Kuranda

Det var åter vardag i Australien, efter den helstängda juldagen, även om en del verksamhet passade på att hålla stängt även denna dag.

För vår del var det däremot ingen vila eller sovmorgon. Vi hade bokat utflykt till Kuranda. På våra resor brukar vi fixa och boka det mesta på egen hand, men genom att boka denna utflykt via en agent fick vi även upphämtning vid hotellet på köpet. Ganska skönt, även om det inte var så långt till stationen.

Entré, Kuranda Scenic Railway

Kvart över åtta på morgonen hämtade bussen upp oss. En äldre trevlig man presenterade sig och berättade om utflykten vi skulle göra. Vid Cairns centralstation gick vi av och guiden samlade ihop oss för att ge en genomgång av dagens tider. De flesta skulle, precis som vi, ta tåget upp till Kuranda, och sedan åka via Skyrail tillbaka.

Tågvagn, Kuranda Scenic Railway

Kuranda Scenic Railway – med tåg upp till Atherton Tableland

Tåget var gammalt men i fint renoverat skick och vi gick på vagn åtta där plats hade reserverats till oss. Strax efter halvnio rullade tåget ut från perrongen. År 1886 påbörjades bygget av denna tågbana mellan Cairns och Kuranda. Landskapet med tät djungel och djupa dalgångar skapade innebar då förstås en hel del utmaningar för arbetet. På ett ställe var det så mycket som 45 graders lutning ner.
Efter att ha fraktat bort stora mängder jord, byggt 15 tunnlar och flera broar var vägen med 93 kurvor till slut färdigställd. 1891 öppnades den för allmänheten. Resultatet är ett legendariskt bevis på människans ingenjörskonst och naturens under.

Pioneer Cemetery, Kuranda Scenic Railway

Vi lämnade centrum och passerade bland annat Cairns äldsta kyrkogård och den internationella flygplatsen. Cairns flygplats byggdes år 1984 och har inneburit stora förändringar för staden. Tidigare var sockerrör stans största inkomstkälla. Sedan flygplatsen kom till har denna flygplats blivit en av landets mest aktiva flygplatser och Cairns har förvandlats till en stad med fokus på turism.

Vy, Kuranda Scenic Railway

Tågets första stopp var vid Freshwater station, vid utkanten av Cairns, för att hämta upp fler passagerare. Efter ett kort stopp fortsatte resan.

Freshwater station, Kuranda Scenic Railway

Vi åkte igenom den första av totalt 15 tunnlar som är helt byggda för hand. Längs sidorna var regnskogen hela tiden nära.

Tunnel, Kuranda Scenic Railway

På väg in i en tunnel

När tåget svängde i kurvorna kunde man se hela tåget svänga längs bergsidan med de vackra landskapen i bakgrunden.

Tåget kör i 20 kilometers hastighet och längs med hela resan ges information ifrån högtalarna om historien, tågbanan och vyerna utanför.

Kurva, Kuranda Scenic Railway

Vi passerade en ganska stor kurva och tåget saktade ner ytterligare för att alla skulle kunna fotografera de vackra vyerna utanför.

Vattenfall, Kuranda Scenic Railway

Till vänster i tågets riktning fanns ett vackert vattenfall. Och tittade man ut till höger fick man en otrolig vy över en stor dal, och tågets framfart över den uppbyggda bron.

Kurva, Kuranda Scenic Railway

Vid Barron Falls station stannade vi och kunde gå av under en kvart för att hinna gå längs den utsiktsplats man byggt utmed den djupa ravinen. Alla passagerare lämnade tågvagnarna för att beundrade utsikten och förevigade vyerna genom att ta kort och filma.

Barron falls station, Kuranda Scenic Railway

Barron falls vattenfall

Framför oss såg vi en djup ravin och i ena änden låg ett stort vattenfall. För närvarande var vattennivån låg men vissa perioder på året är det mycket mer vatten och kanske ett mer storslaget skådespel.
Ovanför i luften kunde vi se den Skyrail som vi skulle åka tillbaka med från Kuranda.

Utsikt över Barron falls, Kuranda Scenic Railway

Tåget tutade för att påvisa att det var dags för alla att återvända och att det snart skulle fortsätta. Nu var det inte lång resa kvar till Kuranda.

Kuranda Scenic Railway

Kuranda lilla tågstation är charmig i sig med sina smala perronger bland riklig grönska.

Kuranda – en liten stad i regnskogen

Det första som man möter är en liten butik som erbjuder glass och popcorn samt naturligtvis även souvenirer.
För Kuranda livnär sig självklart på turismen.

Kuranda station, Kuranda Scenic Railway

Kuranda village

Vi lämnade tågstationen och gick gångvägen upp mot byn. Nu var det hög tid för oss att få i oss lite frukost.

