Från Curaçao till South Beach Miami

Klockan ringde ganska tidig morgon och vi gick upp och slängde snabbt ihop väskorna som vi förberett dagen innan. Vi hade gjort upp allting med hotellet kvällen innan men glömt att lämna plastkorten vi hade för att byta ut strandhanddukar och gick därför ner för att lämna tillbaka dem.

Vi checkar ut och lämnar Blue Bay Curaçao Golf & Beach Resort en tidig och regnig morgon

Strax innan åtta satt vi i bilen och hade garderat oss med att bilfärden skulle ta en halvtimma även om vi kände det lät som ganska lång tid. Vårt färd till flygplatsen tog drygt tio minuter.

På väg till flygplatsen för att lämna ett regnigt Curaçao

Det kom några droppar när vi närmade oss flygplatsen, men det försvann snabbt och när vi parkerade bilen var det helt borta och vi kunde lätt gå ut ifrån bilen.

Curaçao International Airport

Hato International Airport, flygplatsen på Curaçao

Vi hade checkat in tidigare men skulle lämna vårt bagage vilket gick väldigt snabbt. För att lämna Curacaos flygplats var i tvungna att betala en flygplatsskatt vilket vi gjorde innan vi åkte upp rulltrappan upp och kunde gå igenom säkerhetskontrollerna. Vi tog en runda bland de få affärerna som finns på andra våningen. Det är någon taxfree butik och souvenirbutiker. Vi hade hoppats hitta några vykort och om turen var med oss även frimärke. Det var inget stort utbud av vykort, med det menat fanns det bara ett som inte ens var specifikt från Curacao. Och frimärke finns inte att köpa på denna flygplats.

Vi slog oss ner vid gaten och väntade in att boardingen skulle starta. En man i övre medelåldern kom och kramade om personalen som stod vid gaten och jobbade och önskade dem gott nytt år. Han sprudlade trevlighet och hade ett glatt och smittsamt leende. Sedan körde han igång att med stark och hög röst meddela att alla med barn kunde gå på. Han pratade hela tiden med ett konstant leende på läpparna och skämtade med alla. Barn och förstaklass resenärer. Sedan fyllde han på planet från bakre delen och framåt. När hans uppdrag var slutfört lämnade han gaten och passade på att hälsa på och krama om städare och ytterligare personal på flygplatsen. Man blir så glad över att se sådana personer och uppenbarligen trivdes han på sitt jobb.

Piloterna gör sig redo för flighten från Curaçao till Miami

Flygresa från Curaçao till Miami

Planet körde ner till ena delen av banan och började gasa redan i svängen. Snart var vi i luften och svängt ganska snabbt samtidigt som vi lyfte. Från början fick vi inte så mycket utsikt över ön men efter svängen var genomförd fick vi en vacker flygning över Curacao ö som snart låg bakom oss.

Vackra vyer under flygresan mellan Curaçao och Miami

Flygningen tog 2,5 timmar och det var en vacker flygning. Efter att mest ha sett hav och vacker himmel kom det en stor ö under oss. Det var Haiti. Och efter det passerade vi många mindre och större öar under oss på vår väg mot USA och Miami.

När piloten berättade att det var Haiti under oss passade han även på att berätta om vädret i Miami som var varmt men ev kunde det komma några regnskurar.

Under flygningen fick vi en kycklingmacka som var över förväntan god och ganska kryddig.
Tiden gick snabbt, speciellt när vyerna från planet var så vackra. Här behövdes ingen annan underhållning.

Vackra vyer under flygresan mellan Curaçao och Miami

Inflygningen till Miami påbörjades men det verkade vara många plan i luften för vi fick flyga runt en bra stund innan piloterna bad personalen sätta sig och vi påbörjade nedstigningen.

