Från Jan Thiel till Willemstad

Träning och utcheckning

Denna dag började vi med ett besök på gymmet. Från hotellet får man vouchers till The Challenge gym som ligger ovanför hotellets lounge avdelning.

The Challenge Sports and Health Club, Jan Thiel

Inne på gymmet hälsades vi välkomna och fick en kort visning i gruppträningssalen och gymmet, samt en kort dragning om reglerna. Vikten av att ha handduk med sig, vilket man frågat oss om i receptionen och även nämndes i hotellinformationsbladet, förstod vi anledningen till då de poängterade att alla skulle sitta på handduken när man använde maskinerna.

Vi började vid löpband och stairmasters där alla maskiner har tv, internet, spel och information om maskinen man använder. För de som tränar där regelbundet kan de sätta in en nyckel i varje maskin som direkt reggar deras aktivitet och antalet repetitioner på varje maskin. Väldigt smidigt! I stairmastern kunde man om man önskade även registrera sitt resultat för andra att se dagens topplista.

Utsikten är trevlig ifrån gymmet. När man står och trampar har man en fin vy över hotellområdet och havet en bit längre bort. Alla var noga med att använda sina handdukar och torka av maskinerna efter att ha använt dem. Och alla vikter las ordentligt tillbaka. Skönt och fräscht. The Challenge är verkligen ett bra och snyggt gym man lätt skulle vilja träna regelbundet på.

Vi tog drygt en timma i gymmet för att sedan gå tillbaka till rummet och göra oss klara för utcheckning. På vägen stannade vi till och köpte med oss lite frukost. Det hade regnat under natten och lappen med varning för halka i trappen var befogad och vi tog det försiktigt då vi sett en kvinna halka en stund tidigare. Något regn nu kunde man dock inte se skymten av så det måste ha varit under natten. Solen sken även om det var en del moln på himmeln. Väskorna var i stort sett packade och vi la ner sista prylarna och gick sedan ut på den mysiga balkongen och tog en sen frukost.

Papagayo Beach and Design Hotel, Curacao

I receptionen checkade vi ut och tackade för fina dagar. Det är ett mycket fint hotell som vi varmt kan rekommendera. Vem vet, eventuellt kommer vi återvända hit senare under vår semester på Curacao.

Receptione på Papagayo Beach and Design Hotel, Curacao

Receptionisten bokade en taxi som kom och hämtade oss en stund senare.

Till Willemstad

Taxin lämnade Jan Thiel i riktning mot Willemstad. För att vara på säkra sidan att hitta rätt ringde den kvinnliga chauffören för att kolla adressen.

Taxi på väg från Jan Thiel till Willemstad

Efter cirka 20 minuter kom vi in i stan som känns ganska stor för att vara en stad på en karibisk ö. Det var en del trafik och vi gjorde några svängar och körde genom en rondell innan vi kom fram till husen vi så väl kände igen från hotellets webbsida.

Incheckning på Bij Blauw

Bij Blauw är ett nyöppnat hotell och nyrenoverat, men själva byggnaderna är gamla historiska hus. Willemstad är med på UNESCOS värdsavslista och det omfattar inte bara centrum utan även hela Punda, de gamla stadsdelarna, inklusive Pietermaai och därmed byggnaderna i vilka Bij Blauw ligger. Det vill säga vi skulle bo i byggnader som listas som världsarv av UNESCO.

Innergården till Bijblauw i Willemstad

Vi gick in igenom grinden och kom fram till en altan med vacker utsikt över havet. I baren stod Ruud som vi haft mailkontakt med, som kom fram och hälsade oss välkomna. Strax därpå kom hans fru. De är båda från Holland men har efter drygt 10 år i Frankrike flyttat hit och startat upp detta hotell. Vi fick ett hjärtligt välkomnande och blev bjudna på varsin öl. Rummet var inte riktigt klart, men vi hade ingen brådska.

Innergård och servering på Bijblauw ligger vackert med utsikt över havet

Vi slog oss ner på terrassen och drack vår öl och såg oss omkring i de vackra miljöerna.

Rummet vi skulle ha kallas Seaside rendezvous och är det finaste rummet på hotellet. Vi gick upp för en trappa och kom upp till en stor terass med fantastiskt utsikt över havet. På terassen finns ett stort bord med stolar, samt två stolar vinklade ut mot havet.

Underbar terass med fantastisk vy ifrån Seaside Rendez-vous rummet på Bijblauw Hotel i Willemstad, Curacao

Här kan man lätt sitta och bara njuta i timmar av den vackra vyn. Inte undra på att ägaren rekommenderade detta rummet till oss.