Ett av de första caféerna som vi såg när vi närmade oss centrum såg bra ut och hade en trevlig uteservering. Vid en disk beställde vi in färsk juice av banan, apelsin och mango att dricka och bagel med mjukost att äta innan vi slog oss ned vid ett bord.

Café, Kuranda village

Frukosten satt gott och gjorde att vi hade ny kraft som vi behövde för våra timmar i Kuranda. Uppe i lilla Kuranda centrum är det fokus på kommers och turister. Det finns mängder med marknadsstånd och butiker som främst säljer typiska australienska souvenirer. Vi gick in på Doongal Aboriginal Art and Artifacts och tittade på tavlor och andra konstverk utförda av aboriginer. Det färgrika mönstren var vackra och det fanns stora tavlor som vi gillade, men vi tyckte priset var för högt och vi hade ingenstans hemma där det skulle passa in. Exteriören var utav någon anledning byggd som fören på ett skepp.

Peter Jarver galleri, Kuranda

Vi strosade omkring och kollade in marknadsstånden. Den kända australiensiska fotografen Peter Jarvers enda galleri ligger just här i Kuranda. Vi gick in och tittade på hans fantastiska fotografier, många var fotograferade i denna del av Australien.

Gatuskyltar, Kuranda village

Stadens parkbänkar, skyltar och till och med papperskorgar är som konstverk i sig gjorda som kreativ smide.

Geronimo aircraft, Kuranda village

Vi stannade till vid informationscentrat och hörde oss för om byn och utbudet på upplevelser. Bara ett stenkast därifrån såg vi det kraschade planet, som vi minns från ett tidigare besök och som inte alls har kraschat på platsen som man kan tro. Planet fördes till Cairns för inspelningen av filmen ”Sky Pirates” där planet skulle crasha ner i barriärrevet. Efter film-kraschen fördes planet till en skrot för metall. Ägaren av skroten skänkte planet som idag ligger här i Kuranda och nu pryds av växter som klättrar över och in i flygplanets skrov.

Kuranda Koala Gardens – Australiens egna vilda djur

Precis intill detta plan ligger Koala Gardens. Vi kände oss nöjda med vad vi sett av Kurandas små butiker, betalade inträde och gick in i Koala Gardens för att se lite djur, främst koalorna som precis som namnet säger, kanske är den främsta attraktionen.

Ödla, Kuranda Koala Gardens

I en liten damm framför oss såg vi krokodiler ligga både i vattnet och på land för att lapa sol. Men vi skulle få bättre vy över dem längre fram. Vi fortsatte utmed den lilla gången och passerade ett inhägnat område för ödlor, bland annat Bluetongue som är Australiens nationalödla.

Merten's water monitor, the crocodile that isn't, Kuranda Koala Gardens

Här fanns även en ödla som ibland blir misstagen för att vara en liten krokodil, då den ofta lever vid flodbanker och under vatten. Dessa ödlor är dock betydligt aktivare jägare än vad krokodilerna är.

Freshwater Krokodil, Kuranda Koala Gardens

När vi hade kollat klart på ödlorna kom vi fram till platsen med bästa vyn över sötvattenskrokodilerna. Här fanns ganska många krokodiler. De flesta låg uppe på land och sov. Några låg i vattnet.

Kännetecknande för sötvattenskrokodiler är den långa, smala nosen och smala spetsiga tänder. Perfekt för att fånga fisk.

Freshwater krokodil, Kuranda Koala Gardens

Rätt som det var reste sig en av krokodilerna och gick några steg, för att ganska snart lägga sig ner och sova igen.
En krokodil i vattnet simmade iväg och kröp upp bland växterna längre bort.

En av krokodilerna på land såg ut som han tuggade på långa grässtån när han öppnade och stängde munnen. Antingen drömde han att det var något mumsigt, eller så försökte han bara bli av med gräset som störde hans sömn.

Koala, Kuranda Koala Gardens

En bit längre bort fanns betydligt kramgoare djur, nämligen koalor. De flesta satt och sov och såg nästan lite skygga ut med huvudena bortvända från alla nyfikna besökare. Rätt som det var vaknade någon till och kliade sig lite för att hitta en ny skön ställning och somna på nytt.

En annan sträckte ut först det ena benet, sedan det andra, innan den åter somnade.

De var otroligt söta och såg mest nyvakna ut hela tiden. Det är lätt att förstå känslan de måste ha när de vaknar till, sträcker lite på sig, hittar en ny ställning och somnar snabbt om igen.

Vi bestämde oss för att komma tillbaka hit senare och se om någon vaknat till. Under tiden gick vi vidare bort till kängururna.

Wallabies, Kuranda Koala Gardens

Under en liten trä hydda såg vi några små kängurur som satt i skuggan och tittade på oss. Alla kängurur här kunde hoppa omkring fritt på marken där besökarna går. De var tama och vill man kunde man mata dem med mat som finns att tillgå i parken.

