Curaçao likör tillverkning och till Piscadera

När vi vaknade hörde vi regnet piska utanför. Sedan avtog det och solen sken in. Så varierade det och vi anade att det eventuellt kunde fortsätta så. Våra väskor var i stort sätt ihop packade och vi bar ner dem till receptionen. Det var dags för oss att lämna stan och utforska stränder längre norrut, men med detta vädret hade vi inte bråttom.

Utsikt från fönstret i Cozy Small rum på Bijblauw Hotel i Willemstad, Curacao

Willemstad har en likörfabrik där de tillverkar öns kanske mest kända exportvara, Curacao likören. En kort bit från centrala stan finns en fabrik dit man som besökare kan komma både för att läsa sig om likörens historia och få provsmaka och naturligtvis ha möjlighet att köpa med sig likör och andra souvenirer.

Med tanke på vädret valde vi att ta bil eller buss dit. Att promenera skulle förmodligen ta 20-30 minuter och med tanke på att det fanns stor risk att det skulle regna flertalet gånger den närmsta tiden kändes det alternativet inte aktuellt. Ägaren till hotellet pekade ut buss stationen till oss som låg tvärs över gatan vid rondellen. Vi gick dit och frågade en kvinna som stod där om vilken buss vi skulle ta för att komma till Saliña där likörfabriken ligger. Det visade sig att hon skulle åt samma håll. Några minuter senare vinkade hon in en buss med skylten Montaña innanför rutan, som vi alla hoppade in i, och nu fanns det bara en plats kvar i bussen. Vi rullade iväg och sa till chauffören var vi skulle.

Curaçao likör fabrik, Landhuis Chobolobo

Kvinnan vi hoppat på bussen tillsammans pekade ut och berättade för oss när vi cirka 5 minuter senare kom in i Saliña området, och strax stannade chauffören till utanför likörfabriken. Vi betalade och vinkade hejdå till bussen och de cirka 5 personer som skulle vidare.

Väggmålning på Liqueur Factory, Willemstad i Curacao

Vi gick in igenom grindarna till Landhuis Chobolobo och mot välkomst skylten längst in på en vägg med en pil till höger där ingången var. Det är inget inträde och det finns information på både engelska och spanska vilket gör att man inte behöver någon guidad tur utan kan gå i sin egna takt och titta på bilderna och läsa texterna.

Inne på Curacao likör fabrik i Willemstad

Det är ett rum med information utmed väggarna som informerar och lär en om likörens historia och då kommer man osökt även in lite på öns historia.

Spanjorer hade från början planterat apelsinträd men karibiens klimat var för hårt för frukten som utvecklades att bli mer bitter och nästan oätlig. Och på den vägen är det. Fast innan man insåg att fruktens skal kunde bli grunden till denna kända likörsort så växte träden vilt i flera år utan att någon brydde sig om dem. Lokalt kallar många frukten för Laraha.

Målningar inne på Likör fabriken i Willemstad, Curacao

På en hylla stod en mängd flaskor med Curaçao likörer i olika storlekar och klara färger.

Olika sorters Curacao likör, the Liqueur Factory, Willemstad

Längs en vägg stod gamla cisterner som man använts vi framställning av likören en gång i tiden.

Utrustning som behövs för att tillverka likör, the Liqueur Factory, Willemstad

I slutet av rummet satt några kvinnor vid ett bord med en mängd flaskor framför sig. Deras jobb var här att klistra på etiketterna på flaskorna. Detta är alltså ett arbete som görs helt manuellt.

Etiketterna på flaskorna klistras på för hand innan de paketeras ner i lådor på likör fabriken i Willemstad, Curacao

När etiketterna är ordentligt påklistrade torkas flaskorna av, och paketeras ner i lådor som omsorgsfullt tejpas ihop.

Platsen där etiketterna på flaskorna klistras på, Curacao likör fabrik i Willemstad, Curacao

Nere vid slutet av rummet fanns även information att de även tillverkade ett preparat som fungerade väl på kliande myggbett etc. Det fanns sprayflaskor man kunde testa medlet och det kändes verkligen kylande och lugnande. Perfekt att sälja till besökare som garanterat har kliande myggbett på sina kroppar om de hunnit tillbringa lite tid på ön.

