Shopping på Collins Avenue

Dream South Beach sängar var underbart sköna. Vi hade somnat sent kvällen innan och njöt av att ligga kvar en stund på förmiddagen och zappa på tv:n. Nog för att vi vill ut i härliga South Beach, men det är lyxigt att ligga kvar i en hotellsäng framför tv:n också.

Amerikansk frukost på 11th Street Diner South Beach

Brunch intogs på 11th Street Diner som ligger bara ett kvarter från vårt hotell. Vi slog oss ner på uteserveringen och beställde direkt in dubbel espresso och juice. Efter vi kollat igenom menyn beställde vi även in jordgubbspannkakor, granola och bagels.

Amerikanska pannkakor på 11th Street Diner, South Beach, Miami

Solen försökte tränga sig igenom molnen men det var inget fel på värmen, och det var riktigt skönt att sitta ute och äta frukost. 11th Street Diner är en välbesökt Diner mitt i South Beach på hörnet till Washington Avenue. Restaurangen är byggd på ett Art Deco fordon med blank metall yttre från 1948 som höll till sina första 44 år i Pennsylvania innan de flyttade till Miami i början av 90-talet. Vi hade upptäckt den vid vårt förra besök i Miami.

11th Street Diner, South Beach, Miami

Dagen hade börjat i ett mycket avkopplat tempo och vi fortsatte så. Vi satt kvar en bra stund med en kopp kaffe och tittade på de som passerade på trottoaren nedanför oss.

Anki på 11th Street Diner i Miami

Vi var ordentligt mätta när vi lämnade Dinern och tyckte det kunde vara skönt med en liten promenad. Vi svängde ned på Collins Avenue och när vi passerade Levis butiken gick vi inom för att spana.

Tudor Hotel, South Beach, Miami

Ingen av oss trodde nog vi skulle handla något, men vi hamnade båda i provrum och kom ut med varsin en påse.

South Beach, Miami

Shopping på Collins Avenue

Trots att vi hört att flera affärer flyttat från Collins upp till Lincoln Road, som är South Beach shoppinggata en bit norrut, finns här fortfarande en många butiker. Vår promenad som var tänkt att bara vara en kort stund blev betydligt längre,men vi kom inget så lång.

Vi gick in och ut från butiker och besökte bland annat Victoria’s Secret, Tommy Hilfiger, Quicksilver, Aldo, Guess, Dash och Steve Madden. Victoria’s Secret hade sin halvårs rea och det var verkligen påtagligt tryck i butiken och märktes på besökarna. Det är alltid folk i VS butiker, och de säljer alltid mycket, men märkte man verkligen av hysterin nu när det var rea.

Victoria's Secret, South Beach, Miami

Inne på AX, Armani Exchange, provade vi båda kläder och båda hittade plagg vi gillade som resulterade i shoppingpåsar. En av killarna som hjälpte oss i butiken var pratglad och när vi lämnade butiken skickade han med skopåsar med AX tryckt på som giveaway. Det blev fler skoinköp när vi även besökte Aldo och Steve Madden längs gatan. Några timmar senare hade vi samlat på oss flera shoppingpåsar i händerna. Inne på Tommy Hilfiger erbjöd en säljare att vi kunde ställa påsarna bakom deras disk under tiden vi kikade runt i butiken. Den kvinnliga säljaren var fransyska från början, vilket hördes tydligt och inte heller något hon verkade försöka dölja. Hon kollade regelbundet så allt var bra, under tiden vi gick omkring och kollade utbudet. Vid disken inne i butiken finns en stor pelare med ett akvarium i sig.

South Beach, Miami

Efter denna butik gick vi över till en sidogata och in i en kiosk där vi köpte dricka. Nu gick vi tillbaka till vårt hotellrum för en liten paus och för att ställa från oss shoppingpåsarna vi samlat på oss under eftermiddagen.

Taket och poolområdet på Dream South beach

På Dream South Beach var hissen tillfälligt sönder men vi skulle bara upp till andra våningen, så det var inget större problem. Efter att ha bytt kläder och ställt av shoppingpåsarna gick vi upp till taket och poolområdet. Det är en stor och vacker takterrass. Stora delar består av bardelar, det finns även smala gångar som leder till delar av takterrassen som kan stängas av, perfekta för privata tillställningar.

Pool och takterass på Dream South Beach Hotell i Miami

I ena delen av poolen står två palmväxter vid en vit vägg. Vid andra delen finns en liten rund platå i en liten pool som säkerligen används flitigt vidare senare timmar. Allt på hotellet går i vitt och Art Deco former. Runt om poolen finns en mängd solbäddar som säkert är upptagna på fina dagar, men nu var tomma. Längst nere vid ena delen finns även två stora runda solmadrasser. Den ena hade en skylt med texten reserverad.

Högst upp på Dream South Beach Hotell i Miami

Mörkret hade lagt sig över Miami. Vi kollade in kvällslivet och trafiken nedanför på Collins uppe ifrån taket. Delen av terassen vi nu stod vid hade bekväma soffor, puffar och sittplatser med palmer och punktbelysning och var trevligt anpassad för barkvällar uppe på taket.

