Taipei, huvudstad i Taiwan

Tidig morgon, utcheckning, taxi, tåg och på flyg från Hong Kong. Med inte allt for höga förväntningar gick vi på China Airlines flyg till Taipei, huvudstad i Taiwan. Flygbolaget var bättre än väntat, höll standard europeisk-klass plus ett lyxigt utrymme for benen som skulle slå vissa business-class platser.

När vi landade på eftermiddagen visste vi varken mycket om Taiwan eller Taipei. Från turistbyrån fick vi en karta över staden och hittade snabbt billig och bra bussforbindelse.

Taipei stadsvy

Väl framme i stan fann vi den verkliga utmaningen, att hitta vårt hotell. Alla skyltar visar endast gatunamn på kinesiska och befolkningen som framstod hjälpsamma klarade bara bristfalligt engelska.

Gata i Taipei

Till sist, efter mycket möda, hittade vi ratt. Vi hade chansat på ett enklare boende och det visade sig vara just enkelt…

Taipei station, Taiwan

Vi gav oss ut for att se oss runt i stan och gick mot den stora järnvägsstationen. Denna ser ut som ett gigantiskt kinesiskt tempel fast i grå betong. I stan tar det stora flertalet sig fram på vespa.

Taipei mopedister

Vi tog oss till ett område i stan kring södra Zhong Shan distriktet, strax nordväst om Taipei järnvägsstation där man hittar många små gränder, prydda med kinesiska lyktor och en påtaglig kinesisk atmosfär. Har gick vi runt och tittade på folk, gatustånd, affärer osv. under eftermiddag och tidig kväll.

Taipei nattmarknad

På vägen tillbaka gick vi ner ”under jord” (typ gigantisk tunnelbanestation) där det fanns mycket affärer och marknader för folk i farten.
Vi avslutade kvällen med en måltid.