Miami International Airport

På marken kom vi snabbt ut och gick i riktning mot passkontrollerna. Vi gick raskt och gick även på rullbanden som fanns överallt. Det var dock en av de längsta vägar vi gått från en gate till passkontrollen, och vi mindes tillbaka på vår resa till Brasilien 2001 då vi bytte plan i Miami men vår flight från Miami och Manaus tydligen blivit inställd och vi fick springa mellan olika gater för att få flygbolag att hjälpa oss komma med på ett annat plan.
Till slut om vi i alla fall fram till immigrations och möttes av den fantastiskt långa kön, som så ofta uppstår vid den här funktionen på amerikanska flygplatser. I kön en bit fram såg Anki ett bekant ansikte titta på henne. En kollega från jobbet!! På Miami flygplats, i kön till immigrations som många tusen personer passerar varje dag. Och här hade vi dykt in med bara några meter emellan oss just vid detta tillfälle. Världen är allt liten ibland!
Under tiden i kön till passkontrollerna hann vi mötas och prata flera gånger mellan avspärrningsbanden . När vi hämtat våra bagage hann vi dock prata ordentligt och det var roligt att höra hur de hade haft det i Colombia, som är ett resmål vi funderat på också. De var nu på väg hem, medan vi skulle stanna kvar i Miami ytterligare några dagar innan det är dags för oss att åka hem.
Vi tog tåget som går mellan olika delar av flygplatsen till biluthyrningsfirmorna där vi letade upp Alamo för att hämta upp vår hyrbil. Efter administration tog vi oss ner någon våning där vi kunde välja bil från rad 3 och sedan lämna garaget där de prickade av oss och bilen vid utfarten.

Framme i South Beach, Miami

Incheckning på Dream South Beach Miami

Nu var vi på väg mot South beach där vi hade bokat rum på Dream South Beach. Ett hotell som vi bott på i New York och såg fram emot att bo på även här. Vi parkerade på en av gatorna intill och la på några cents i parkeringsautomaten. Tanken var att checka in och sedan ganska omgående bege oss ut igen för att ta något att äta. Receptionen är trevlig med soffor och sittpuffar. Vi fick varsitt glas champagne under tiden administrationen gjordes och fick sedan nyckel till vårt rum och hjälp med bagaget. Hotellet består av två byggnader och vårt rum var i byggnaden rakt över den lilla gången mellan byggnaderna. Vi gick över och åkte upp till våning två där vi låste upp dörren till rum 255.

Dream South Beach Hotell i Miami

Rummen på Dream South Beach är mörka med smakfull belysning och allt går i blått. I hallen man kommer in i är det även badrum med toalett på höger sida och dusch på vänster sida. Det är glasdörrar till både toalett och dusch, men dörrarna in till sovrummet gör att man avskärmar badrumsdelen från resten av rummet.

Dream South Beach, Miami

I själva sovrummet finns en stor dubbelsäng med en kristall lampa i ena hörnan. Sänggaveln är läckert upplyst med blå bakgrundsbelysning.

Dream South Beach Hotell i Miami

Det finns tv och vit möbel med kyl, glas och minibar designad i samma stil som hela ream South Beach inredning i vitt med runda hörn.

Dream South Beach, ett Art Deco inspirerat hotell i Miami

Ovanför det lilla bordet sitter en spegel med mönster som går i samma stil som dörrarna till alla rum. Och även denna med bakgrundsbelysning.

Knappar i både sovrummet och hallen styr belysningen i rummen och skapar olika stämningsljus. Helt upptänt får man dock aldrig i detta hotellrum. Rullgardinen är konstant nere och man vet verkligen inte om det är ljust eller mörkt utanför.

Jerry's Famous Diner, South Beach, Miami

Hamburgare på trevliga Jerry’s famous Deli i South Beach

Vi hämtade bilen och körde runt några kvarter för att se om vi hittade en parkering nära någon av de diners vi visste låg i närheten. Vi parkerade på den öppna parkeringsplatsen vid 13:e gatan och promenerade några kvarter längs Collins Avenue bort till Jerry’s famous Deli som vi tidigare besökt betydligt senare på natten. Den här dinern har nämligen öppet dygnet runt.
Vi hade kommit till USA och var båda ganska hungriga. Vad passade bättre än att besöka en Diner och beställa in varsin amerikansk hamburgare. Vi blev mottagna och visade till ett bord. Vår servitris berättade om hennes rekommendationer och tog sedan upp våra beställningar på Coca-Cola och lämnade oss att dyka ner i menyn.

Middag på Jerry's Famous Diner i South Beach, Miami

Alternativen är oändliga och det här är verkligen ett ställe där man frånsett att man kan få frukost dygnet runt kan välja mellan både lättare snacks, sallader, mackor och burgare till mer avancerade rätter. Detsamma gäller drycken. I svenska ögon kan det verka lite märkligt att ett ställe funkar så bra där någon dricker en kaffe samtidigt som det finns gäster som firar något och beställer in större rätter och dricker vin. Vi gillar verkligen diners!

