Pirate beach och party på hotellet

De mörka molnen verkade ha passerat under natten och vi vaknade upp till en blå himmel med några få vita moln på. Solen sken igenom palmbladen och landade vackert vid poolen och området runt hotellet.

Morgon vid poolområdet på Floris Suite Hotel, Curacao

Vi tog en ganska lugn morgon, och packade ihop strandväskan för att besöka en strand i närheten av hotellet. Från receptionen kan man åka golfbil ner till stranden, men när vi frågade sa de att det bara tar cirka 3 minuter att gå vilket vi tyckte kändes skönt. Vi tog med varsin strandhandduk och promenerade den korta biten ner förbi Hilton hotell och vidare till stranden.

Pool område på Floris Suite Hotel, Curacao

Pirate Beach är en privat strand och ligger till strax till höger om Hilton i Piscadera bukten. Man kommer in på stranden via Pirat Bay Restaurant. Som gäster på Floris Suite Hotel fick vi fri tillgång till stranden och solstolarna. Vid ingången till restaurangen fick vi armband på oss som bevisade att vi hade rätt att vara på stranden, som vi hörde de ändrade färg på varje dag. Stranden är ganska liten men pittoresk och charmig. Den ligger i en liten bukt med små klippor vid varsin ände. I vänstra änden av stranden går en lite brygga ut i vattnet varifrån man får en fin vy över hela stranden.

Pirate Bay Beach, Piscadera, Curacao

Serveringen som erbjuder både en bar del och bord under tak så väl som ute i sanden ligger längst till höger på stranden. Här serveras det mesta i dryckesväg, frukost, lunch och pubrätter samt snacks med inriktning på besökarna på stranden. På kvällen lockar restaurangen gäster i största allmänhet som då kan välja att äta under tak eller ute intill strandbrynet.

Vacker dag på Pirate Bay Beach, Piscadera, Curacao

Vi gick bortåt på stranden och la oss ner på två strandstolar. Vädret var perfekt. Molnen på himmeln rörde sig snabbt och gjorde att man både fick skugga och några grader svalkande briser då och då vilket var väldigt skönt i den extrema hettan. Lasse hoppade i och badade några gånger för att svalka sig. Anki fastnade i en bra bok och hade inte samma behov av kyla eller så kanske det var för mycket fiskar i vattnet för hennes smak. Allt efter tiden gick fick stranden fler besökare.

Pirate Bay Beach är en vacker strand i Piscadera, Curacao

Coca-cola är oslagbart gott varma dagar som denna och vi gick över till restaurangen flera gånger under dagen för att köpa denna dryck. Anki passade även på att köpa en grillad sandwich till brunch, då vi inte tagit någon frukost, men Lasse hade för en gång skull ingen matlust och hoppade över brunch också.

Vi blandade tiden mellan att slappa, läsa, sola, bada och bara njuta av utsikten. Det kändes som att de två senaste dagarnas något mer mörka moln och regnskurar nu var på väg bort från ön och vi hoppades att det här fina vädret skulle bestå.

Sol & bad på Pirate Bay Beach i Piscadera, Curacao

Solen sjönk något lägre på himmeln och eftermiddagen gjorde sig påmind. Det var nästan som skönast att ligga där just vid denna tid. Solen värmde gott fortfarande, men det var en något behagligare temperatur, perfekt för att slumra till eller ligga och koppla av med en god bok.

Pirate Bay Beach strand i Piscadera, Curacao

Klockor pinglade till borta i baren vilket innebar att happy hour hade kört igång. En man från serveringen kom även ut till solstolarna och tog emot beställningar.

Eftermiddags sol på Pirate Bay Beach, Curacao

Vi låg kvar, läste och kopplade av även om solen nu närmades sig horisonten allt mer. Det hade varit lätt att vara kvar längre och det var fortfarande behagligt skönt vid denna stund. Vi kunde dock ana en del mygg på ingång och det var nog dags att bege oss tillbaka till hotellet.

Infart till Floris Suite Hotel, Piscadera, Curacao

På hotellet pågick förberedelser för en fest. Personalen hade tidigare berättat att det skulle vara fest och alla på hotellet fick två gratis drinkar var mellan 18-19. Personalen såg nu exalterade ut och verkade se fram emot det hela, en DJ hade redan börjat spela lite musik och bord med vita dukar var framställda.

Floris Suite Hotel, Piscadera, Curacao

Vi tog en sväng till vårt rum där vi duschade och gjorde oss i ordning för kvällen innan vi skulle återvända till lobbyn.

Vårt rum vid poolen på Floris Suite Hotel

Redan från vårt rum, under tiden vi gjorde oss i ordning hörde vi musiken. Hotellet är gay-vänligt vilket ofta innebär mycket goda förutsättningar för bra fest och musik.

