Inspiration to exploration

Palmer svajar sakta över det azur vatten, Uiha Tonga

Underbara vyer ifrån en söderhavsö

Idag fick vi verkligen njuta av underbara söderhavsvyer som man normalt bara ser på planscher.

Denna morgon vaknade vi klockan åtta och gick upp en halvtimma senare.
Kvinnan som skötte stället, Kaloni var på väg till en begravning i grannbyn men hade satt fram frukost till oss i köket. Den bestod av macka med stekt ägg, kex, sylt, jordnötssmör plus kaffe (detta var första gången Anki käkar jordnötssmör).

Det finns endast en telefon på ön, en slags gemensam telefon i anslutning till en samlingslokal. Vi letade upp denna och fick låna den för att ringda Royal Tongan och bekräfta flyg och flygtider.

Palmrot ligger över stranden, söder om Felemea by i Uiha, Tonga

Stranden utanför själva hyddan var helt OK för bad, men där låg en del småbåtar och var inte fullt lika vacker som de söderhavs stränder vi tänkt oss. Vi hade kikat lite på någon kart och bestämde oss för att gå en bit och se vad vi kunde hitta. När vi packat ihop lite strandprylar i en ryggsäck började vi gå söderut längst stranden.

En söderhavsdröm, strand på Uiha i Tonga

En kort sträcka söder om byn började palmerna sträcka ut sig från land över vattnet. Denna vyn är helt klart typisk söderhavet så som det förekommer i resetidningar och broschyrer. Bländande vackert!

Palmer svajar sakta över det azur vatten, Uiha Tonga

Vi blev sugna på lite foton med oss på dessa palmer och klättrade upp i en lämplig palm. Det var inte helt enkelt men tog man det lugnt så gick det fint. Vi plåtade lite och när vi skulle ner var det bara att hoppa ner i vattnet. Vi fortsatte söderut längs stranden.

Lasse på Söderhavspalm, Uiha

När vi nått sydspetsen hittade vi lite fin strandbit och la ut våra handdukar. Här låg vi några timmar, både på stranden och i det varma och vackra vattnet. Men hela tiden under den härliga solen.

När vi började bli nöjda för dagen samlade sig molnen ovanför oss och när vi började gå tillbaka började det regna, ett varmt tropiskt regn.

Det regnade fortfarande när vi kom tillbaka så vi gick in i falen där vi slappade, skrev lite dagbok och läste lonely planet för planering av kommande resmål.

Typiska mönster som dekorerar insidan på de små hyddorna i Tonga
Typiskt tyg som finns i varje fale i Söderhavet.

Kvart i sju på kvällen var det dags för middag. Denna dag var maten betydligt bättre och bestod av kyckling, stekt breadfruit (som chips ungefär) med salt, glasnudelsallad med ärtor, majs, ägg, majonäs. Vi åt en hel del och blev ordentligt mätta.
Liksom kvällen innan satt vi kvar vid bordet en stund innan vi tog ut två stolar och satte oss på stranden och beundrade den vackra solnedgången.

När det började mörkna flyttade vi tillbaka och Capetain dök upp för en pratstund även denna kväll. Bland annat berättade han att ‘Esi-‘gMa’afu betyder var Ma’afus plats (Ma’afu en kung)
Det var helt molnklart och gav en vacker himmel, full med stjärnor. Vi såg en klar stjärna falla på himmeln och önskade oss något, så som man skall göra.

Klockan tio på kvällen var det dags att ge sig och vi kröp ner i sängen i vår Fale. Redan kvällen innan hade vi hört ett krafsande och denna kväll hade Lasse vår lilla ficklampa (Maglite) tillgänglig.
När det började krafsa även denna kvällen tände han lampan och precis framför honom, på utsidan av moskitonätet hängde en krabba. Det var inget att vara rädd för, men samtidigt vill man gärna sova i fred. Vi puttade ned krabban och sov sedan, trygga i vetskapen om att det inte var något annat “husdjur”.