Inspiration to exploration

Kuranda Scenic Railway

Kuranda i Atherton Tableland

Tåget klättrar från Cairns upp till den lilla charmiga byn Kuranda i Atherton Tableland där vi besöker marknaden och River Esplanade tar en promenad utmed Barron River.

På morgonen började vi med att packa vara väskor, checkade ut från Billabong och promenerade över till vårt nya hostel, Central City Backpackers. Efter vi checkat in duschade vi och åt frukost innan vi tog oss till tågstationen.

Vi hämtade ut vara biljetter och gick ombord på det gamla men väldigt charmiga taget som under närmare två timmar skulle ta oss de 34 kilometrarna från Cairns till Kuranda.

Själva tågresan är en stor del av nöjet. Tåget slingrar sig upp i bergen, genom regnskog och förbi vattenfall. Strax innan vi kom fram gjorde taget ett kort uppehåll vid Barron Falls, det mest kända vattenfallet längst denna väg.

Väl framme i Kuranda gjorde vi sällskap med Tony och Ingela som också hade valt att göra denna resa. Vi gick upp mot centrum av denna lilla by. I de många små affärerna såldes souvenirer så som diggeridoo, bumeranger och andra typiska australiensiska saker. Liksom i Cairns hade fotografen Peter Jarver ett galleri i Kuranda, vilket vi besökte.

Det började bli lunchdags och när vi kom till hörnet av Coondoo Street och Therwine Street satte vi oss på Cafe Kuranda där vi tog kyckling respektive sallad i pitabröd.

Kuranda är en liten by med cirka 700 invånare som i första hand lever på turism och då i synnerhet när det är marknad. Marknaden hittar man utmed Therwine Street dit vi gick. Här såldes krämer gjorda av Emu-fett, plånböcker tillverkade av grodor men var favorit var absolut provsmakningen av fryst krossad mango vilket smakade som sorbet glass.

Nar vi var klara med den kommersiella delen av Kuranda tog vi oss till vandringsleden “River Esplanade walk” utmed Barron River. Denna skogspromenad tog oss tillbaka till tågstationen från vilket vi fortsatte upp till stan för att ta bussen tillbaka till Cairns. Denna smidiga bussresa på 35 minuter kostade bara 1 dollar beroende på en konkurrens situation.

Tillbaka i Cairns gick vi tillsammans med Tony och Ingela till turistinformationen vi besökt dagen innan för att få assistens med att hyra bil inför morgondagen. När bilen blivit bokad gick vi direkt till Woolshed for att äta middag.

När vi var mätta och nöjda letade vi upp Mago Phone, ett bra och billigt internetcafe som ligger i en ända av nattmarknaden. På vägen hem handlade vi både frukost och lunch inför var utflykt dagen efter.

Kuranda

» www.kuranda.org

Relaterade Sidor

Fullmåne över Sydney Operahus

Sydney Operahus

Sydney Operahus är en av världens mest kända byggnader och Sydneys stolthet. Operahuset är täckt av över en miljon vita kakelplattor från Höganäs. Sydney operahus finns med på UNESCO:s världsarvslista sedan 2007.