Vi gick upp för det lilla trappsteget och in igenom de vita glasdörrarna till rummet. Rummet är fantastiskt i rustik inredning med brunt trägolv, trälampor och vitmålade bord och garderober. Det är en vacker strandlägenhet med vitmålade väggar, vit soffa, och en dubbelsäng med vita och beiga sängkläder och kuddar. På sängen låg ihop rullade vita handdukar.

Seaside Rendez-vous rum, Bijblauw Hotel

Framför sängen står två vita bord med en liten pläd och stora glas med värmeljus. I hörnet av rummet finns en platt tv och vid ena väggen en vit soffa.

Rummet har gott om garderober, och det är otroligt skönt att lätt kunna stänga in alla resväskor utan besvär. Badrummet är också väldigt fint med grått kakel, regnvattensdusch och två handfat.

Badrum inne i Seaside Rendez-vous rummet

Himmeln var blå och det var en fantastisk vy att sitta i soffan och blicka ut genom den öppna glasdörren över den stora terassen, havet och båtarna längre bort i horisonten. Här kommer vi garanterat att trivas, kanske så pass bra att det kommer vara svårt at lämna det.

Vi njöt av terassen och utsikten en stund och ville egentligen inte riktigt lämna den, men var också nyfikna att ta oss ut och utforska stan.

Promenad genom Willemstad

Vi gick ner för trappan till vårt fantastiska boende, vinkade till ägarna och gick ut genom grinden till hotellet. Vi svängde av till vänster och promenerade in mot stan. Ägaren till hotellet hade berättat för oss att denna del av staden tidigare varit lite ruffare, men att det nu höll på att rustas upp. Flera hus vi passerade visade detta. De var förfallna och de så typiska pastellfärgerna för Karibien var avflagade för länge sedan. Men flera hus var också nybyggda och fina. De äldre husen är mer genuina och vackra på sitt sätt i sitt slitna utseende.

Typisk vy längst Pietermaai gata i Willemstad, Curacao

En tio minuters promenad tog oss in till centrala stan. Vi stod mitt på ett torg och såg stadens kyrka som var en väldigt fin kyrka i gul färg vilket passade en karibisk stad perfekt. Vackra kontraster till den blå himmeln.

Kyrka i Willemstad, Curacao

På andra sidan gatan fanns caféer och vi anade shoppingstråk med flera små butiker.

Willemstad i Curacao

Vi gick över gatan i hörnet av torget där landsnamnet Curacao finns i stora statyliknande bokstäver. Flera välkända butiker passerades, men också mindre lokala butiker. Det var ett kort stråk men i mitten låg ändå ett litet torg med en staty och på en husvägg ett klockspel.

Klocktorn i centrala Willemstad

I änden av gatan kom vi till ett stort guld hus byggt 1708, Penha byggnaden.

Penha Headquarters, en av de välkända byggnaderna i hjärtat av Willemstad

Vi korsade gatan och fick en fin vy över det huset och grannhusen som kändes typiska för Willemstad och Curacao. Starka pastellfärger mot den blå himmeln och havet.

Dessa vackra färgstarka hus är en vanlig bild som ofta symboliserar Curacaos huvudstad Willemstad

Här ligger också pontonbron Queen Emma, man kan lockas att tro att det är en förhållandevis modern historia men den byggdes 1888. En bit längre in i hamninloppet ser man också den höga och ståtliga bron Queen Juliana bron som är den huvudsakliga bron för biltrafik över St Anna bay. Inne i hamninloppet mellan broarna låg nu et stort kryssningsfartyg.

Vi gick över bron och anade att flera av de som passerade denna bro var just besökare från kryssningsfartyg som var i stan. Tidigare har vi inte hört några amerikanska turister på ön, men det gjorde vi faktiskt nu.

Centrala Willemstad

På andra sidan fanns en marknad längs hamninloppet. Det var trevligt att strosa omkring där men inte så mycket för marknadsstånden som egentligen inte hade så mycket att erbjuda, utan mer för vyerna över inloppet och stan.

Marknad på andra sidan av Queen Emmas bro besöks av flera av kryssningsfartygens gäster när de stannar till i stan

I slutet av marknadsstråket kom vi in i Rif Fort som kan kännas ganska uppbyggt för kryssningsfartygens besökare, men här finns förutom butiker även små trevliga kaféer och serveringar som alla besökare kan ha glädje av. Här finns också ett hotell, Renaissance, som säkerligen har fina utsikter över både hamninlopp och staden.

