Hillarys och Sorrento

Väderprognoserna hade utlovat 33 grader och sol. En prognos som verkade stämma insåg vi när vi drog från gardinerna i sovrummet. Vi hade sovit gott och såg fram emot ännu en härlig dag i Perth. Idag hade vi inga direkta planer mer än att ta det lugnt och besöka någon strand.

Utsikt, Kings Hotel, Perth

Flera har rekommenderat oss Hillarys norrut längs kusten och kvinnan i receptionen på hotellet rekommenderade oss att gå till buss stationen för att hitta bästa sättet att ta sig dig.

På Croissant Express tvärsöver gatan köpte vi med oss en baguette och en juice och gick sedan till buss stationen. På informationen fick vi reda på att vi först skulle ta tåget och sedan byta till buss.

Vi köpte varsitt dagspass och gick ner till perrong 1. Strax rullade tåget in och vi tog plats och passade under resan på att äta vår medköpta frukost. Vid Warwick steg vi av tåget och tog rulltrappan upp till buss stationen. Hållplatsen där buss 423 skulle avgå ifrån låg strax intill. Vid kiosken köpte vi en kall dricka och en skvallertidning passande till stranden.

Tio minuter senare rullade bussen fram och vi hoppade på och tog plats. Våra dagspass fungerar såväl på tåg som bussar, så det var bara att visa upp våra biljetter för chauffören.
Bussen körde ganska snabbt igenom fina bostadsområden. Vi såg den ena stora och lyxiga villan efter den andra och förvånades över hur många otroligt fina och påkostade hus det ligger här.

Vi närmade oss kusten och kunde nu se det blå havet. Busschauffören annonserade att de som skulle till stranden skulle gå av här. Många gick av, även om de flesta säkerligen hade andra ärenden än att lapa sol som vi tänkte göra.

Hillarys boat harbour, Perth

Hillarys visade sig vara lika mysigt som vi hört. Precis där vi gick av bussen fanns ett stort inhägnat område där barn hoppade i stora hoppmadrasser. Vi fortsatte neråt hamnen där det också var full aktivitet.

Himmel, sorrento beach, Perth

På gräsmattan befann sig många småbarnsfamiljer som lekte, sparkade boll, hade picknick eller solade. Även vid strandkanten fanns många barnfamiljer. Hamnen kantades av flera restauranger och serveringar.

sorrento beach, Perth

Vi fortsatte genom en passag som kantades av små butiker, för att komma ut på en parkeringsplats strax intill sorrento strand. Havet var otroligt blått. Himmeln hade vackra tunna vita moln. Solen sken och en skön bris svalkade lagom mycket utan risken att blåsa sand på en.

Anki, sorrento beach, Perth

Efter att ha gått en liten bit på strandpromenaden gick vi ner på stranden och la ut våra strandlakan. Det var skönt att lägga sig ner och njuta av värmen i den sköna miljön. Vädret var perfekt för en dag på stranden.

sorrento beach, Perth

Lasse gick ner och kände på vattnet som faktiskt var ganska svalt. Det fanns en del besökare på stranden men det var inte så många som trängdes på den fina sanden.

Vi låg här och njöt i två timmar innan vinden började tillta allt mer. Vi plockade ihop och gick upp till strandpromenaden för att spola av oss sanden och vika ihop strandlakanen.

Sedan strosade vi tillbaka upp mot hamnen. Anki köpte en strandklänning i en av butikerna och vi passade även på att köpa några vykort.

sorrento quay, Perth

Vädret var fortfarande hett på den sena eftermiddagen och vad sitter bättre än en glass i sådan värme? På Cold Rock Ice factory köpte vi två bägare med glass.

Anki i Hillarys boat harbour, Perth

Vi satte oss ner vid ett bord nere i hamnen och njöt och glassen och tittade på utsikten. Ett första vykort blev också skrivet.

Hillarys boat harbour, Perth

Sedan strosade vi över till den bortre delen av hamnen, kikade in i några affärers fönster när de höll på att stänga. I ena änden ligger ett antal barer, flertalet av dem hade fräcka designade inredningar. De lockade oss att gå och ta ett glas, men eftermiddagen hade blivit tidig kväll och det var en liten resväg tillbaka till Perth.
Vi vände därför om och promenerade tillbaka längst med hamnen, tillbaka till huvudgatan.

En buss passerade precis och vi trodde vi skulle behöva vänta 20 minuter men strax efter att vi gått över på andra sidan gatan kom nästa 423:a som vi hoppade på.

Bussresa in mot Perth

Bussen körde snabbt genom gatorna och efter cirka 15 minuter var vi tillbaka på tågstationen. Törsten hade satt in och vi köpte en läsk i en av läskautomaterna. Strax därpå såg vi tåget köra in mot perrongen och vi sprang ner och hann precis stiga på.
30 minuter senare steg vi av tåget inne i Perth.

Kings Hotel, Perth

Klockan hade blivit ganska mycket. Vi gick direkt från tågstationen tillbaka till hotellet för att göra oss klara för kvällen.
Sen lämnade vi åter hotellet och begav oss tillbaka till tågstationen med våra dagspass i högsta hugg. Planen var att åka till Fremantle för att äta där. Framme vid perrong ett såg vi dock att tåget precis hade gått och det var 28 minuter till nästa tåg. Lite segt, men det var bara att att vänta. Vi gick en liten runda på stationen och satte oss sedan på en bänk på perrongen och inväntade nästa tåg.

Fremantle, Perth

Framme i Fremantle gick vi direkt till restaurang området runt the Cappucino strip och strosade lite fram och tillbaka för att kolla in kvällens restaurangutbud. Vi valde mellan en mexikansk, en indisk och några italienska. Den mexikanska visade sig precis stänga, indiskt åt vi igår, så det föll sig naturligt att välja populära Sandrino. Vi fick ett trevligt bord på uteserveringen och varsin meny att välja från.

Sandrino, Fremantle, Perth

Vi beställde in varsitt glas rödvin, vatten och pastarätter. Lasse valde Ravioli med räkor och musslor medan Anki tog en Gnocci. Maten var utsökt och vi åt med andakt. Det var en skön ljummen kväll att sitta ute.

Australiensarna har inga sena matvanor. Det var ganska uppenbart att det började närma sig stängningsdags för Sandrino och personalen började plocka ihop stolar och bord.
När vi druckit upp voner tog vi in notan och betalade.

Fremantle, Perth

Flera restauranger hade stängt när vi reste oss, men vid huvudgatan fanns caféer och glass-barer fortfarande öppna med folk på uteserveringarna. Vi tog en kort promenad och kollade in kvällslivet i Fremantle innan vi lämnade denna trevliga stad.

Tåget gick en gång i halvtimman och vi kände att det var lagom att vända tillbaka till stationen.
Det visade sig vara perfekt timing.

Fremantle tågstation, Perth

Tåget rullade in på perrongen och en halvtimma senare steg vi av i Perth.
Ännu en dag var till enda. På hotellet packade vi ihop våra väskor. Detta var vår sista dag och kväll i Perth för den här gången. Imorgon bär det av till öknen i centrala Australien. Innan vi la oss gick vi ut på balkongen och såg ut över utsikten över delar av staden så här på kvällen. Det hade varit några härliga dagar här och vi hoppas kunna återvända inom en inte allför avlägsen framtid.