Blue Pearl Bay tillbaka till Airlie Beach

Ännu en morgon då Roger hade passat på att starta seglingen innan vi gått upp. När vi kom upp på däck var vi på väg norrut och rundade Hayman Island på östra sidan vid Dophin Point.

När vi kom fram till Blue Pearl Bay hade vi nått dagens första destination och det var dags för frukost. Vi gick ner i kabyssen och hämtade müsli, fruktsallad, mackor och kaffe och gick upp på däck för att äta medan dagen blev varmare.

Sedan blev det dags för den sista snorklingen för den här utflykten. Vi drog på oss stinger dräkter och snorkelutrustning. Denna gång snorklade vi ut hand i hand för att tillsammans utforska livet under vattenytan. Vid det här laget var det inte mötet med fiskarna som störde Anki, kvar fanns då problemet att enbart andas via munnen i snorkeln. Men i väntan på att Anki kunde klara detta höll hon istallet andan, gick ner under ytan och hälsade på fiskarna tills hon gick upp igen för att hämta luft.

Snorklingen var fin, vi såg massor av vackra fiskar, ibland i stora stim, samt en jättemussla bland alla vackra koraller. Vi kom upp ur vattnet, slängde av oss de våta dräkterna och satte oss ner för en kopp kaffe.

Vår tredagarsutflykt började närma sig sitt slut. Vi seglade söderut, passerade Langford Island och den långa sandbanken Langford Reef med Black Island öster om oss. Strax efter stannade vi till for att äta lunch som idag bestod av lasagne och pastasallad med oliver.

Anki på däck, segling i Whitsundays

Seglingen in mot Abel Point Marina blev en härlig och fartfylld historia med perfekt seglingsväder. Inne i hamn la vi till båten, gick av och tog avsked av de andra. Då vi redan innan segelturen bokat bussbiljetter för fortsatt resande under kvällen kunde vi tyvärr inte träffa de andra på Beaches.

Strax efter vi lämnat båten började det regna och efter vi lämnat tillbaka de stingerdrakter vi hyrt fick vi skjuts av Kathrine och Christ (paret från USA) in till centrum.

Centrum Airlie Beach

Inne i Airlie Beach gjorde vi ett kort besök pa Global Gossip Internetcafe, åt mat på McDonalds och handlade lite färdkost i en supermarket. Därefter var det hög tid att gå ner till Greyhound buss station för att under natten åka buss vidare till Hervey Bay.