Utsikt från takterassen på Dream South Beach Hotell i Miami

Klockan var förmodligen lite för tidig för barhäng vid poolen och det var inga besökare här uppe, att hissen tillfälligt var sönder kanske också påverkade. När vi kom ner på markplan höll de dock på att laga hissen så den skulle strax vara i ordning igen.

Jerry's Famous Deli, South Beach, Miami

Shopping på Lincoln Road, South Beach Miami

Vi promenerade längst med Collins Avenue norrut och vek av när vi kom till Lincoln road. Vid ena hörnan, på 551 Lincoln Road, har H&M en flagship store. Butiken är inne i historiska och elegant Lincoln Theatre Art Deco byggnad.

H&M på Española Way i Miami

Lincoln Theatre öppnade 1936 och många eleganta biopremiärer har ägt rum här under åren. Biografen stängdes i början på åttio-talet. Innan H&M slog upp sina dörrar användes den historiska byggnaden för synfonikonserter.

Española Way, South Beach, Miami

Butiker och restauranger ligger om vartannat längst gatan och flera uteserveringar har bord i mitten av gågatan. Här finns butiker som All Saints, Runway Swimwear, Apple Store, Uno de 50, Aldo och naturligtvis ytterligare en Victoria’s Secret butik.

Kvällsliv på Española Way, South Beach, Miami

Middag på Oh Mexico, Española way

Efter att ha strosat längst med denna shoppinggata i South Beach gick vi tillbaka till Española way. På hörnet ligger restaurangen Oh Mexico. Vi har varit där tidigare och det är en bra mexikansk restaurang med god mat och bra service. Ofta är det mycket folk, och vi var beredda på att vänta en stund även om klockan var runt 21.30.

Längst Española Way finns mängder av trevliga restauranger och barer

Vi hade tur och kom precis när de dukade av ett runt litet bord med höga stolar. Kanske inte det bästa bordet utrymmes mässigt för middag, men väldigt trevligt läge. Och att få plats med två stora glas Margarita, som vi beställde in direkt, var det inga problem alls.

Oh! México Mexikanska restaurang på Española Way i Miami

Vi begrundande menyerna som har många goda mexikanska rätter att välja mellan. Valen föll på Enchilladas och en Chicken Sonora. Men under tiden vi väntade på maten beställde vi in en Guacamole. Guacamolen här är fantastisk och även om vi visste vi skulle bli mer än mätta kunde vi inte motstå frestelsen.

Guacamole på Oh! México restaurang, Española Way i Miami
Guacamolen kommer här i en stor stenmortel. Det är bland de godare guacamoles vi någonsin ätit Den grovmosade avocadon har den perfekta konsistens man önskar och mixen av ingredienser är perfekt. Och smaken av färska koriander är ljuvlig. Perfekt till svalkande goda frozen Margaritas.

Killen som visat oss till vårt bord skojade med övrig personal och sjöng med i låtarna som spelades ur högtalarna och dansade loss på gatan. Musiken var så klart skön latin musik och många av låtar var sådana som vi kände igen.

Lars på Oh! México restaurang, Española Way i Miami

Vår mat serverades och det lilla runda bordet blev helt fullt. Den lilla tallriken med tillbehör fick vi ställa under bordet, på tunnan är grund till bordet. Skålen med guacamole skrapades ren och vi kunde ta bort den och göra plats för annat.

Fantastiskt god mexikansk mat, Oh! México restaurang, Española Way i Miami
Margaritan satt så gott att vi beställde in en till under vår middag. Maten var god och vi satt väldigt trevligt på uteserveringen längst med gatan. Det passerade många som kollade in menyn utanför och frågade om det fanns bord, men det var fullsatt.

Española Way, South Beach, Miami
Kvällslivet längst med Española way i full gång och lockade många. Vi var ordentligt mätta men gillade vårt bord och njöt av den sköna kvällen. Vi hade sett att de hade flan till dessert och beställde in en att dela på, mest bara för smakens skull och för att kunna sitta kvar en stund till.

Flan på Oh! México restaurang, Española Way i Miami
Väldigt mätta och väldigt nöjda tackade vi för god service och tog en kort promenad längs Espanola way. Flera restauranger hade fortfarande gäster och för oss som ofta är ganska sena med kvällsmiddagar var det skönt att se något enstaka bord här och där,  som man även vid denna tid fortfarande kunde sätta sig och beställa in middag.

Nattliv längst Española Way i Miami
Husen är upplysta i starka färger och ovanför gatan går ljusslingor som skapar mysig miljö. Bland restaurangerna finns bland annat italienska, mexikanska, spanska och gatan är skall vara inspirerad av länderna runt medelhavet.

Längst Española Way finns mängder av trevliga restauranger och barer

Det finns dessutom en glass servering med bord och stolar utanför som är formade som glass strutar.

Glass servering på Española Way i Miami
Efter all god mat och dryck var det skönt att ta den lilla promenaden tillbaka till kvarteren där vårt hotell ligger. Vi passerade Dinern vi ätit frukost på och som fortfarande hade besökare på sin uteservering, innan vi svängde av på Collins och gick in till vårt sköna rum på Dream South Beach Hotel.