Kings Cross, Queen Victoria och Darlinghurst

Utsikt över stan från Bayview boulevard hotel

Det var lite disigt på morgonen när vi packade våra väskor. Vi checkade ut från Bayview och ställde bagaget i förvaring på hotellet. Visserligen trivdes vi väldigt bra på Bayview, men vi önskade komma något närmare centrum och tyckte också det var kul att testa flera hotell när vi är i stan.

Kings Cross

Det var bara en kort promenad upp till Kings Cross. Det är ett område med märklig blandning, här finns trevliga och hippa restauranger, billiga boenden för backpackers blandat med ett slags red light district för Sydney.

Coco Cubano, Kings Cross

Längst huvudgatan i Kings Cross hittade vi Cafe Cubano. Det charmiga caféets inredning för tankarna till Kuba. Väggarna har ett slitet utseende, disken är av mörkt trä precis som hyllorna som är fyllda av böcker, prydnadssaker och vinflaskor.

Anki på Coco Cubano, Kings Cross

Vi slog oss ner i sköna fåtöljer vid ett av borden i den ände av caféet som vetter ut mot gatan.
I kassan stod en trevlig kvinna med ett brett leende över hela ansiktet som frågade vad vi önskade. Det var hög tid för frukost. Vi beställde in granola med yoghurt och färskpressad apelsin juice.

Vårt gamla hotell, Kings Cross

När vi kom ut från caféet gick vi en runda och passerade då det hotell vi bott på vid vårt förra besök i Sydney. Då hade vi mer fokus på budgetboende, och hotellet var då långt från så fint som vi bodde nu. Men då var vi också ute på en fyra månaders jorden runt resa den gången.

Fontän, Kings Cross

Mitt i Kings Cross ligger en stor och vacker fontän där vattnet leds ut ur smala rör monterade likt en boll. Utmed fontänen gick en fågel med lång böjd svart näbb, en art vi inte kände igen men som verkar vanlig här.
Denna fontän har blivit ett välkänt kännetecken för Kings Cross, nästan lika känd som den stora Coca Cola skylten vid vägen in till Kings Cross.

Vi vände om och påbörjade vår promenad tillbaka. Innan vi lämnade Kings Cross gick vi in på ett internet café. Främsta anledningen var för att boka nytt boende. Boutique hotellet the Blacket hade ett bra erbjudande, det såg riktigt bra ut samt hade ett bra läge i centrum. Två nätter till att börja med bestämde vi oss för och la en bokning.

Kings Cross

När vi åter kom ut satte vi av direkt till Bayview för att hämta väskorna. Det var ganska lugnt vid receptionen. Några få personer satt i foajéns fåtöljer.

Reception, Bayview boulevard hotel

En concierge hjälpte oss beställa taxi. Det var kanske en kvarts promenad till The Blacket från vårt nuvarande hotell, men vi hoppade gärna över att gå den vägen med tungt bagage.
Han gick ut på gatan och spanade, efter någon minut eller två lyckades han vinkade in en taxi.

The Blacket Boutique hotel

En kort taxiresa senare kunde vi gå av taxin mitt i centrum på 70 King Street. En väldigt trevlig man hälsade oss välkomna och bad oss slå oss ner vid receptionen. Vi var lite tidiga så rummet de tänkt för oss, efter vårt önskemål om trevlig utsikt, var inte klart riktigt ännu. Vi blev erbjudna att ta ett på en annan våning, men valde att avvakta några timmar för chansen på ett finare rum.

Queen Victoria Building

Vi lämnade bagaget bakom receptionen och gav oss ut på stan. Vi svängde upp på George Street och promenerade ett kvarter söderut som tog oss till The Queen Victoria Building. Det är en vacker och stor gammal byggnad från slutet av 1800-talet som numer inhyser ett stort varuhus.

Vi åkte rulltrappan upp och kollade runt i några av butikerna. På översta våningen hänger det två mycket speciella klockor från taket. Båda med ett slags dockspel som spelas upp på vissa klockslag och med själva klockan under. Golven på Queen Victoria Building är dekorerade med mosaik i stora mönster.

Mitt i byggnaden finns ett stort runt hål och detta hade så här i juletider använts maximalt till julsmyckning med en stor konstgjord gran som skräddarsytts för att precis få plats, både på bredd och höjd då den precis går hela vägen upp till översta våningens innertak. För att göra det hela lite mer exklusivt hade man låtit Swarowski smycka granen.

Queen Victoria Building

När vi kom ner i källarplan passade det oss bra att ta lunch. Mellan butikerna ligger några olika serveringar. Vi fastnade för Fresco. På deras cafémeny valde vi ut varsin god toast med sallad samt lite dricka.

