Vulkanbestigning på Nya Zeeland

Det hade blivit ganska kallt i bilen när vi vaknade strax innan åtta på morgonen, men i övrigt hade det gått bra att sova i bilen.

Övernattning i bilen

Vi körde direkt upp till Whakapapas visitor center där vi fick höra att vinden hade mojnat vilket gjorde att liftarna gick och turerna på Tongariro kunde genomföras. Vi gick över gatan till Ferguson’s café där vi köpte varsin smörgås och varmt kaffe till frukost. Sedan körde vi upp till Iwikau village där vi bokade en guidad tur upp till vulkan sjän på toppen av Mount Ruapehu.

Guiden rådde oss att köpa vantar och ta på oss de varmaste kläder vi hade. Vi sprang ut till bilen och tog på oss i stort sett alla kläder vi har med oss på den har resan. Innan vi begav oss till liftarna köpte vi med oss lunch och dricka. Via två linbanor tog vi oss upp till 2020 meters höjd. I caféet köpte vi en chokladbit som senare skulle vara ett välbehövligt energitillskott under vandringen till toppen.

Linbanor tar oss upp till 2020 meters höjd, Mt Ruapehu Crater climb

Vägen upp till vulkansjön var brant och då och då stannade vi till och hämtade andan vid vindskydd i form av klippor. Ju högre upp vi kom, desto kallare och blåsigare blev det. Från de 0oc det var när vi steg av liftarna hade temperaturen nu sjunkit betydligt.

Guidad tur, Mt Ruapehu Crater climb

Vår grupp bestod av 16 personer och två guider, Paul som gick först och Mike som gick sist och såg till att ingen hamnade på efterkälken.

Vacker vyer, Mt Ruapehu Crater climb

Efter tre tuffa timmar kom vi trötta och frusna upp till kraterkanten där det blåste mycket hårt. Den sista sträckan till kratersjön gick över en smal kraterkant och den hårda blåsten gjorde det svårt att hålla balansen och ta sig fram.

Krater sjö, Mt Ruapehu Crater climb

Från den varma kratersjön steg ånga upp, vattnet var betydligt varmare än luften uppenbarligen, och det var en vacker syn mitt i det karga landskapet.

Fusna men glada - Anki & Lasse vid krater sjön, Mt Ruapehu Crater climb

Efter att ha beundrat sjön med omnejd och ätit den medhavda lunchen föreslog guiderna att vi skulle påbörja vandringen nedåt. Även guiderna tyckte det var kallt och sa att detta var den kallaste och blåsigaste dagen på länge. Vissa dagar kan man gå upp till kratern iklädd shorts och t-shirt. Svårt att förstå en dag som denna!

Vulkan landskap, Mt Ruapehu Crater climb

Vägen ner var betydligt enklare, men tog ända närmare två timmar att avverka. Det var en lättnadens känsla när vi åter fick se liftarna och ordentligt trötta åkte vi ner. Under liftfärden kunde till höger se de karga bergstopparna till vulkanen som användes till inspelningen av Lord of the rings.

När vi kom fram till bilen hade klockan hunnit bli kvart över tre och det var skönt att få byta om till torra kläder. I Turangi tankade vi och körde sedan norrut via Taupo till Rotorua.

Foton från vandringen upp till Mt Ruapehu kratersjö

Vacker vy över Nya Zeelands landskap

Som vanligt stannade vi till då och då vid vackra utsiktsplatser.

Lite oväntat fick vi under några timmar problem med våra kreditkort, tyvärr i samband med att våra kontanter började ta slut. På grund av detta samt att vi därför skulle behöva köra bilen till något lugnare ställe i utkanten av stan för att kunna sova i den, bestämde vi oss för att skjuta på vår mysiga alla hjärtans dag middag tills vi kom till Auckland. För vara sista kontanter kollade vi vara banker på Internet där det, precis som det skulle, fanns pengar och åkte sedan till McDonalds för en lätt måltid.

När vi här efter provade ännu en bankomat fungerade allt nu som det skulle och det var skönt att få bekräftat att det bara hade varit ett tillfälligt problem. Med kontanter igen i plånboken åkte vi till kvällsöppna varuhuset Big Fresh där vi köpte dricka, frukt och lite godis. Vi körde söderut ur stan och hittade där en rastplats där vi parkerade och fällde sätena inför natten. Trots att vi stod nära en huvudled var vi ganska ostörda av trafiken och somnade gott efter en händelserik alla hjärtans dag.

Tack till Ankis föräldrar som ville bjuda oss på alla hjärtans dag middag. Vi sparar den och letar upp någon mysig restaurang när vi kommer till Auckland.