Nyårsfirande i Whitsundays

Nu var sista dagen på 2008 här.

Frukost, Long Island Resort

Vi startade den med att njuta av frukostbuffén på Long Island Resort. Vi tog för oss av bröd, frukt, yoghurt som var otroligt god, müsli, kaffe och juice.

Long Island Resort

Sedan begav vi oss till stranden och intog två strandstolar. Lagom till vi la oss gick solen i moln. Men bara en kort stund, snart skingrades molnen.

Strandvy, Long Island Resort

Ett stort fartyg med lastbilar ombord närmade sig och vi undrade om de verkligen skulle komma in till land med det fartyget. Liknande tankar hade nog flera på stranden då flera satte sig upp i sina strandstolar och tittade.
Båten måste haft ett skrov som inte gick så djupt då båten gick fram till strandkant och sedan fällde ner en lucka. På denna kunde snart två lastbilar köra i land och bara en kort stund senare hade fartyget lämnat ön igen.

Vi strosade lite upp och ner längst med stranden och njöt av vyerna. Förra året var vi i ett något kyligare Boston i nordöstra USA. Exakt ett år senare gick vi på en vacker strand på en annan sida klotet.
Palmerna kastade vackra skuggor över stranden. Utsikten ut över havet och grannöarna var fantastisk.
Himmel var så blå, solen sken och vädret kunde inte vara mer perfekt på en ö i Whisundays.

Long Island Resort

Klockan började närma sig lunchdags och vi gick in till restaurangen. Idag fokuserade Anki på salladsbaren och fick ihop en god sallad. Lasse började på pastan men valde att övergå till sallad han med.

Restaurang, Long Island Resort

Det var en het dag och ingen av oss hade någon större aptit så här mitt på dagen, men det var ändå gott att få i sig lite. Framför allt hade vi båda stort behov av dryck, som alltid sådana här varma dagar.

Vattnet de serverade i restaurangen hade ingen direkt smak och så snart vi ätit klart gick vi till caféet och köpte kall läsk istället.

Long Island Resort

Många var i och njöt av poolen. Poolbaren är som alltid populär och flera satt och sippade på drinkar i vattnet.

Strandvy, Long Island Resort

Trots närheten till kalla drycker och musik som skvalande från högtalarna valde vi att gå tillbaka till våra strandstolar. Vi sjönk ner och lyssnade istället på havets vågor och fåglarna i träden.

Long Island

Molnen låg vackert på himmeln. In mot fastlandet såg det lite mörkare ut, men här ute på ön var det ett härligt väder.

Long Island Resort

Det var hög tid att fylla på vätska. Anki hann slumra till i solstolen under tiden Lasse gick bort och köpte kall läsk, denna gång en för oss ny sort med smak av passionsfrukt. Svalkande och gott!

Strandvy, Long Island

Solen började så smått gå ner och skapade vackra färger och skuggor på ön. Flera av de färgglada fåglarna hoppade och flög mellan palmerna ovanför oss.

Fågel, Long Island

Ibland var det dock en utmaning att få med dem på bild då de antingen vände på sig eller kröp bakom ett palmblad. Men ibland poserade de fint för oss, fast såklart inte medvetna om det.

Blomma, Long Island

Vi fascineras alltid av de vackra blommor som vi kallar söderhavsblommor då det var i söderhavet vi såg dem för första gången, och de är dessutom typiska för just söderhavet. Men även i Australien verkar de vara ofta förekommande och vi har även sett smycken med dessa blommor på ett flertal ställen.

Long Island

I vattnet strax utanför strande var folk aktiva med att paddla och snorkla. Lite längre ut körde en jetski förbi.

Stranden blev bredare och bredare i takt med tiden då havet gick över till lågvatten.

Strandvy, Long Island

Segelbåtar började lägga till i vattnet strax utanför Long Island. En stund senare transporterades personer ifrån segelbåtarna in till stranden via små gummibåtar, lagom till Long Island Resorts happy hour hade dragit igång. Det var fler anställda bakom baren än vi tidigare sett och beställningarna rullade in. Det var ju trots allt nyårsafton.

Väderprognos Long Island

Vid receptionen fanns en skylt med uppdateringar om vädret. Idag hade det varit 28 grader i luften och 29 grader i vattnet. Och då hade det ändå varit något svalare idag.

Anki, Long Island

Det var även dags för oss att ta en första drink. Vi slog oss ner vid poolbaren och tog varsitt glas vitt vin. Det var bara några timmar kvar på detta året. Solen sjönk sakta ner bakom horisonten.

Long Island Resort

Efter att ha gjort oss i ordning för kvällen och nyårsfirandet på hotellrummet gick vi tillbaka till restaurangen. Det var dekorerat med girlanger och ballonger. Barnen hade fått olika festprylar och sprang omkring och blåste i sina tutor. Musik strömmade ur högtalarna och feststämningen var hög.

Skaldjursbuffe, nyårsfirande, Long Island Resort

Det var betydligt fler som åt senare idag, denna kväll skulle man vara vaken sent.

Kvällens tema i restaurangen var skaldjur och kocken hade dukat upp med stor skaldjursbuffé som var väldigt uppskattat bland gästerna. Lasse tog för sig av skaldjuren, medan Anki tog för sig av en fin rostbiff.
Till maten tog vi in ett gott vitt vin.

Anki, nyårsfirande, Long Island Resort

Det fanns även en bufféutbud av desserter. Vårt val föll på en chokladpudding och färska frukter tillsammans med varsin kopp kaffe.

Fest vid nyårsfirandet på Long Island Resort

Baren intill poolen började fyllas upp i takt med att restaurangen tömdes.

Bandet Lepricorn Sky spelar vid nyårsfirandet på Long Island Resort

Lepricorn Sky var namnet på bandet som skulle spela ikväll. De hade riggat instrumenten på scenen tidigare på eftermiddagen drog nu igång. Vi gick ner till för att lyssna på bandet och hittade några lediga stolar intill stranden.

Lasse & Anki vid nyårsfirandet på Long Island Resort

Många av besökarna från segelbåtarna var på riktigt partyhumör och var redan uppe och dansade framför scenen.

Nyårsfirandet på Long Island Resort

Vi var tvungna att avvika lite från festandet för att låna en dator och boka ett hotellrum för nästkommande natt då vi skulle vara i Sydney. När det var avklarat kunde vi koppla av och gå ner till nyårsfirandet vid poolbaren igen.

När bandet tog en paus spelades istället musik från högtalarna.

Klockan närmade sig midnatt och bandet räknade ner minutrarna inför varje ny låt. Feststämningen var på topp. Folk dansade eller satt och drack drinkar och vin vid borden utmed scenen.

Lasse & Anki vid nyårsfirandet på Long Island Resort

Alla räknade unisont ner inför tolvslaget. Klockan slog tolv, smällare small och vi kunde skymta stora fyrverkerier från fastlandet.

Nyårsfirandet på Long Island Resort

Nere på stranden stod en ung kille och jonglerade med eldklot i remmar. Vackert i den mörka natten. Helt oväntat sprang först en naken kille och viftade med en bengalisk eld längs stranden och strax efter en nästintill näck tjej. Alla vi som firade nyår skrattade åt detta galna tilltag.

Stämningen var uppsluppen och trevligt, när bandet fortsatte spela gick folk åter upp och dansade.

Men snart började allt fler avvika, och vi som skulle upp ganska tidigt för att lämna ön dagen därpå gjorde detsamma. Dygnet hade slagit över till ett nytt år. Vi gick tillbaka den korta mörka sträckan till vårt rum för några få timmars sömn.