Fraser Island

Vid halvsju på morgonen rullade Greyhound bussen vi tillbringat natten på in i Hervey Bay. På stationen hittade vi en turistinformation där vi bokade en utflykt till Fraser Island som skulle avgå någon timma senare.

Runt hörnet hittade vi ett bageri och köpte lite frallor till frukost. Vi packade våra dagsryggsäckar och en stund senare dök bussen från Fraser Adventures upp. Denna buss körde oss till en annan buss där vi möttes av Terry, vår guide för dagen. Terry tog oss vidare till River Head där vi blev avsläppta för att ta en färja över Sandy Strait till Wanggoolba på Fraser Island.

Färden över tog 20 minuter och när vi kom fram steg vi på en mer terranggående typ av buss. Härifrån tog vi oss över till östra sidan genom en vacker terräng med flera unika trädslag så som Satinay, Scribbly gum, Kauri pine och Swamp mahogany.

Efter ett kort stopp i Eurong gav vi oss ut på den östra stranden. Det närmaste motorväg man kommer på Fraser är just denna strand.

Med bil på stranden, öst kusten av Fraser Island

Här finns inga vägskyltar men maxhastigheten är 80km/timme och man signalerar med blinkers för att visa vilken sida man tänkt passera mötande trafik på.

Vi stannade till vid Maheno, ett gammalt skeppsvrak som ligger uppspolad på stranden. Skeppet är väl fotograferat där det ligger nedsjunken i sanden vid vattenbrynet.

Maheno, ett strandat skepp på stranden längs Fraser Islands östra kust

Den skulle egentligen bogserats till Japan på 40-talet, men den slet sig från bogserbåten under en storm och drev in och upp på land. Endast två däck är synliga men ytterligare sju finns begravda under sanden.

En bit norrut stannade vi vid Colored Sands eller Cathedrals som det också kallas. Dessa kan beskrivas som sandberg med uppenbara färgskiftningar i sanden.

Vi vände söderut igen och Terry tog oss till Eli Creek, en liten back med klart men kallt sötvatten.

Det var dags for lunch och vi åkte tillbaka till Eurong där vi åt buffé på Eurong Beach Resort Restaurant & bar.

Med bil på standen av Fraser Island

Mätta fortsatte vi var tur mot Central station och passerade på vägen tusen år gamla Blackbutt trad och de röda grovbarkiga Tallowwood träden. Vid Central station tog vi en promenad genom regnskogen utmed en smal del av Wanggloolba Creek. Förutom den vackra naturen fick vi höra en intressant variant av ljud från cikadorna.

Sista stoppet på Fraser Island blev Lake Birrabeen, en sjö bestående av regnvatten uppe på en sandplatå. En intressant detalj är att sanden bestar av 97% silikon och putsar man ett silvermynt med sanden blir det alldeles blankt.

Lake Birrabeen strand på Fraser Island

En annan intressant detalj är att detta gör sanden obrukbar för att gjuta betong, vilket innebar att man på världens stårsta sandö måste importera sand då man bygger hus med mera.

Utflykten närmade sig sitt slut och vi åkte tillbaka till Wanggoolba och tog färjan tillbaka till fastlandet.

Färjan mellan Fraser Island och Hervey Bay

Vi fick skjuts tillbaka till busshållplatsen. Bussen vi skulle ta vidare söderut skulle inte dyka upp förrän 01.25 på natten, och klockan var bara runt sex på kvällen.

Vi var hungriga och gick till en Pizza Hut som låg i närheten där vi självklart delade på en stor och god pizza. Efter detta tog vi allt vårt bagage och traskade bort till Hervey Bay Cinemas där vi köpte biljetter till nio föreställningen av ”Lord of the rings” (Sagan om ringen). Delvis passade tiden oss bra, filmen var hela tre timmar lång och dessutom var den inspelad på Nya Zeeland dit vi skulle bege oss bara någon vecka senare.

På biografen lät de oss sätta våra väskor i ett förråd. I väntan på att filmen skulle börja passade vi på att skriva lite dagbok.

Efter filmen plockade vi på oss ryggsäckarna och gick tillbaka till buss stationen. Den sista timman innan bussen gick spenderade vi med att planera för och läsa om de platser vi skulle besöka de närmaste dagarna. Greyhound bussen kom, vi gick på och det tog inte lång stund innan vi somnade i varsitt buss säte.