Till Lovina i norra delen av ön

Efter frukost gav vi oss ut för att leta efter bra och billig transport till Lovina i norra Bali. Efter diskussioner och prutningar med ett antal chaufförer hittade vi till slut ett bra alternativ. För endast 140.000 Rupia (180 svenska kronor) fick vi privat chaufför i fin luftkonditionerad bil. Normalpriset for denna resa brukar börja på 250.000 Rupia (320 kronor) men eftersom Bali upplever en svacka inom turistindustrin är många priser mycket förhandlingsbara.

Lång bilresa från Sanur via vulkanen Brata till Lovina

Vi checkade ut från hotellet och gav oss iväg klockan 11 på förmiddagen. Trots utflykten dagen innan hade vi ingen uppfattning om hur lång tid resan skulle ta.När bilresan först efter en och en halv timme började gå uppför vulkanberget Brata i mitten av Bali insåg vi att det var en längre resa än vi trott.Utmed de slingriga vägarna i bergen kunde vi njuta av vackra vyer över risterrasser, sjöar och bergssluttningar. Hela sträckan från Sanur till Kalibukbuk tog tre timmar.

Landskap vid Lovina, Norra Bali

Incheckning på Kalibukbuk Bungalow

Vi hade läst om en hel del bra och billiga hotell men chauffören ville tvunget köra oss till ett annat. Vi kom till Hotel Kalibukbuk som låg utmed stranden och erbjöd oss en beachbungalow för 60.000 Rupia natten (77 kronor).

Hotel Kalibukbuk i Lovina, Bali

Vi valde detta för att senare kunna se oss omkring efter olika alternativ.

Bungalow på Hotel Kalibukbuk, Bali

Bokar Puri Bali Bungalow hotell

Under senare eftermiddag gick vi några parallellgator bort. Har hittade vi flera hotellalternativ till samma kostnad men klart högre standard. Kvarteren kändes dessutom mycket mysiga och gemytliga. Vi bestämde oss för Puri Bali Bungalow hotell och bokade ett rum för dagen efter.

Kalibukbuk strand i Lovina, Bali

Middag i Kalibukbuk

På samma gata fann vi en mysig liten restaurang att äta middag på. Restaurangen drivs av en man och hans hustru som turas om att laga mat, servera gäster och ta hand om deras nyfödda bebis.

La Madre Restaurant, Kalibukbuk Bali

Väldigt trevliga och mycket god mat!

På vägen hem stannade vi på ett Internetcafé innan vi gick hem och la oss.