Anki lunchar nere i Queen Victoria Building

Det var gott om folk i varuhuset och alla stolar på fiket var upptagna, när någon gick satte sig någon annan.

Efter vår fika passade vi på att gå igenom Visability, en optikerbutik där Anki fick justerat sina solglasögon där en liten skruv gått av. Den trevliga optikern var noggrann och tog sig tid att justera dem och få dem att sitta perfekt på näsan.

Queen Victoria Building

Vi lämnade Queen Victoria building och gick över till Pitt Street som är lite av centrala Sydneys huvudgata för shopping och vi gick in på Sydney Central Plaza, också det ett stort shoppingcenter. Flera kända märken fanns representerade på galgarna och på hyllorna. Anki provade ett par plagg men det blev inte några inköp.

Sydney Central

En del våningar har en gångbro över till ett shoppingcenter på andra sidan Pitt Street och här låg en del turistinriktad shopping och ingången till Sydney Tower. Vi fortsatte ut på Pitt Street och gick tillbaka mot vårt hotell, men svängde först in på den smala gränden med The Strand shopping arkad i gammal stil, dock fanns inget vi blev intresserad av.

The Strand

Snett över gatan från vårt hotell gick vi in på AX, Armani Exchange, som vi ofta handlar på under våra utlandsresor. Anki hittade en kofta och en t-shirt.

Dubbelrum, The Blacket Boutique hotel

Tillbaka på The Blacket fick vi nyckel till rum 702 och vi tog med oss våra väskor och tog hissen upp. En mörk korridor med upplysta rumsnummer vid golvnivån ledde oss fram till rummet. Vi blev mycket förtjusta i det modernt och snyggt inredda rummet med en egen balkong.

Badrum, The Blacket Boutique hotel

Små detaljer som exempelvis att kranen till duschen sitter vid ingången till duschkabinen vilket gör att man kan slå på duschen och justera värmen innan man går in duschen gör hotellrummet exklusivare. Någon har verkligen tänkt till. Precis som vi gissat skulle vi komma att trivas mycket bra på detta hotell.

Dubbelrum, The Blacket Boutique hotel

Vi klädde om för kvällen och gick ner till receptionen. Samma kille som vi träffat tidigare på dagen tog sig tid och gav flera personliga tips på restauranger. Det som lät mest intressant var några alternativ i Darlinghurst.

Det var mörkt och lugnt när vi gick tvärs igenom Hyde Park och svängde in på Oxford Street, det är ingen tvivel om det engelska arvet. Gatan var kantad av butiker som tyvärr var stängda för kvällen samt restauranger som självklart hade öppet. Detta är ett område som också har många gay-barer och flera av dem tycktes ha hög stämning.

Oxfort Street

När vi kom fram till indiska restaurangen Sitar på ett hörn längs gatan var det inte mycket att tveka på. De hade många goda rätter på menyn och mysig inredning. Vi har märkt att det är ganska många svenskar som jobbar i Australien, och även på denna restaurang stötte vi på en svensk tjej som jobbade som servitris.

Sitar indian restaurant

När vi skulle beställa kom en indisk man fram och vi kom att prata lite om våra upplevelser i Indien med honom. Vi hade inte tänkt på det tidigare, men förstod på honom att det var tufft för turistindustrin för hans släktingar hemma efter de hemska terrordåden tidigare samma år.

Till förrätt valde vi utsökta Samosas och dryckvalet föll på indisk Cobra öl. När han frågade om hur starkt vi ville ha våra rätter så sa vi ”spicy, but not indian hot” och han log och nickade och verkade förstå vad vi menade.

Vi valde en curry kyckling som kallades Ceylon och var typisk för Sri Lanka och innehöll kokosmjölk samt en mer vanlig Madras rätt.

Lasse på Sitar indian restaurant

Rummet var runt med stora fönster, dov belysning och lokalen var dekorerad med rustika indiska dörrar och fönsterluckor. Maten var het och god, precis som vi gillar den, vilket krävde lite mer öl förstås.

Sitar indian restaurant

Vi satt kvar en stund och drack upp vår öl innan det var dags att betala och bege oss från restaurangen.

Det var en skön varm kväll och vi gick en promenad utmed Oxford innan vi satte av i riktning mot Hyde Park för att ta oss vidare tillbaka mot vårt hotell.

Sydney Tower sett från Hyde Park

Det var mycket öde och lugnt när vi korsade igenom Hyde Park. Parken lystes vackert upp av gatubelysningen. Ovanför trädtopparna såg vi Sydney Tower. Dit upp ska vi också bege oss någon dag.

The Blacket Boutique hotel

Åter igen påmindes vi om att vi valt rätt hotell när vi kom längst gatan och såg den ganska sublima loggan på the Blacket.
Det var skönt att krypa ner i sängarna på det mysiga hotellrummet och snart somna in.