Underbar dag i Port Douglas

Vi hade ställt klockorna för att hinna med liten stund vid hotellets pool innan utcheckningen klockan elva.

Pool, The Sebel Cairns Hotel, Cairns

Det såg ut att bli ännu en fantastisk dag. Himmeln var klarblå med vackra vita moln som lagom ofta gav lite svalka i den hela värmen som det var fastän klockan bara var förmiddag.

Vi hann med att både njuta lite av solen på solstolarna och bada i poolen.

Närmre halv elva återvände vi till rummet för att hinna duscha och bära ner våra väskor till utcheckningen.

Blommor vid poolen, The Sebel Cairns Hotel, Cairns

Hotellets concierge tog hand om våra väskor som vi skulle komma att hämta några timmar senare.

På Calypso cafe inne vid stadens centrala torg beställde vi in frukost i form av yoghurt, musli, färsk fruktsallad, juice och kaffe.

Calypso Café, Cairns

Efter att ha fyllt på lite energi i form av frukost och kaffe satte vi oss på ett internetcafe och köpte ett wifi-abonemang. Planen var att hyra bil och åka norrut och vi behövde kolla upp lite olika hotellalternativ.

Anki surfade hotell och Lasse pratade samtidigt med en informatör som jobbade på stället. Vi bokade hotell i Port Douglas för kommande natt och pratade lite men tjejen på stället om boende i Cape Tribulation. Det fanns två ställen vi valde mellan och vi bestämde oss att gå på det stället som hon själv sa att hon hade valt att bo på. Eftersom priset vi hittat på nätet var samma som hon hade bad vi henne boka det åt oss.

Global Palace, Cairns

Boende var nu bokat och vi begav oss till biluthyrningsfirman vi ringt till tidigare idag för att hämta en bil. Det låg 15 minuter promenadavstånd från centrum.
25:e är en helstängd dag i Cairns och även biluthyrningsfirman hade stängt. Vi fick därför möjlighet att hyra bilen för tre dagar men lämna den först den 26:e på morgonen.

Det var den minsta bil vi någonsin hyrt men kommer fungera fint för vad vi ska ha den till de kommande dagarna.

Bilresa från Cairns till Port Douglas

Via vårt hotell för att hämta våra väskor körde vi nu ut ifrån Cairns. Lustigt nog kom det några droppar regn och vi fick användning för vindrutetorkarna. Det måste ha varit väldigt lokalt för överallt runtom oss var himmeln klarblå.

Drygt en timme senare rullade vi in på uppfarten till Rydges Sabya i Port Douglas. Vi checkade in till vårt garden view room, och sa att vi eventuellt var intresserade av att uppgradera oss till pool view room. Den trevliga tjejen i receptionen sa att det inte skulle vara några som helst problem, men rummen som sådant skilde sig inte så mycket åt och vårt rum låg väldigt nära poolen.

Balkong, Garden view room, Rydges Sabaya Resort, Port Douglas

Uppe på rummet bestämde vi oss för att behålla det. Utsikten mot växtligheten från vår balkong var jättefin.

Rydges Sabaya Resort, Port Douglas, Australien

Från loftgången var det bara en trappa ner till poolområdet.

Lasse vid swimup pool, Rydges Sabaya Resort, Port Douglas

Vi bytte snabbt om till badkläder och gick dit. Efter att ha legat ner en kort stund lockade poolen allt för mycket och vi hoppade i. Törsten hade också satt i. Vi simmade fram till poolbaren och beställde in varsin coca cola.

Anki vid swimup pool, Rydges Sabaya Resort, Port Douglas

Några timmar passerade som vi njöt av solen, poolen och jacuzzin.

Gången mellan poolområdet och receptionen är vacker men näckroser i vattnet och ett fint uppbyggt vattenfall .

Bar, Rydges Sabaya Resort, Port Douglas

När vi gick upp mot vårt rum började de tända oljelyktorna som följer hotellområdets gångar. Elden flammade läckert upp och skapade härlig atmosfär.

Rydges Sabaya Resort, Port Douglas

Efter att ha duschat och klätt om tog vi bilen och åkte upp till en utsiktsplats. Här fick vi en fin vy över staden och kuststräckan. I havet nedanför kunde vi se det avgränsade område de har i vattnet som gör att man kan bada.

Under den här säsongen finns det nämligen yelleyfish i vattnet, men här har de via nät gjort så risken att drabbas för något sådant minskas betydligt.

Utsiktsplats Port Douglas

Skymningen la sig och mörkret började inta staden.

Vi åkte ner till stan. Port Douglas är litet och vi konstaterade att flera av de hotell vi kollat in faktiskt ligger utanför själva stan.

Huvudgata, Port Douglas

Vi strosade runt utmed huvudgatan där affärer och restauranger ligger och svängde av vid gatan utmed hamnen. Här finns flera restauranger och vi kollade in menyerna och försökte känna efter vad vi var sugna på.

Restauranger, Port Douglas

Främst var det törsten som hade satt in, men vi bestämde oss att samtidigt hitta ett ställe att äta på. Efter att ha strosat runt lite gick vi in till Port Douglas Court House Hotel.

Court House Hotel, Port Douglas

Mat beställdes och betalades där nere varpå man fick en nummerskylt att placera på bordet så servitrisern skulle veta till vilket bord rätterna skulle serveras.

Vi beställde mat och aviserade om att vi skulle sitta på andra våningen på Sunset deck & Lounge som vi tyckte såg mysig ut. Vi gick upp och blev där visade till ett bord vid öppningen utmed gatan.

Servitören var trevlig och skämtsam. Lasse gick in och beställde rödvin och vatten av honom och fick samtidigt möjligheten att provsmaka flera röda vinalternativ.

Biffsallad, court house hotel, Port Douglas

Efter en stund kom en servitris med vår mat. Lasse åt en biffsallad med biff som var marinerat på marockanskt vit. Spännande smaker. Anki som inte var så hungrig nöjde sig med en mexikansk nackos-tallrik, fast det man trodde var en mindre rätt visade sig vara en enormt stor tallrik. Även denna var god och betydligt mer smakrik och starkare och mer spännande kryddning än man brukar få.

Anki, court house hotel, Port Douglas

Vattnet gick snabbt åt och vi beställde in nytt.
Det var en varm kväll, ett härligt folkliv, och vi kunde höra några australiensiska trubadurer spela och sjunga ifrån andra sidan av byggnaden.

Court House Hotel, Port Douglas

Det var nästan lite ovant men ganska skönt att redan ha betalat mat och dryck när man var klar. Det var bara att resa sig och lämna stället när man kände sig klar.

Vi strosade lite utmed gatan vid hamnen i Port Douglas innan vi återvände till vårt hotell.

Hotellets omgivning var fin så här på kvällen. Fackorna brann, och både pool och växter var vackert upplysta.

Rydges Sabaya Resort, Port Douglas

Så här på kvällen hade även näckrosorna i vattnet slagit ut.

Rätt som det var öppnade sig himlen och det började ösregna. Vi skyndade oss in till hotellrummet. På vår väg korsade flera småkryp och flygfän. Man känner att man är i tropiskt klimat.