Inspiration to exploration

Juldag i tropiskt klimat

Juldagen är en hel stängd dag i Australien. Men oss gick det ingen nöd på. Med rum på ett lyxigt hotell kunde vi njuta för fullt av den varma solen vid den härliga hotellpoolen. På kvällen ger vi oss ut i den lugna och ovanligt öde staden, men de restauranger som har öppet har gott om gäster och vi kan äta god indisk mat.

Denna morgon tillät vi oss att snooza klockan några gånger. Det var skönt att få sova ut.
Idag var det Christmas Day i Australien vilket visade sig vara den mest stängda dagen på året. Vi kände redan till detta och förberedde oss på en väldigt lugn och vilsam dag.

Pool, Sebel Cairns Hotel

Vi tog oss ut på stan och ner mot torget mitt i centrum. Stan var verkligen öde denna dag. Knappt några bilar körde på gatorna och de flesta personer som var ute och rörde på sig var liksom oss turister.

Gatvy

Vi var på jakt efter någonstans att äta frukost. De flesta serveringar och caféer hade stängt. När vi stod mitt på torget och såg oss omkring i alla väderstreck såg vi ett ställe ett stenkast ifrån oss där det stod stolar utställda på trottoaren. Kanske kunde det vara ett ställe som höll öppet?
När vi kom fram stod dörrarna på vid gavel och en tjej tog beställningar bakom disken. Antonios hade mycket riktigt öppet och serverade frukost.

Anki äter frukost

Vi valde ett frukostpaket som bestod av rostade mackor, färsk frukt med yoghurt, musli och juice. Till det beställde vi även en kaffe och en croissant. Efter att ha gjort beställningen vid disken slog vi oss ned vid ett av borden utanför. Snart kom en liten söt servitris och serverade oss vår beställning.

Lasse, frukost

Vi njöt av en lång frukost på serveringen och blev kvar även en stund efter att vi ätit upp. Det fanns ingen anledning att stressa eller skynda vidare.
Efter en stund reste vi oss och bestämde oss för att promenera runt lite i den så lugna staden.

Gatvy

Vi gick förbi en byggnad som vi tror är det backbacker ställe vi bodde på vid vårt besök här för snart sju år sedan. Det var kul att känna igen sig och vi tittade upp och pratade om vilket rum det var vi, respektive våra vänner Christina och Kattis hade bott i. Det var fortfarande ett backpacker ställe men under nytt namn, Corona Backpackers, och sannolikt annat ägande.

Corona backpackers

Tvärsöver gatan från detta låg Gillian’s som nu var Cairns största backpacker ställe. Vi gick in och blev imponerande över den stora receptionen som inte alls påminde om hur receptioner för backpackerställen brukar se ut. Över ett staket kunde vi kolla in på områdets pool. Verkligen tjusigt för att vara backpacker. De hade gjort helt rätt, snyggt och fräscht även om rummen säkerligen är enkla, men ändå med lite stil.

Gilligan's backpackers

Efter en stund kom vi åter ut på Abbott street som är gatan vårt hotell ligger på. Vi strosade långsamt gatan upp mot vårt hotell samtidigt som vi passade på att kolla in i skyltfönster till butiker som bland annat Louis Vuitton.

Gatvy

Tillbaka på hotellet åkte vi upp till vårt rum på 15:e våningen, bytte om, och åkte sedan ner till våning 3 där poolen är.
Nu skulle det njutas!

Vi tog varsin handduk och hittade två stolar i rätt vinkel. Där la vi oss ner och njöt av att ligga och insupa både sol och värme.

Pool, Sebel Cairns Hotel

Då och då blickade man upp och såg poolen, palmerna och den blå himmeln.
När värmen blev för påträngande hoppade vi ner i vattnet och simmade några varv, för att åter gå upp och lägga oss.

Anki i poolen, Sebel Cairns Hotel

Vi hade tagit med oss ett gäng broschyrer och böcker för att läsa och planera våra nästkommande dagar. Vi tog några av broschyrerna och gick till ena sidan av en av poolerna. På trappen i vattnet satte vi oss och bläddrade igenom och pratade om tänkbara alternativ för närmaste dagarna.

Pool, Sebel Cairns Hotel

Åter på solstolarna råkade vi nog båda slumra till en liten stund. För att piggna till satte vi oss i en av bubbelpoolerna.