Lasse klappar kängeru, Kuranda Koala Gardens

Lite längre fram låg några något större kängurur och vilade. De hade inga problem med besökarna som kom fram och matade och klappade dem.

Kängeru, Kuranda Koala Gardens

Vi gick vidare igenom ett hus med stora glasfönster med en liten gång för oss besökare. Här skulle reptiler finnas, men de flesta hade nog gått in bakom växtligheter och träd och lagt sig och Anki var ganska tacksam för det.
Utanför skymtade vi en skogskalkon som stod och krafsade bland löven på marken.

Koala, Kuranda Koala Gardens

Vi återvände till koalorna och ställde oss åter och beundrade dessa otroligt söta varelser. Det var lite mer aktivitet bland dem nu, men inte mycket. För det mesta vaknade de bara till för att klia sig lite, eller sträcka ut någon kroppsdel.

Gäspande Koala, Kuranda Koala Gardens

En klättrade dock iväg och bytte plats, men målet var så klart att hitta en skönare plats för ytterligare sömn.

Intill hade besökare möjlighet att, mot en avgift, fotografera sig hållandes en koala. När vi stod här var det dags för personalen som höll i fotograferingen att byta ut fotomodellen. De bar in den söta koalan till de andra vi stod och tittade på och hjälpte upp den i trädet. Den klättrade upp för stammen, gäspade, klättrade en liten bit till, och satte sig sedan skönt tillrätta vid en stam som den klamrade sig fast vid. Ögonen började blinka och snart blundande den helt, och sov så sött.

Koala, Kuranda Koala Gardens

Personalen försökte sedan hitta en ny fotomodell men alla koalorna sov så sött. De testade att försiktigt blåsa lite på dem för att se om de reagerade och därmed var lite halvvakna, men det var ingen som reagerade. Personalen gick ut utan en koala i famnen.

Skönt att se att de låter dem leva som de bör och inte tvingar dem att vara vakna för turisternas skull.

Kuranda village

Skyrail Rainforest Cableway – ovan trädtopparna genom Barron Gorge National Park

Vi lämnade parken och gick i riktning ut ifrån byn mot Skyrail Rainforest Cableway. Det var nämligen via denna vi skulle ta oss ner från Kuranda.

Skyrail rainforest cableway, Kuranda

Vagnarna i linbanan avgår tätt efter varandra. Det var inga personer framför oss och vi kunde direkt gå på och fick en vagn för oss själva. Inne på själva stationen gick det ganska långsamt, sen tog den fart innan vi gled iväg och upp högt i luften.

Skyrail rainforest cableway, över flod

Det var ett fantastiskt sätt att se regnskogen ifrån ovan. Ibland var vi precis ovanför trädtopparna, ibland en bra bit ovanför. Vi fick storslagna vyer och det var lite av samma känsla som att sitta i en karusell, i alla fall precis i starten. Men framfarten var ganska mjuk och långsam. Det var inga problem att stå upp och byta platser i den lilla vagnen, som hade sex sittplatser, för att få olika vyer.

En flod passerade långt under oss.

Första stoppet för denna Skyrail var vid Barron Falls stationen. Här kunde man välja om man vill gå av eller åka vidare. Vi valde att gå av för att kort se oss om. Detta är samma stopp som man gjorde med tåget, fast här befinner man sig på andra sidan ravinen och vi fick utsikt från ett annat håll.

Stopp på Skyrail rainforest cableway vid Barron Falls

Utsiktsplatsen var delvis täckt med träd framför sig, men så är det ju när man är ute i regnskogen.

Lasse vid Barron falls, vid stopp på Skyrail rainforest cableway

Tillbaka vid stationen steg vi in i nästa lediga vagn för att fortsätta. Nu skulle vi åka en lite längre sträcka, ungefär 15 minuter. Storslagna vyer fanns överallt runtom oss. Vi fascinerades av hur man hade lyckats sätta upp en sådan här linbana mitt i regnskogen och vi kunde inte se några vägar under linbanas väg.

Lasse, Skyrail rainforest cableway, Från Barron falls mot Red Peak

Nedanför oss såg vi anordningen med stolparna som håller upp linbanan och de står verkligen i tät djungel.

Skyrail rainforest cableway, Från Barron falls mot Red Peak

Linbanan fortsatte uppåt. Vi var på väg mot Red peak som är linbanans högsta punkt.

Vid Red Peak station var vi tvugna att gå av för att byta vagn, annars skulle vi åka tillbaka mot Kuranda. Även här fanns ett litet promenadstråk med skyltar och information om djungeln och växtligheterna. Det fanns även lite fina utsiktsplatser, men det var svårt att slå utsikten man fick uppe i själva vagnen då vi färdades ovanför regnskogen.

