Inspiration to exploration

Fremantle by night

Fremantle, en charmig liten stad utanför Perth

Efter att ha bekantat oss med Perth stad på förmiddagen kunde vi inte låta bli att ta tåget till charmiga Fremantle som vi hört så mycket gott om. Här strosade vi omkring i stan och vid hamnen, tog en kall öl på Little Creatures brewery och stannade även kvar för kvällsmiddag på Portorosa restaurang.

Att slippa undan någon form av jetlag är nog omöjligt. Klockan 10 när klockan ringde kändes det ganska segt att gå upp. Men solen och den klarblå himmeln vi såg när vi drog isär gardinerna lockade och vi gjorde oss ganska snabbt klara för dagen.

Swan River i Perth

Inne hade det varit svårt att avgöra hur pass varmt det var ute. Utanför kände vi dock den härliga värmen omfamna oss. Precis vad kroppen har längtat efter under flera månader av svensk höstrusk.

Vy över Perth från gatan vid Swan River på väg från vårt hotell

Vi lämnade hotellet och gick ut på vägen längst med swan river.

Gata i Perth

Efter ett kvarter vek vi av och gick upp mot Hay street för att längst denna gata strosa oss upp mot stadens centrum.

Törsten gjorde sig snabbt påmind och vi gick inom en supermarket och köpte en kall läsk.

Julpyntad kyrka i Perth

Vid hörnet av Hay och Barrack street köpte vi en baguette och apelsinjuide på Croissant Express och slog oss ner på deras uteservering. Det hade tidigare varit lugnt på gatorna men här, något närmre stadens hjärta, var det mer folkliv. Julshoppingen var i full gång och många bar flera kassar i händerna.

Lasse på Croissant Express, Hay Street, Perth

Frukosten satt fint och vi satt kvar en stund och kollade in folklivet på gatan utanför innan vi reste oss och promenerade vidare längst Hay street.

Hay Street, Perth

Den heta solen påminde oss att vi behövde köpa någon hudkräm med solfaktor vilket vi gjorde på ett pharmacy vi passerade längs gatan.

Gränd ifrån Hay Street i Perth

Vid slutet av gågatan vek vi av mot stadens tågstation. Fremantle, en liten stad strax utanför Perth, lockade oss med sin helgmarknad. Men det var inte bara marknaden som var orsak till intresset, flera som känner till Perth har tipsat oss om staden.

På tågstationen fick vi assistens av en vakt vid biljettautomaten, men det visade sig att den varken kunde ta emot vår 20-dollars sedel eller visakort. Efter några försök sa han “I’ll write a ticket since you had a lot of hassle” och så skrev han ut en tur/retur biljett manuellt och gav oss och önskade trevlig dag.

Fremantle

Det var den blå linjen som tog oss först västerut till kusten och sedan söderut tills vi nådde Fremantle.

Tågstation i Fremantle

Det var också denna tågelinjes ändstation och alla på tåget gick av, samtidigt som några som skulle tillbaka till stan gick på. Vi lämnade stationsbyggnaden och gick över gatan och in på Market Street och vidare in på Cappucino strip.

Gino's i Fremantle

På Ginos café slog vi oss ner vid ett bord på uteserveringen och beställde in en espresso och en stor flaska pellengrino-vatten. Vinden svepte varma vindar även in under parasollen på uteserveringen. Vi njöt till fullo som de värme-fantaster vi är.

Lasse på Gino's i Fremantle

Det var skönt att sitta och slöa men vi var samtidigt nyfikna på att se oss om i stan.

Vi fortsatte längs gatan fram till Fremantle market, en välkänd marknad här i Freo som är smeknamnet för Fremantle. Det är en inomhus marknad i en gammal byggnad på hörnet av ett kvarter.

Fremantle markets

Inne mötte oss ett sorl från en mängd shoppande människor. Marknaden var mysig och det fanns en hel del krimskrams men även frukt och grönt, kläder, smycken med mera. Det blev inget shoppat men det var trevligt att bara strosa runt och insupa atmosfären och kommersen.

Hela Fremantle känns mycket lugnt och “laidback” med många personer som levererar lite hippie känsla.

Vi återvände tillbaka på huvudgatan, eller Cappucino stip som den också kallas. Vi passerade flera trubadurer som satt och spelade utmed gatan, en del bra… en del mindre bra.

Glass på Amano i Fremantle

Rakt over gatan från Gino’s ligger Amao, the gelato company, som upenbarligen var en popular glassbutik som hade många besökare denna dag. Och vem kan motstå glass i sådan här värme? Passionsfrukt och mangosorbé var riktigt gott.

