmastadda och tog en dusch och gjorde oss klara för kvällen. Det finns några restauranger inom resort området och vi tyckte det kunde vara kul att prova. Restaurangen AzZuro ligger nere vid stranden där vi varit vid tidigare under dagen. Vi körde nedför backen, parkerade och gick in.

Entre till AzZuro Restaurang på Blue Bay Curaçao Golf & Beach Resort

Vid entrén möttes vi av en trevlig man som visade några bordsalternativ till oss beroende på om vi ville sitta under tak på terrassen eller ute på stranden med sand mellan tårna. Vi valde givetvis stranden.

AzZuro Restaurang på Blue Bay Curaçao Golf & Beach Resort

Det blev ett bord med rustika trästolar och ett litet ljus på bordet. Vi slog oss ner och beställde vitt chardonnay vin under tiden vi kollade in menyn.

Med fötterna i sanden, AzZuro Restaurang på Blue Bay Curaçao Golf & Beach Resort

Servitören serverade oss bröd med tapenade som var väldigt gott.

Appetizer på AzZuro Restaurang på Blue Bay Curaçao Golf & Beach Resort

Lasse beställde in Red Snapper medan Anki gick på kött och valde en Tenderloin stek. Till maten gick Anki över till ett glas merlot rödvin. Lasse fortsatte med vitt vin, men provade även ett Pinot Grigio som var mycket gott.

Middag på AzZuro Restaurang på Blue Bay Curaçao Golf & Beach Resort

Måltiderna var vackert upplagda och smakade båda ljuvligt. Det var en mysig atmosfär att sitta med fötterna i sanden och äta och dricka gott. Mellan palmbladen går ljusslingor och det spelades dov skön musik.

Mysig miljö på AzZuro Restaurang på Blue Bay Curaçao Golf & Beach Resort

Till dessert bestämde vi oss för att dela på en kokospanna cotta med papaya, lavendel och banan. Även desserten var fint presenterad bestående två smala glas med kokospanna cotta med kakbiten ned stucken i den. I mitten låg bananskivor indränkta i en sås med smak av lavendel. Desserten avslutades med varsin Espresso. Ibland är en Espresso så där extra god, och denna kväll var en sådan.

Dessert på AzZuro Restaurang på Blue Bay Curaçao Golf & Beach Resort

Det hade varit en trevlig återkomst till Curaçao. Vi pratade lite om planerna för morgondagen då vi skulle köra runt med vår hyrbil och utforska nya stränder och se norra delarna av ön. Innan vi återvände till rummet passade vi på att sätta oss en stund i receptionen för att boka hotell och hyrbil i Miami dit vi skulle åka efter vår vistelse på Curaçao.