Förutom likör utvinner man även ett medel som är bra för bland annat myggbett

Vi tänker ofta på Curaçao likören som blå, men originalet är faktiskt orange. Och när vi kom in till butiksdelen var första stoppet provsmakning där vi fick lära oss från mannen som stod där att den orange har faktiskt exakt samma smak som den blå. Den blå är bara mer populär för att den används ofta till olika drinkar där den blå färgen är speciellt användbar, men smakmässigt är de samma.

Anki provsmakar olika sorter av Curacao likör på likörfabriken i Willemstad

Vi smakade den orange som, tillsammans med den blå, är starkast med sin alkoholhalt på 35%. Andra varianter som också fanns att prova var Curaçao likör med choklad-, romrussin- och kaffesmak. Vi trodde nog att de två senare skulle passa bäst i likören men av dessa var det faktiskt choklad som var godast. De smaksatta likörerna hade något lägre alkoholhalt på cirka 25%. De har utgått från original likören och sedan tillsatt, så den ska få de rätta smakerna.

Curacao likör till försäljning i butiken

Som så ofta består slutet av turer av en butik, så även denna. Men här kändes det verkligen relevant och genuint att köpa med sig något från stället. Att lämna Curaçao utan att ha med sig en flaska Curaçao likör går ju inte. Och vårt val föll på den blå, även om den orange är originalfärgen. Men blå Curaçao känns ändå mer passande för ett turkosblått Karibien.

Produkter till försäljning i butiken

Vi passade även på att köpa det kylande medlet som skulle lindra kliande myggbett, och som tjejen i kassan sa även fungerade bra mot huvudvärk. Den verkar fungera mot det mesta och skulle bli spännande att prova 😉

Curacao liqueur Factory, Willemstad, Curacao

Utanför fabriken mötte en strålande sol oss igen. Vi lämnade området och kom ut till gatan där vi började kolla efter busshållplatser. Vi såg någon klädbutik som bland annat sålde kläder från Zara och Bershka som vi gick inom en kort sväng, men det fanns inget av intresse. Däremot fick vi veta att man kunde kalla in bussar strax utanför en butik på andra sidan gatan.
Vi gick över den ganska trafikerade gatan och bort till andra sidan för att invänta en buss.

Brunch i Willemstad

Bussarna är här minibussar med en kartongskylt innanför fönstret som står åt vilket håll de kör. Vi såg en buss som skulle gå inåt stan och vinkade in den. Den stannade och vi hopade in. Några minuter senare var vi åter tillbaka i centrala Willemstad.

När vi ändå var där tänkte vi att vi lika gärna kan ta brunch i stan. Vi hade skippat frukosten denna dag till förmån att snabbt komma iväg till likörfabriken, och hade därmed startat dagen med lite provsmakning av Curaçao likör. Lite fast föda skulle nog vara bra för oss.

Vi följde Waaigat in mot centrum och gick igenom den runda inomhus marknaden. Denna dagen var det mer liv än dagen innan och fullt med marknadsstånd. När vi passerade den flytande marknaden var alla marknadsstånd öppna denna dag och det fanns ett stort utbud av färsk frukt.

Marknad i Willemstad, Curacao

Café Iguan med utsikt över Queen Emma bron och St Anna bukten i Willemstad

Vi gillade Café Iguana som vi suttit på tidigare och såg egentligen inga andra klockrena alternativ i delen av stan vi nu var. De har ganska bred meny och är trevligt beläget utmed vattnet vid Queen Emma bron. Här är alltid folk i rörelse och caféet verkar alltid ha besökare, men också omsättning på besökarna. Många av dem verkar komma från kryssningsfartygen som stannar till i stan under en dag på Curaçao. Men flera av gästerna är självklart också lokalbor, vilket är skönt att se.

Precis när vi kom fram till Café Iguana såg vi mörka moln hopa sig bara en bit ifrån oss och på vattnet kunde vi också se regn närma sig. Det drog fullkomligt in mot oss, och vi preppade lite genom att flytta in bordet en liten bit och flytta efter med stolarna. Plötsligt öste det ner över oss. Vi hade faktiskt tagit med oss ett litet paraply som Anki fällde upp för att inte få regn på ryggen då det glipade lite mellan parasollerna ovanför oss.