Vi besökte några små butiker längs gatan, bland annat en med badkläder men lämnade utan några nya påsar. Vi var inte på riktigt shoppinghumör och det var lite för varmt för att vi skulle orka prova kläder. Dessutom var vi mer nyfikna på Fremantle som stad.

Fremantle hamn

Ner mot hamnen passerade vi parken The Esplanade. Vi tog en sväng inom Little Creatures bryggeri som såg väldigt trevligt ut, men valde att inte sätta oss där just nu. Vi fortsatte ner till småbåts hamnen och kom fram till en liten strand. Naturligtvis var det ett antal som var i och badade denna varma dag.

Havsvy, Fremantle

På vägen tillbaka mot parken såg vi en staty på Bon Scott. Den legendariska originalsångaren i AC/DC var tydligen uppväxt här. Kul att stöta på lite rock historia där man minst anar det.

Bon Scott staty i Fremantle

Efter att ha strosat omkring i hamnen och vid stranden kändes en kall öl på Little Creatures brewery helt rätt. Vi gick tillbaka till detta bryggeri som vi passerat tidigare och gick in i byggnaden.

Little Creatures Brewery, Fremantle

Här var fullt med folk. Det var roligt att se att så mycket blandat folk samlades på ett och samma ställe. Alltifrån folk med tydlig vardagsklädsel till väldigt uppklädda samlades för en god öl eller annan dryck på detta bryggeri.

Vi slog oss ner i de röda sofforna. Lasse gick och beställde varsin öl av det som bryggts här.

Vi blev bekväma i soffan och blev sittande här en bra stund. Drack vår öl, pratade, och kollade in bryggeriet och folket som var här.

När vi lämnade charmiga Little Creatures Brewery insåg vi att det började bli kväll. Vi funderade kring fortsättningen av kvällen, vi kände oss faktiskt lite sugna på mat och funderade över alternativen att antingen stanna här i Fremantle eller åka tillbaka till Perth.

Vi gick åter in mot centrala delarna av Fremantle för att kolla in restaurangutbudet. Fastän klockan kanske var något tidigare än vi själva brukade sätta oss för kvällsmat satt många redan och åt. Australiensarna verkar ha tidigare middagstider än vi, men då ska även poängteras att vi anammat den spanska livsstilen och ofta äter ganska sent.

Portorosa i Fremantle

Efter att ha strosat runt och kollat på utbudet föll valen på Portorosa som ligger på den lilla tvärgatan till huvudgatan i Fremantle. Vi slog oss ner vid ett litet bord och fick snabbt in menyn.

Bruchetta på Portorosa i Fremantle

Vi beställde in varsitt glas rödvin från vindistriktet söder om Perth och delade på en Bruschetta till förrätt. Till varmrätt tog Lasse lasagne medan Anki tog Cannelloni.

Canneloni på Portorosa i Fremantle

Det är precis så här kvällar ska vara. Man ska kunna sitta ute och njuta av kvällen utan att frysa. Vi njöt av värmen, maten och vinet. Folk kom och gick, men vi satt kvar ett tag. Tågen tillbaka till Perth går fram till klockan tolv, så vi behövde inte känna oss stressade att lämna Fremantle än.

Efter att ha lämnat Portorosa restaurang strosade vi runt lite längst South Terrace/Cappuccino strip. Det är här de flesta restaurangerna, caféerna och barerna ligger.

Fremantle by night

Ginos var lika fullt som väntat även nu sent på kvällen och ett härligt sorl av prat och skratt hördes när man passerade.

Vi lämnade huvudgatans sorl och gick i riktning mot centralstationen. Det finns ett par serveringen längst denna bit, men främst är det butiker som så här på kvällen hade stängt. Sträckan är dock inte lång och snart var vi framme vid stationen

Tågstation i Fremantle

Tåget rullade strax in och en halvtimma senare steg vi av på Perth centralstation.

Julpyntad gata i Perth nattetid

Det var en öde stad vi gick igenom på vägen mot vårt hotell. Stan var dock vackert upplyst med julutsmyckning som lyste upp de annars så mörka gatorna.

Det var dock en skön promenad. Den sista biten innan vi kom fram till vårt hotell hade vi utsikt över floden Swan River som går parallellt med gatan vi bor på.

En första heldag på vår långa Australien resa hade passerat och vi kände oss nöjda och såg fram emot att få spendera några veckor i detta underbara land.

Crown Plaza Hotel, Perth

Relaterade Sidor

Fullmåne över Sydney Operahus

Sydney Operahus

Sydney Operahus är en av världens mest kända byggnader och Sydneys stolthet. Operahuset är täckt av över en miljon vita kakelplattor från Höganäs. Sydney operahus finns med på UNESCO:s världsarvslista sedan 2007.