Red Peak

Vid Red Peak station går vi av och promenerar bland växtligheterna och blickar upp mot de höga träden i regnskogen.

Vi gick åter upp till själva stationen vid Red Peak för att ta oss vidare sista biten ned. Det var ganska folktomt på stationen. Bakom oss kom en större familj men vi kunde gå direkt på en vagn och fick den för oss själva.

Red Peak station

Vi åkte sakta neråt och passerade ännu mera skog. Vi ville inte riktigt att resan skulle ta slut. Det är fascinerande sett att uppleva omgivningen och ett trevligt sätt att ta sig fram.

Skyrail rainforest cableway, Från Red Peak mot Cairns

Snart kunde vi se ett mer platt landskap, bebyggelse och havet framför oss. Vi närmade oss marken igen och såg en väg med bilar körandes.

Skyrail rainforest cableway, Mot Cairns

Längre fram var slutstationen för resan.

Vi gick av och kom passande nog direkt in i en souvenirbutik. Det blev dock inga inköp för vår del. Vi gick istället ut i solen och väntade på bussen som skulle hämta oss.

På vägen tillbaka berättade vår chaufför lite om området vi körde genom och platser vi passerade. Vi stannade till vid några få platser för att släppa av passagerare, men kom snabbt in till stan och vårt hotell.

Casino, Cairns

Taket till stadens Casino har vi sett från vårt hotell men här passerade vi även den officiella entrén som ligger på andra sidan om vårt hotell.

Tillbaka i Cairns

Vi hoppade av och gjorde ett snabbt besök på vårt hotellrum för att ladda batterier i dubbel bemärkelse; främst för vår tekniska utrusning men det var skönt att även själva ta en liten paus innan vi begav oss ut igen.

Turistinformation, Cairns

Eftermiddagen på stan gick främst ut på att söka information och planera inför våra kommande dagar. Vi hade lite beslut att ta och ville gärna ha lite råd. Vi gick tillbaka till den officiella turistinformationen vi varit några dagar tidigare där vi fått suverän hjälp av en tjej som jobbade där. Tyvärr var inte hon där denna eftermiddag, och mannen vi pratade med var främst kunnit på just Cairns med omnejd. Vi skulle resa söderut och ville främst ha tips om detta.

Efter några besök på turistinformationer och lite sökande på nätet gjorde vi ett snabbt besök på hotellet för att byta om inför kvällen.

Waterbar & Grill, Cairns

Waterbar & Grill resturang vid the Pier i Cairns

Vi gick sedan ner mot hamnen och satte oss på mysiga Waterbar & Grill. Det var inte utan att vi blev lite förvånande när servitrisen som kom fram till oss hade ett bekant utseende. Eftersom vi inte hade varit på denna restaurang tidigare tog det några sekunder för oss båda innan vi kom på att det var stället vi avslutade vår julafton på, genom att ta varsitt glas rött, som vi kände igen henne ifrån.

Lasse på Waterbar & Grill, Cairns

Hon log brett när hon såg hur vi tänkte, men ganska snabbt kom på det. Flera gäster hade tydligen reagerat likadant berättade hon. Vissa serverar hon frukost på morgnarna på det andra stället, och middag här senar på kvällen.
Varma småbröd ställdes fram till oss på bordet. Vi beställde in rödvin och vatten.

Biffsallad, Waterbar & Grill, Cairns

Lasse tog sedan en restaurang hamburgare och Anki en fin biffsallad. Båda rätterna var mycket goda.

Anki & Lasse, Waterbar & Grill, Cairns

De som jobbar på restaurang är oftast väldigt välvilliga och erbjuder sig att fotografera, det är dock inte alltid det blir de bästa bilderna, men även lite suddiga bilder kan vara kul att ha för att minnas trevliga middagar.

Någon efterrätt orkade vi inte efter den goda huvudrätten. Vi satt kvar en stund och drack det goda vinet och njöt av den sköna kvällen medan de övriga gästerna började bege sig. Denna delen av hamnen var lite lugnare och kantades med restauranger, vid andra sidan fanns pubarna som hade en betydligt livligare nivå.

Waterbar & Grill, Cairns

När vi fått in notan, betalade vi och sa hejdå till vår trevliga servitris. Vi tog en promenad utmed piren och gick inom the Pier som ligger mitt i byggnaden innan vi fortsatte via esplanaden och mot centrum i riktning mot vårt hotell.

The pier bar & grill, Cairns

Isen på The Pier transporteras via rör i taket innan det når baren

En kort promenad senare gick vi in genom den pampiga entrén till Sebel och åkte upp hissen till vårt rum på 15:e våningen. Det hade varit en ganska lång, men väldigt trevlig dag i Cairns och Kuranda.