Med tårna i sanden vid Cottesloe

På morgonen lämnade vi Crowne Plaza och fick hjälp att placera våra väskor i bagagerummet. När vi kom ut på Terrace Road utanför hotellet bestämde vi oss för att oss över till strandpromenaden utmed Swan River.

Swan River i Perth

Vi tog oss över Riverside Drive och möttes av både joggare och äldre par som promenerade längs vattnet. Det var en dag som börjat lite molnig, något som nu snabbt löstes upp. Trafiken på vägen strax intill löpte förbi i hög fart.

Snart kom vi fram till piren vid Barrack Street, med färjeläger och kanske den byggnad i stan som sticker ut mest; det speciella klocktornet. Av förklarliga själ har den blivit ett landmärke i Perth och ser mycket modern ut. I grunden ser den ut som två segel som spänns på varje sida om ett smal rund och hög byggnad.

The Bell Tower, Perth

Framför tornet fanns en vacker fontän som kantades av stenplattor. Små bryggor dekorerade med mosaik gick ut över vattnet i fontänen. Vi gick in i tornet där man erbjuds att åka upp mot en liten avgift, men vi hoppade över det och gick istället över gatan till en stor öppen gräsplan.

Perth skyline sett från Bell Tower

Perths skyline kantar The Esplanade, vilket är en slags park som vi passerade på väg upp mot centrum.
Vi fortsatte promenera genom Perth inåt stadens centrum och njöt samtidigt av det sköna vädret.

Vacker gatuvy i Perth

Klockan hade gått under promenaden och vi var hungriga så vi tog en bagel och juice på Croissant Express. Företaget är en kedja som grundats i Perth och har dagsfärska bröd som de erbjuder med olika pålägg och fyllningar, bland annat med den Australien klassikern Vegimite.

Murray Street, Perth

När vi var mätta tog vi en sväng igenom Murray Street Mall som var full med folk. Denna shoppinggata var förstås väldekorerad med allt från glittrande julkulor, lampor och gigantiska röda rosetter till Perth stads stora julgran.

Stans julgran 2008, Perth

Alldeles intill ligger Western Australia Tourism Center och vi passade på att gå in och orientera oss om utbudet och ställa lite frågor om sådana platser vi är nyfikna på. Vi hade haft funderingar på att ta oss norrut till The Kimberlys men det satte årstiden stopp för. Det är regnperiod där, och det kan vara svårt att ta sig fram på översvämmade vägar.
Med lite ny information och tankar tackade vi för oss och gick vidare. I närheten låg ett hotell som vi ville kolla in och vi gick dit, fick låna nycklarna och kollade in ett rum. Rummet var enkelt men ok, fast vi ville kolla på ett annat hotell innan vi bokade så vi avvaktade.

Vi gick över gatan till tågstationen, köpte biljetter och gick till spår 7 för att gå på tåget sydväst mot Fremantle. Fremantle var dock inte dagens mål. I vår ryggsäck låg badkläder och efter några stationer gick vi av vid Cottesloe station.

Skylt till Cottesloe beach, Cottesloe tågstation

Det var enkelt att förstå vilket håll vi skulle gå. Det var bara att följa alla med badhandduk i handen. Det var en lite promenad i det sköna vädret men snart kunde vi se havet.

Cottesloe beach

Stranden ligger i en vacker liten bukt med en gammal stenbyggnad i mitten. Denna byggnad huserar en restaurang på översta våningen med fin utsikt över stranden och havet, toaletter för strandbesökarna på andra våningen och en surfboard uthyrare på markplan.

Det var många besökare, men det fanns gott om plats. Vi la oss på stranden och förvånades över att den var så mjuk och inte så het som sandstränder på sådana här varma platser brukar vara. Vattnet var lite kallt, men efter en stund så hoppade Lasse i. Det var en hel del ganska stora vågor som rullade in och Lasse stannade inte i vattnet så länge, även om det inte tycktes störa Australiensarna.

Allt efter att tiden gick så började det blåsa mer och mer, efter någon timma blev det för mycket sand som blåste över oss och vi tog istället plats på gräskullen bredvid byggnaden. Här störde inte sanden, vinden var behaglig i värmen och vi blev kvar en bra stund.

Cottesloe beach

Eftersom vi kommer från kalla Sverige och inte har så mycket sol i huden så fick vi ta det lite lugnt första dagen på stranden. Vi packade ihop och gick sedan upp på vägen ovanför stranden.

Cottesloe Beach, Perth Western Australia

Längs vägen ovan stranden låg några serveringar och en lite butik. Det fanns visst sötsug och törst, det blev varsin glass och en läsk som vi njöt av under vår promenad tillbaka.

Cottesloe beach

Snart var vi tillbaka vid stationen och det dröjde inte länge innan tåget mot staden dök upp.

Cottesloe tågstation

Det var sen eftermiddag när vi gick från stationen och precis intill Hay Street gick vi in på Criterion hotel och bad att få se ett rum. Rummet var enkelt, men ändå bra, och hotellet ligger mycket centralt. Anki frågade om det kanske fanns ett rum högre upp, och tjejen i receptionen nickade varpå vi bokade ett rum i två nätter.

Crowne Plaza Hotel, Perth

Vi korsade centrala delarna av stan ner mot Swan River för att hämtade allt vårt bagage på Crowne Hotel. Conciergen hjälpte oss att beställa en taxi.

Det verkade vara högtryck och bilarna köade fram till den smala entrén, men det tog inte lång tid innan vi kunde lägga in väskorna i bilen. Vi bad chauffören att köra oss till Criterion där vi checkade in och fick ett rum på andra våningen.

Vi var sandiga från stranden och det var skönt att ta en dusch och klä om för middag. När vi lämnade hotellet hade det börjat skymma och vi gick nordväst igenom centrum. Lasse hade snappat upp att det fanns ett område med restauranger som kallas Northbridge, vilket förklarade avsaknaden av nattliv i centrum längs Hay.

Earth from above utställning, Perth

När vi gick in i området passerade vi ett museum och utanför pågick en utställning av den franska fotografen Yann Athus-Bertrand vid namn ”earth from above”. Vi har tidigare sett utställningen i Köpenhamn och Göteborg, dessa foton från ovan är fascinerande.

Eftersom vi sett de flesta så tog vi bara en kort sväng förbi dem och gick sedan vidare och rakt in i restaurang distriktet där två-tre kvarter kantades av trevliga restauranger. Italienskt, grekiskt, mexikanskt, indiskt och thai var några av de matstilar som representerades.

Northbridge, Perth

När vi gått runt en stund och fått en bild av utbudet så valde vi restaurang. Valet baserades på maten, antal gäster och läge, alla till fördel för Positano, en italiensk restaurang. Vi fick ett bord på uteserveringen och servitrisen gav oss mat- samt vinmenyn.

Anki på Positano restaurang i Northbridge, Perth

Det var inte utan att vi kände av jetlagen och i samband med några timmar på stranden var vi nu ganska möra. Men ett glas rödvin satt fint tillsammans med vitlöksbrödet vi tog in som förrätt.

Lasagne, Positano restaurang, Northbridge, Perth

Vi befann oss på en italiensk restaurang och när det kom till huvudrätten föll valet självklart på varsin god pastarätt; en lasagne och en rätt med penne.

Northbridge, Perth

När vi lämnade Positano höll en del restauranger på att stänga och det var mycket lugnt på gatorna. På vägen hem passerade vi stationen och när vi kom fram till centrumgatorna stannade vi till och kollade på den upplysta speciella julutsmyckningen.

Det var skönt att ha nära till hotellet och det var inte svårt att somna när vi lade huvudet på kudden.