Mörka moln över Willemstad

Vi beställde in espresso, juice, varma mackor och pommes och lagom till det serverades hade regnet slutat. Serveringen hade mycket besökare och personalen fullt upp. Men ändå är de väldigt snabba. Alla har inte ett leende på läpparna men man kan inte säga annat än att de är trevliga, och de som bjöd på strålande leende täckde upp för alla som jobbar där.

Fika på Iguana cafe under tiden de mörka molnen passerar, Willemstad, Curacao

Pontonbron fick öppnas några gånger när båtar skulle ta sig igenom. Varje gång finns det nytt folk på bron som passar på att fotografera broöppningen. Det görs givetvis även från caféet, och bro öppningen blir lite av underhållning för alla besökare.

Iguana Café i Punda stadsdel i Willemstad

De mörka molnen hade passerat och vi reste oss och gick in en sväng bland gatorna i innerstan. Vi hade köpt läsk i en liten kiosk dagen innan och tänkte det kunde vara bra att köpa med sig en flaska vatten på vår väg tillbaka till hotellet. Samma musiker som dagen innan satt på gatan och spelade men hade nu bytt sida. Kiosken var öppen och vi fick med oss vatten som redan nu satt gott trots att vi druckit en kort stund innan. Även om moln ligger över Curaçao är värmen där och vätska viktigt.

Anki på väg genom centrala stan i Willemstad, Curacao

Vi lämnar BijBlauw och åker till Floris i Piscadera området

Vi promenerade tillbaka till hotellet och då dörren till receptionen var stängd gick vi in på innergården till baren. Ägarna satt och tog lunch med en vän. Vi tog var sitt glas vatten och snackade lite med ena tjejen som jobbade där tills de var klara. När vi kom in på ämnet Bonaire lös även hon med ögonen. Hon sa att hon tyckte mycket om det men inte som ett ställe att bo permanent på, men gärna ett ställe att besöka.

Innergården till Bijblauw Hotel i Willemstad

Checkat ut hade vi egentligen gjort innan, men vi hade en räkning att betala som vi gjorde i receptionen under tiden ägaren ringde efter en taxi till oss. Vi tackade så mycket för en jättetrevlig vistelse och lovade att skicka den en hälsning från Bonaire då vi skulle bo på stranden de tipsat oss om. Det var inte utan att man såg att de hade en viss längtan dit när vi pratade om Bonaire, trots att de bor på en underbar plats på Curaçao. Men självklart skulle de behöva lite avkoppling efter att ha jobbat hårt att bygga upp och öppna detta charmiga hotell som nu bara haft öppet i tre veckor.

Britt och Ruud, ägarna till Bijblauw Hotel i Willemstad

Taxin kom och vi vinkade hejdå. Den kvinnliga taxichauffören var supertrevlig och höll upp dörrarna för oss och vi klev in i den fina bilen som doftade ny. Vi lämnade stan och hon pekade upp mot ett av de mörka molnen och sa att där kommer ett regnmoln till. Hon sa att de alltid drar in norrifrån. Det jobbiga för henne var att hon skulle bli tvungen att tvätta bilen fler gånger, och även städa den invändigt då det lätt kommer in smuts från skor när det regnat. Vi berättade om vädret i Sverige och tänkte vilken skillnad det kan vara på taxichaufförer. Det är få hemma man träffar som tar hand om sin bil på samma sätt.

Taxiresa i Willemstad, Curacao

Vi åkte en runda för att kom in på rätt väg för att kunna köra upp på den stora höga bron. Den gav oss en vacker utsikt över stan och omgivningarna. Innan vi svängde av bron saktade hon in, då hon inte hade några bilar bakom sig så vi kunde kolla lite extra och hinna ta några kort.

Hus i Willemstad, Curacao

Floris Suite hotel i Piscadera norr om centrum

Kort därefter närmade vi oss Floris Suite hotel. Vi släpptes av vid ingången och tog taxichaufförens telefonnummer då hon kändes väldigt bra och pålitlig och det kunde vara bra att ha taxinummer för kommande dagar. En man tog hand om vårt bagage och vi blev visade till receptionen. En man hälsade oss välkomna och all administration genomfördes. Vi skulle få ett rum med utsikt över poolen och fick vägvisning dit under tiden bellboy skulle köra dit våra väskor.

