Utflykt till Atherton tableland

På morgonen packade vi våra väskor inför dagen och tillsammans med Christina och Kattis gick vi bort till Crown Rentals för att hyra bil.

Vi körde ut ur Cairns och därefter söderut till Gordonvale där vi stannade på Pie-Fection bageri och åt frukost.

Färden fortsatte västerut upp i bergen till kratersjön Lake Barrine. Här gick vi en kort vandringsled utmed sjön.

Vidare åkte vi till den lilla byn Yngaburra. Här gick vi in på ”The Chalet Rainforest gallery” som både var turistinformation samt en liten butik med alla möjliga saker.

Curtain Fig i Yngaburra
I närheten av Yngaburra hittar man ”The Curtain Fig” som består av två träd som övertagits av en ”strangler fig”. Luftrötterna skapar en gigantisk naturlig rida

Efter ett kort stopp vid ”Lake Eachan” körde vi vidare till Malanda där vi hittade mysiga restaurangen ”Your Choice Cafe”.

Your choice cafe i Malanda, Atherton tablelands

Den färggranna serveringen, målad i klara färger, erbjöd både bord inne och ute, varav vi valde ett ute den behagliga värmen. Vi var alla hungriga och Your choice Café hade fina hamburgare som vi alla beställde in.

I närheten ligger Melanda Falls, ett badvänligt vattenfall, inbyggt som en slags pool.

Malanda Falls i Atherton tableland

På väg mot Milla Milla fylldes landskapet av vackra vyer med gröna kullar.

Gröna kullar i Atherton tableland

Atherton tableland

För att kunna ta kort på detta tog vi oss upp till McHugh Lookout men härifrån var landskapet tyvärr dolt av dimma.

McHugh Lookout i Atherton tableland

Vi fortsatte därför till de tre vattenfallen; Milla Milla, Zillie och Ellinjaa Falls. Vid Milla Milla kan man bada och miljön är som en liten park. Zillie Falls är ett vattenfall som man beskådar uppifrån en utsiktsplats. Ellinja Falls ligger i en mer djungellik miljö och har skymtade Kattis en sköldpadda.

Josephine Falls, Atherton Tableland, Queensland

På väg från vattenfallen gjorde vi ett kort stopp vid Crawfords Lookout där man mellan träden kan se djupt ner i en dal.

Vi fortsatte vår färd hemåt och gjorde ett sista stopp vid Josephine Falls. Delar av vattenfallet var avstängt på grund av säkerhetsskäl. Detta var dock det största vattenfallet vi besökte denna dag.

Det började skymma och det var hög tid för oss att åka tillbaka till Cairns. När vi kom tillbaka till hotellet hade Troy skjutit in matkuponger under vara dörrar. Vi bestämde oss för att med en gång gå till Woolshed för att äta.

Stackars Christina led av beslutsvånda gällande om hon skulle stanna kvar i Cairns eller följa med oss söderut dagen efter. Efter middagen körde vi och tankade bilen och parkerade den utanför biluthyrningsfirman Crown Rentals.

Vi gick hem och packade våra väskor för att lämna Cairns dagen efter. Innan vi gick och la oss dök Kattis och Christina upp. Christina lyckades ta beslutet att skjuta upp sitt val till dagen efter.

Your Choice Cafe
Adress: 22A James St Malanda QLD 4885 Australia.