Området kring Rif Fort

Skyltar visade vägar till kryssningsfartyg och vi följde dem lite nyfiket för att kolla in butikerna de ville locka besökarna med samt att kolla in ett av de andra fartygen som låg inne i stan lite närmre. Detta fartyg var från J&O rederiet. Flera av personerna som gick här var på väg tillbaka från stan till fartyget.

Ett av de stora kryssningsfartygen som lagt till i Willemstad

Vi satte oss en stund på stenmuren vid havet och kollade in fartyget och de mänger av olika typer av människor som var på denna kryssning. Det fanns en del mörkare moln på himmeln och vi var beredda på att det skulle kunna komma en skur, även om vi vet att det lika snabbt blir sol igen.

Rif Fort, Willemstad

Vi återvände mot stan och gick åter förbi marknadsstånden vi tidigare passerat. Vi hörde tutningar och kunde se Queen Emma brons ena del lämna land och röra sig för att öppnas och göra det möjligt för en mindre båt att komma förbi.

När vi gick tillbaka över Queen Emma bron in mot stan såg vi den långa sträckan av serveringar längst med ena sidan. Det såg trevligt ut och en kopp kaffe skulle inte sitta fel. De mörka molnen gjorde dessutom att vi anade att det kunde komma en skur när som helst, och då skulle det passa bra att sitta under ett parasoll. Café Iguanas namn lockade oss, och det visade sig vara deras bord som fyllde ut större delen av sträckan vi sett. Vi slog oss ner och fick deras meny att kolla in.

Från början tänkte vi främst på kaffe, men menyn lockade oss att förutom varsin espresso och vatten även beställa in sandwich och pommes frites. Pommes frites som egen rätt och våfflor upplever vi mer typiskt för Belgien än Holland, men här verkar man ha tagit fasta på det hur som helst.

Iguana Cafe ligger har perfekt läge på gatan utmed vattnet vid Queen Emmas bridge i Willemstad

När våra tallrikar kom in hade kaffet druckits upp och vi beställde in var sitt glas vitt vin. Det är lite underhållning när båtar kör förbi och bron öppnas. Folk som befinner sig på bron får stå kvar och gör det gärna som en kul grej. Efter att båtarna passerat glider bron sakta tillbaka och folk som samlats i båda riktningarna släpps på och kan passera.

Lars på Iguana Café

Serveringen hade många besökare och även om det var många servitriser hade dessa fullt upp. Skymningen började närma sig och vi betalade för oss och lämnade La Iguana cafe, men kommer säkert att återvända. Det är en trevlig servering med varierad meny som passar de flesta tillfällen.

Iguana Café, Willemstad

Vi gick inom några smågator och kollade in utbudet. Anki lockades in i en av klädbutikerna och kom ut därifrån med en klänning. Nästan lite förvånad, för shopping fanns egentligen inte i åtanke just nu men utesluts självklart aldrig för en shoppingglad tjej. Lars gick inom en fotoaffär och pratade lite med ägaren om nyinkomna Nikon kameror.

Sedan gick vi bortom ett restaurang stråk som vi sett på kartan längs Waterfortstraat. Sida vid sida ligger ett flertal trevliga restauranger med diverse olika inriktningar. Alla med trevlig uteservering och med utsikt över havet. Några av dem berättade lite om deras menyer och vi sa att vi skulle återkomma senare. Helt klart ett trevligt ställe där man garanterat hittar något gott att äta.

På vägen hem passerade vi även en restaurang vi sett en del reklam om som såg väldigt mysig och trevlig ut. Den låg närmre hotellet vilket kunde ha betydelse några timmar senare, men 10 minuter till fots till de andra restaurangerna är inte heller att klaga på.

På hotellet träffade vi en yngre kille som jobbade i receptionen. Han skakade hand och hälsade oss välkomna. Vi bytte några ord innan vi gick upp till vårt fantastiska rum. Skymningen höll på att passera men vi hade fortfarande en läcker vy över horisonten.

Vy över havet och fartyg som lägger ut, sett från vår terrass på Bijblauw Hotel

Vi hällde upp ett glas vin och satt på lite skön musik och njöt av tillvaron och miljön vi befann oss i. Hade man haft en lägenhet eller hus med havsutsikt skulle den helt klart ha en veranda som denna.

