Strandhäng på Curaçao

Lasse gick ner och placerade ut våra handdukar på två solstolar under tiden Anki gjorde sig i ordning och smorde in sig med solfaktor. Flera handdukar var redan placerade på solstolarna vid stranden men än så länge var det ganska få människor som låg i dem. Klockan var strax innan nio. Det spelades lugn skön musik och temperaturen var skön.

Papagayo Beach Club, Jan Thiel

Morgnarna här är underbara, hade det inte varit för att man alltid är så morgontrött är det absolut den bästa strandstunden på dagen. Eftermiddagar och kvällar är också härliga, men då är det oftast ganska mycket liv runt om oss, åtminstone så här i mellandagarna då det är högsäsong för hotellet.

Vi beställde in varsin kaffe och njöt av den lugna miljön och läste våra böcker.
Allt eftersom förmiddagen gick kom fler och fler till stranden och snart var alla strandstolar fulla med folk.

Papagayo Beach Club, Jan Thiel

Första flaskan solkräm hade redan börjat ta slut. Vi hade i och för sig fler med oss men hade också sett att det fanns ganska stort utbud i butiken i området. Vi gick dit för att köpa det samtidigt som vi fyllde på med lite ny dryck till rummet.

Papagayo Beach and Design Hotel, Curacao

På vägen gick vi bortom receptionen för att uppdatera våra nycklar, då vi förlängt vår vistelse på Papagayo med ytterligare en dag.

En stund på balkongen på Papagayo Beach and Design Hotel, Curacao

Under vår vistelse i Karibien funderade vi även på att besöka grannön Bonaire. När vi var på rummet passade vi på att kollade lite på både flygresor dit och boende för att se om det var ett alternativ.

Vackra blommor, Papagayo Beach and Design Hotel, Curacao

Avkoppling i solen

Åter på stranden la vi oss ner i stolarna, läste och njöt av den sköna miljön. Det var emellanåt lite molnigt vilket normalt kanske inte är så önskvärt, men har man fastnat i böcker och ändå har en vacker miljö runt om sig spelar det ingen roll. Regelbundet trängde solens strålar igenom och gjorde sig påminda, så i sin helhet var det en solig och fin dag.

Papagayo Beach Club, Curacao

Värmen var det heller inget fel på. Cirka 29 grader gjorde att många höll sig länge i vattnet. Vi beställde in coca-cola som svalkade gott.

Bad och sol på Papagayo Beach Club, Curacao

En bit ovanför oss stod DJ:n som nu började spela lite mer dansmusik och volymen ökade något. Det var bra musik och skön stämning på stranden.

Skön musik från DJ på Papagayo Beach Club, Curacao

Serveringens personal tog emot beställningar som de la in via sina iPads. Andra från personalen kom sedan ut med själva beställningen till strandstolarna. Det är smidigt och det går oftast ganska fort att få det man beställt.

Bad och sol på Papagayo Beach Club, Curacao

Dagen gick i avkopplingens tecken och fram på eftermiddagen tog vi in varsin öl. När vi var i Amsterdam för flera år sedan provade vi Hollands välkända snacks Bitterballen och kom ihåg att vi då tyckte det var ganska gott. Det fanns på menyn och vi tyckte det kunde vara kul att prova det på nytt. Bitterballen är friterade och panerade bollar med löst innehåll som ursprungligen är köttbaserat men som finns i flera olika sorter. Bollarna serveras tillsammans med senap, men vi tycker faktiskt de är godare på egen hand. Det är ett gott tilltugg och passar perfekt till ett glas vin.

Bitterballen serverade på Papagayo Beach Club, Curacao

När vi en stund senare funderade på om vi skulle ligga kvar en stund till eller återvända till vårt rum kände vi några stänk ovanifrån. Det var regndroppar och frågan var om det var något ytterst tillfälligt som man knappt skulle märka av eller om det var läge att ta skydd.

Vackert eftermiddags ljus på Papagayo Beach Club, Curacao

Regndropparna tilltog och de flesta tog sina handdukar och gick in under tak för skydd. Palmer och solskydd täckte också en del. DJ:n fortsatte spela men hade ett regnskydd för sin utrustning. Det regnade ganska rejält och vi hann skymta en regnbåge, men slutade nästan lika snabbt igen. Några minuter senare sken åter solen som om ingenting hade hänt.

Regnbåge över Papagayo Beach Club, Curacao

Vi gick dock tillbaka till rummet och duschade av oss sanden från stranden och satte oss på vår terrass. Solnedgången var på gång och flera båtar passerade vår vy vi hade över havet från vår terrass.

Vi tog en drink med tilltugg på rummet under tiden vi gjorde oss i ordning. Tiden går snabbt även här och snart var det hög tid att ge sig ut för att äta.

Zest – Restaurang favorit i repris med fötterna i sanden

Zest café som vi besökt på första kvällen är enkel men väldigt charmig och serverar god grillad mat vid bord i sanden.

Zest Cafe på stranden i Jan Thiel, Curacao

Vi tittade runt om oss när vi satt oss ner och konstaterade att har man bara varmt klimat behövs inte så mycket mer än lite trevliga ljusslingor i palmer i sanden så har man en väldigt charmig miljö. Här var dessutom rustika träbänkar och bord i sanden med färgglada dynor man sitter på. Baren är också av trä, och köket öppet och man ser när maten tillagas i den stora grillen. Grill doften sprider sig och skapar gemytlig stämning till ljudet av vågor från havet som slår upp mot de karga stenarna som separerar sanden och havet.

Vi beställde in varsitt glas rött och en stor flaska mineralvatten. Det känns som man ständigt är törstig efter sådana här heta dagar. Stora vattenflaskor serveras alltid i vinkylare vilket ser väldigt trevligt ut.

Vi visste hur beställningen fungerar här och fyllde i lappen med menyalternativen. Denna kväll tog vi grillspett, ett med kyckling och ett med oxkött och patatas bravas som vi fått mersmak på från vårt tidigare besök.

Grillspett på Zest Cafe, Jan Thiel, Curacao

Båda var mycket goda även om oxköttet kanske var snäppet vassare, eller kändes det bara mer passande just ikväll. Såserna som serveras till är goda och passar perfekt till både kött, kyckling och de krispiga och goda potatisklyftorna.

En DJ stod och spelade och ur högtalarna strömmade härlig 70-tals disco blandat med nyare musik i samma stil. Köket stängde framåt halv tio men baren var fortfarande öppet. Folket började dock droppa av och DJn började spela något lugnare musik som antydde på att kvällen började komma till ända, i alla fall på detta ställle.

Glassbutik vid torget på Jan Thiel, Curacao

På vägen tillbaka till hotellet kom vi på att vi hade fått kuponger till varsin välkomstdrink att ta ut i hotellets bar. I den lilla baren strax intill receptionen satt bara en lite väl överförfriskad man svamlade med den ensamma tjejen som jobbade i baren. Vi gick in och blev serverade varsin drink med körsbärssmak, vilket var ganska läskande en skön och varm kväll och blev en bra avslutning på denna dag.

Drink på barer till Papagayo Beach and Design Hotel, Curacao

Vi hade haft en underbar tid på fina Papagayo och det var inte helt uteslutet av vi skulle återkomma redan under denna resa.