Rum 28 ligger ner för en trappa från receptionen längst ner i ena änden. Området är grönt och lummigt med mycket växtlighet. Bellboy kom och lyfte in våra väskor och visade oss runt i rummet. Här fanns kyl, frys och ett litet kokvrå om man skulle få för sig att laga mat. Det fanns till och med en micro på rummet. Inne i badrummet fanns badkar, toalettartiklar och hårfön. Man kunde se att hotellet har några år på nacken men allt kändes ändå fräscht.

Själva rummet är stort och har ett litet bord med två stolar, en dubbelsäng, stor platt tv, garderober och ett soffmöblemang nere vid de stora glasdörrarna och stora fönster med utsikt över poolen. Det finns två dörrar, en som leder direkt ut till poolen och en till höger som leder ut till den lilla terassen till vårt rum.

Kandelaber i poolen, Floris Suite Hotel, Willemstad, Curacao

Vi gick ut och la oss en kort stund på solstolarna vid poolen. Poolen är ganska stor och har en poolbar i ena delen. I en del av poolen står ett litet bord med två stolar i romantisk stil med en Kandelaber med ljus på bordet. Mer en kul grej än något som används kan man tänka sig.
Vi låg under palmbladen en stund innan några regndroppar påminde om ett mörkt moln som passerade ovanför oss. Det skulle säkerligen försvinna ganska snabbt men vi tog ändå och hoppade in under tak till vår terass. Det öste ner en kort stund så det hade varit smart av oss att ta skydd.

Vi låter regnet passera under tiden vi sitter på terrassen till vårt rum på Floris Suite Hotel i Willemstad, Curacao

Här satt vi och läste en bra stund. Lasse gick bort till poolbaren och köpte vitt vin till oss. Regnet avtog och ersattes av moln, men då och då kunde solen kika igenom.

Eftermiddagssol över Floris Suite Hotel i Willemstad, Curacao

Mygg fanns det gott om här och för att inte bli helt sönderbitna gick vi in när kvällen närmade sig.

Terrass i lummig miljö på Floris Suite Hotel i Willemstad, Curacao

Det började skymma men vi satt vid de stora fönstrens utmed poolen och hade en mysig utsikt.

Rum vid poolen, Floris Suite Hotel i Willemstad, Curacao

Poolen lystes upp och lampslingorna i palmerna utanför likaså. Hotellet är verkligen som finast i mörker med all belysning i den lummiga miljön.

Vacker belysning över poolområdet till Floris Suite Hotel i Willemstad, Curacao

Middag på Sjalotte restaurant, Floris Suite hotel

Kvällen middag bestämde vi oss för att inta på hotellets restaurang Sjalotte restaurang. Flera gäster satt redan och åt.

Lummig miljö med trevlig belysning, Floris Suite Hotel i Willemstad, Curacao

Vi blev visade till ett bord i mitten av serveringen som ligger under tak men utomhus och även här i en lummig miljö med gröna växter vackert upplysta längst med ena väggen.

Restaurangens servering på Floris Suite Hotel i Willemstad, Curacao

Vi beställde in vin och fick bröd serverat tillsammans med ostbitar och olivtapenade. Köket är helt öppet och ligger i ena hörnet av lokalen. Det var snyggt och kockarna jobbade med självsäkerhet som tydde på stor kunskap och erfarenhet.

Köket till restaurangen på Floris Suite Hotel i Willemstad, Curacao

Restaurangen har något dyrare genomsnittspriser än tidigare ställen vi besökt här på ön, men ligger i ungefär samma prisklass som svenska restauranger.

Anki på restaurangen till Floris Suite Hotel i Willemstad, Curacao

Lasse bestälde in Mahi mahi fisk och Anki Chichen Fettuccine Alfredo. Maten var god och servicen bra.

Middag på restaurangen till Floris Suite Hotel i Willemstad, Curacao

Någon efterrätt orkade ingen av oss idag. Vi kände oss ganska trötta och valde att istället gå tillbaka till vårt hotellrum där vi zappade på tvn och läste lite innan vi somnade efter ännu en skön dag i paradiset, om än en någon molnig sådan.