Auckland – centrum och akvarie

Efter ännu en god natts sömn i bilen vaknade vi vid niotiden. Vi passade på att packa om vårt bagage eftersom vi snart skulle lämna bilen. Under var färd in mot Aucklands stad åt vi samtidigt frukost.

Framme på Huia residence hostel checkade vi in på rum 140. Efter att vi fräschat till oss körde vi till Scotty’s rental på New north Road och lämnade bilen. Härifrån gick vi ner till centrum av stan dar vi gick utmed Queen Street. Vi gick en svang på en marknad och satte oss sedan for lunch på Oporto.

Vi fortsatte shoppa och Anki hittade en tröja på Jeans west och en tåring på Glasson. Vid slutet av Queen street letade vi efter buss stationen men upptäckte snart att den var riven och bussarna hittade man istället ute på gatorna. När vi med viss möda hittat gatan för vår busshallplats tog vi oss till Kelly Tarltons underwater world. Innan vi gick in passade vi på att fotografera Aucklands skyline från hamnpromenaden mitt emot ingången.

Vi löste entré och gick in på Kelly Tarltons. I det första rummet kunde vi läsa allmän information om Antarktis och genom fönster se pingviner som vi senare skulle komma något närmare. Vi fortsatte in genom utställningar om historiska Antarktis expeditioner. Vi steg in i en liten vagn som på räls tog oss igenom det kalla pingvinlandskapet.

Pingviner är duktiga på att simma och kan simma så snabbt som upp till 12 km i timmen.

Första delen såg vi pingviner skickligt simmande under vatten, sedan kördes vi upp och fick se dem i ett uppbyggt islandskap.

Efter denna tur gick vi av och fortsatte till fots in i nästa avdelning som bestod av ett stort antal akvarier med fiskar sa som ålar, murenor, sjöhästar, giftig lionfish och stonefish med flera.

Nu kom vi fram till ett rullband som tog oss runt inne i ett jätteakvarium med sköldpaddor, rockor och andra fiskar samt i sista delen flera stora hajar simmande runt om och ovanför oss.

”Undervattensresan” var över och vi kan rekommendera ett besök här.

Vi tog bussen tillbaka in till centrum. Här strosade vi runt och tittade samtidigt efter något mysigt ställe att äta vår försenade alla-hjartans-dag middag. Vi fastnade for ”The midnight express cafe” som ligger i närheten av Auckland skytower.

Vid ett litet bort med blommor och levande ljus satte vi oss och började med att beställa varsin Margarita. Vi beställde in varmrätterna och till detta en flaska St. Hallett, ett Australiensiskt rödvin. För att lyxa till det riktigt så här på var egen alla hjärtans dag beställde vi in varsin delikat efterrätt.

Restaurangens specialitet ar österländska maträtter och det var verkligen gott och elegant upplagt.

Mycket matta och nöjda efter en harlig kväll på en mysig restaurang promenerade vi tillbaka till vårt hotell.

”More viking than Abba” (sett på en reklamskylt for Volvo i Auckland) Kul att se att Volvo fortfarande marknadsför sitt svenska ursprung.

Aina och Sven-Åke, tack än en gång för vår alla hjärtans dag middag som ni bjöd oss på.