Moln gled in över den blå himmeln och skymde då och då solen som nu stod lågt. Skymningen tog vid och vädret var fortfarande varmt och skönt, vi låg kvar en stund fastän solen inte längre lyste upp poolområdet.

Lasse i poolen, Sebel Cairns Hotel

Åter uppe på vårt fina rum satte vi oss på vår balkong och blickade ut över stan kvällstid. Det är lätt att tycka om Cairns, även om staden i sig kanske inte har jättemycket att erbjuda så har den en väldigt trevlig atmosfär. Och det är ett bra läge att göra utflykter ifrån.

Utsikt över poolen från Premium floor, Sebel Cairns Hotel

Utsikt over poolområdet kvällstid ifrån vår balkong uppifrån Premium floor.

Nere i receptionen gick vi bort till den trevliga tjejen som checkat in oss häromdagen. Vi hade bara två nätter bokade, men önskade stanna ytterligare en natt. Det var inga problem och vi kunde få behålla vårt rum uppe på premium-avdelningen för samma pris som vi tidigare betalt. Härligt!

Vi behövde koppla upp oss på internet och gick till Global Gossip som vi sett skulle hålla öppet till kl 20, även om det var juldagen. När vi kom dit höll dock tjejen som satt där på att stänga och var snabb att påpeka att hon var manager och att hon minsann tänkte stänga nu. Lite tråkigt stil och ovanligt bemötande i det annars så trevliga Australien. Klockan var då halvåtta. Hon förstod nog ganska snabbt att hon inte hade något för att vara stöddig.

Vi hade kvar pengar på vårt global gossip kort och kunde sätta oss på bänken på gatan utanför och surfa på det trådlösa nätverket.

Efter 20 minuter online promenerade vi vidare i stan. På de mycket få restauranger som hade öppet var varje bord fyllda med folk. Det var helt klart en bra business för de restauranger som valt att hålla öppet denna juldag. Främst var det indiska och thailändska restauranger som höll öppet. Vi gissade att de ställen där ägarna inte var kristna, och därmed inte firade jul, inte hade något emot att jobba på juldagen.

Australia poster

Australiensarna är stolta över filmen Australia och man ser reklam för den på bussar och fasader så väl som inne i diverse butiker.

Vi hade redan våra ögon på en indisk restaurang, men strosade ändå vidare en bit för att kolla utbudet. Vid esplanaden var det lite mer liv. Några restauranger hade lappar om att de tog några procent påslag då det var helgdag. Frågan är om de verkligen behövde det, för omsättningen måste ändå vara betydligt högre än vanliga kvällar för dessa restauranger.

The happy herb shop

Butiken ”The happy herb shop” såg lite rolig ut, det lät nästan lite tveksam verksamhet, och vi gick inom för att kolla. Här fanns en hel del örter som de sa var bra för både det ena och det andra. Hela butiken var mycket bohemisk. En typisk butik som är kul att gå in och kolla i utan att köpa något.

Vi passade även på att besöka en av de kvällsöppna turistinformationerna och bokade en utflykt till Kuranda för morgondagen.

Spicy Bite

Valen av restaurang föll på indiska Spicy Bite som vi funderat på redan tidigare på kvällen. När vi kom dit var dock alla bord upptagna, men vi väntade några få minuter och snart reste sig ett par vilket resulterade i ett ledigt bord till oss.

Anki på  Spicy Bite

Vi slog oss ner och beställde in rödvin och vatten. Vi skålade och tog sedan upp menyerna för att bestämma vad vi skulle äta.

Till förrätt delade vi på Samosa. Detta är en av våra favoriter när det gäller indiska förrätter. Alltid kul att prova på olika restauranger, och det var lika gott här som det brukar vara. Indierna gör alltid goda samosas.

Spicy Bite

Till huvudrätt åt vi kyckling korma med ris och naan bröd. Även detta fantastiskt gott.
Restaurangen fick fler nya gäster i takt med att de som avslutat sina måltider lämnade sina bord.

Vi satt kvar en stund och njöt av den varma kvällen och det goda vinet. Mätta och nöjda tackade vi sedan för oss och begav oss tillbaka i den mörka kvällen tillbaka till vårt trivsamma hotell.

Relaterade Sidor

Fullmåne över Sydney Operahus

Sydney Operahus

Sydney Operahus är en av världens mest kända byggnader och Sydneys stolthet. Operahuset är täckt av över en miljon vita kakelplattor från Höganäs. Sydney operahus finns med på UNESCO:s världsarvslista sedan 2007.