Vi hde dock båda redan bestämt oss för burgare, och Anki valde avocado burgare medan Lasse tog en BBQ burgare. Det var extremt gott och vi var så hungriga att vi satt ganska tysta i början av middagen och bara fokuserade på att äta. Servitrisen kom och hämtade våra glas för att fylla på mer coca-cola och kollade hela tiden så allt var bra eller om vi önskade något ytterligare.
Någon dessert var det inte tal om för oss. Lika hungriga som vi var när vi kom, lika mätta var vi när vi gick.

Jerry's Famous Diner, South Beach, Miami

Efter denna middag var det skönt att ta en promenad längst med Collins avenue. Vi tog en kort sväng bortom hotellet innan vi återvände till parkeringen på 13:e gatan och satte oss i bilen och åkte mot Aventura mall för att påbörja lite shopping. Vi var båda lite trötta efter resdagen men tyckte ändå det var bra tillfälle att ta några timmar på en shoppingmall.

Trafiken var ganska tät och det tog en stund att ta sig till Aventura mall. Men vårt minne om vägen dit stämde. Vi passerade bland annat Fontainebleau och andra välkända hotell och byggnader som vi kände igen från tidigare.

Shopping på Aventura mall

Bilen parkerade vi i ett av Aventura malls stora parkeringshus. Aventura mall är extremt stort och det är lätt att spendera hur många timmar som helst här.

Aventura Shopping Mall, Miami

Vi kom hit vid halv åtta på kvällen och var kvar till de stängde halvtio. Här finns butiker som Victorias Secret, Desigual, Bebe, Sephora, Abercrombie Fitch, All Saints, Armani Exchange, Bath and bodyworks och även mer exklusiva märken så som Louis Vuitton, Boss, Cartier och Tiffany & Co.

Tiden går snabbt i sådana här varuhus men det blev lite shoppat på Victorias Secret och Etiqueta Negra inne på Bloomingdales. När vi var inne på Juicy Couture började de stänga dörrarna så nya besökare inte kunde komma in. Vi begav oss och gick tillbaka till Macys heminredningsavdelning som låg nära platsen i garaget där vi hade parkerat.

Det var mörkt när vi kom ut. Vi körde i riktning mot South Beach. Fortfarande var trafiken ganska tät. Tillbaka på Miami beach parkerade vi bilen i ett parkeringshus vid 13e gatan, Collins. Det var bara ett stenkast från vårt hotell, och en av de billigare avgifterna vi sett, 15-24 timmar skulle kosta tjugo dollar.

Kvällsvy från Dream South Beach, Miami

Kväll på Ocean Drive, Miami

Tillbaka på hotellet bytte vi snabbt om och gick sedan ner till Ocean drive för en drink. Det hade varit lätt att slänga sig i sängen och zappa på tvn, men det var vår första dag i Miami och vvi tyckte en drink på Ocean Drive kunde vara kul.

Ocean Drive, South Beach, Miami

Ocean drive är alltid populär. Egentligen är det kanske främst turister som är här, men det är ändå en gata som är kul att kolla in. På kvällar och nätter tar nattlivet över. Vi promenerade upp och ner längs den delen av South Beach som är ganska högljud och livlig. Vi kände oss lite för trötta och bekväma för att ta ett av de hippaste och stökigaste ställena. Vi fortsatte och precis när vi passerade 9:e gatan kom vi till Waldorf Towers slog vi oss ner på uteserveringen för att enbart ta något att dricka.

Waldorf Towers på Ocean Drive, South Beach, Miami

Efter att ha fundera lite över menyn tog vi båda in en Champagne Kiss vilket bestod av Champagne och Chambord likör. På frågan om vi ville ha drinken frozen eller on the rocks svarade vi båda direkt att vi önskade den frozen. Det var en skön kväll och en kall drink skulle sitta fint.

Drinkar på Waldorf på Ocean Drive, South Beach Miami

Drinkarna kom in och var väldigt goda. Man svalkades snabbt av av drinkarna och Anki hoppade över på andra sidan för att komma något närmre gasolvärmarna.

Anki med en drink på Waldorf på Ocean Drive, South Beach Miami

Nattlivet var i full gång längs gatan. När drinken var uppdrucken hade vi varit vakna många timmar.

Vi hade vaknat upp på Curaçao och avslutade sen kväll i Miami. Vi tog en promenad runt området vid hotellet och gick inom en supermarket och köpte lite snacks och vatten innan vi återvände till vårt hotellrum.