Uppe i lobbyn var det fullt med festglada människor. Folk skålade och skrattade. DJn var i full gång och några dansade redan.

Party med DJ i lobbyn till Floris Suite Hotel

Vid entrén hämtade vi ut drink-kuponger och tog varsitt glas vitt vin. Vi började prata med en kille från Nederländerna som skulle åka hem nästa dag men som nu njöt för fullt av sin vistelse på Curaçao. En annan kille vi pratade med bodde i New York, men var ursprungligen från Curaçao och nu var hemma och hälsade på vänner och familj. Vi skakade hand med fler på festen som de introducerade oss för. DJn gjorde ett bra jobb med att höja stämningen och allt fler började dansa.

Party i lobbyn till Floris Suite Hotel

Barerna var fyllda av folk. En lång transa, som vi anade var en välkänd person på ön, gick omkring och underhöll sällskap. Det var generellt en väldigt trevlig och uppsluppen stämning i lobbyn till hotellet.

Party på Floris Suite Hotel

Innan vi skulle gå och äta gick vi inom receptionen till kvinnan som jobbade denna kväll och pratade med henne om vår utcheckning nästkommande dag. Vi fick hjälp att boka taxi till den tidiga morgon då vi skulle lämna hotellet och Curaçao för att ta oss till flygplatsen och flyga över till grannön Bonaire.

Sedan gick vi ner mot Pirate Beach stranden vi tidigare besökt under dagen. Vi gick in på restaurangområdet och såg då att grannrestaurangen serverade pizza.

Tomatoes Pizzas, Piscadera, Curacao

Vi bad att få titta på menyn, kvinnan som serverade sa att detta var deras första kväll och att de tyvärr bara hade klassiska pizzor att erbjuda när hon gav oss varsin meny att kika på. Klassiska pizzor passade oss fint, i och med att det var en första kväll blev vi också lite nyfikna och slog oss ner.

Vi beställde in varsitt glas rött vin som vi blev serverade under tiden vi läste igenom menyerna och ringade in våra val.

Anki beställde en klassisk Hawainana och Lasse en Marina med tonfisk och spansk peppar.

Tomatoes Restaurant vid Pirate Bay i Piscadera, Curacao

Vi pratade och sippade på vinet under tiden såg dem arbeta för fullt i köket med våra pizzor. Något hade uppenbarligen inte gått riktigt som de önskade förstod vi, då flera samlades i köket och diskuterade något. En stund senare kom servitrisen, som vi anade var ägarinnan, ut med två tallrikar. På den ena hade hon Lasses pizza som såg perfekt ut. På den andra fanns Ankis pizza, men servitrisen sa de hade en liten överraskning… det var nämligen så att halva pizzan inte hade blivit som de önskat och de skulle strax återkomma med en ny, men vi kunde ta denna så länge så vi slapp vänta.

Pizza på invigningskvällen av Tomatoes Restaurant vid Pirate Bay i Piscadera, Willemstad

En halv pizza skulle kunna ha räckt gott och väl, men en stund senare kom en hel pizza ytterligare in. De förstod det kunde bli en del mat så de försäkrade oss om att vi inte behövde tänka på att äta upp allt.

Anki på Tomatoes Restaurant vid Pirate Bay i Piscadera

Stället vi satt på heter Tomatoes – Pizza at the beach. Det ligger egentligen på samma mark som Pirates Beach Bar Bar & Restaurant, som låt ute på stranden bredvid, och vi såg under kvällen att personalen på restaurangerna var väl bekanta med varandra.

Kvällsvy över Pirate Bay strandservering

Köket på Tomatoes som ligger i öppet med full insyn och har en stor stenugn som de bakar pizzorna i. Inredningen är främst i mörkt trä och väldigt rustik och genuin. På alla bord stod lyktor med stearinljus som skapade vacker stämning.

Tomatoes Restaurant vid Pirate Bay i Piscadera, Curacao

Pizzorna var riktigt goda, även om de så klart inte smakade som genuina pizzor i Italien. Vi hade översyn med detta då detta far deras första kväll, och som sagt – det var absolut inget fel på pizzorna. Ett långbord som suttit intill oss lämnade, men två nya gäster kom in.

Efter maten tog vi varsin kopp Espresso. Det blev en god och trevlig avslutning på middagen, och på denna dag i Piscadera Bay.

Pirate Bay Beach Club & Restaurant, Piscadera, Curacao

Uppe på vårt hotell höll festligheterna fortfarande igång när vi kom tillbaka. Det hade varit lätt att ta en drink och dansa natten lång, men efter att ha gjort upp om räkningen för vårt rum kändes det hög tid för oss att knyta till kojs. Det var bara ett fåtal timmar tills vi skulle gå upp igen, och vi såg fram emot att imorgon uppleva ännu en ö i Karibien, nämligen B:et i ABC öarna.