Terrass till Seaside Rendez-vous rummet, Bijblauw Hotel

När himmeln var i stort sett helt svart såg vi det stora fartyget som tidigare varit i stan på väg att lämna Willemstad. En läcker vy med ett sådant stort fartyg upplyst som lämnar ön på väg ut i den mörka kvällen.

Ett av kryssningsfartygen lägger ut

Precis när vi stängde dörren till vårt rum hörde vi fyrverkerier och hela himmeln lystes upp. Från vår terass fick vi en fantastisk vy över fyrverkerierna och de brände på rejält trots att nyårsafton är först imorgon. Vi känner igen från när vi firande nyår på Aruba att de var väldigt förtjusta i smällare och raketer, och ägaren till hotellet hade även berättat att de skulle fyra av smällare längst med hela gatan redan vid 15 tiden imorgon. Därefter var det fyrverkeri både kl 19, som är midnatt i Nederländerna, samt klocka tolv på natten då nyåret firas in här på Curacao.

Nattvy från vår terrass på Bijblauw Hotel

Vi lämnade hotellet och hade vackra fyrverkerier på himmeln framför oss på vår korta promenad till Ginger restaurang.

Ginger – asian fusion restaurang

Ginger var en restaurang vi läst om som lockade med sin asian fusion meny med karibiska inslag. Vi hade gått förbi restaurangen på vägen tillbaka till vårt hotell tidigare på dagen, och den låg väldigt mysigt bara ett stenkast från gatan vårt hotell ligger på. Vi hade inte kollat in menyn men utgick från att det skulle passa.

Ginger Restaurant, Willemstad

Inne på uteserveringen till restaurangen satt det ganska mycket folk. Det var segeltyg snyggt fäst mellan träden för att skugga men även för att skapa trevlig atmosfär. I träden och längst med muren och trappan upp i huvudbyggnaden var det slingor med belysning. Vi blev visade till ett bord i ena hörnan. Anki hoppade in och satte sig i soffan som var fylld av mjuka sköna kuddar i olika färger, alla med namnet Ginger broderade på sig. Lasse drog ut den tunga trästolen och slog sig ner. Alla bord och stolar är av genuint trä, alla bastanta och tunga. På bordet stod en lykta med tunt vitt florpapper runt om sig.

Ginger restaurant, Willemstad

Vi beställde in vitt vin och vatten. På menyn fanns tapas rätter, förrätter och tilltugg samt varmrätter. Lasse beställde in limemarinerade räkor med kokonöts ris och grönsaker. Anki tänkte hugga in på en tandoori kyckling men det visade sig vara det enda de denna kväll faktiskt inte kunde erbjuda från menyn. Valet föll då på stekt biff med grönsaker och ris.

Anki på Ginger Restaurant

Det tillkom faktiskt ytterligare två gäster, annars satt de flesta redan och åt eller höll på att avsluta middagen. Maten smakade ljuvligt och inte undra på att recensionerna varit bra. Personalen var trevlig och miljön väldigt charmig. Det smällde runt om oss och vi kunde skymta raketer på himmeln bortom byggnaderna som var runt om oss.

Lime marinerade räkor med kokosnötsris, Ginger Restaurant, Willemstad

Servitrisen informerade oss om att de bara hade kvar två av desserterna på menyn för kvällen, varav den ena var stekt banan med kahlua och en glass med 5 olika kryddor. Den tyckte vi lät mest spännande av alla och den visade sig vara riktigt god också. Kryddningen i glassen höjde verkligen smakupplevelsen och myntabladet som dekorerade tallriken tillförde ytterligare en unik smak i desserten.

Stekt banan med Kalua och glass med fem olika kryddor, Ginger Restaurant, Willemstad

De flesta gästerna hade gått för kvällen när vi drack upp det sista i glasen. Det satt ytterligare ett bord kvar. Vi var mycket nöjda och belåtna när vi tackade för oss och önskade personalen gott nytt år. Det var en varm skön kväll, men ändå var det skönt att ha så nära hem. Vi gick en parallell gata till hotellgatan och passerade bland annat Miles jazzcafe som spelade skön musik och hade flera bord med gäster som avslutade kvällen hos dem med ett glas.

Vid vårt hotell låste vi upp grinden till innergården och gick in. Vi satt en kort stund på innergården innan vi gick upp till vårt läckra boende. Det skulle bli en fröjd att nästa dag vakna och dra isär gardinerna med denna fantastiska utsikt. 30:e december hade varit en underbar dag och vi var glada över att tillbringa sista dagen på detta år på denna underbara ö.