Trancoso och Porto Seguro

Trädgården till Pousada Mar à Vista

Det var vår sista dag i Trancoso och efter en god frukost på verandan utanför matsalen gick vi tillbaka till vårat rum för att slutföra den sista packningen. Även om man undviker att dra upp allt ur packningen på varje ställe blir det alltid en del att organisera när man skall samla ihop grejorna.

Vår veranda på Pousada Mar à Vista

Packningen ställde vi sedan vid kontoret i anslutning till matsalen. Patricia tog fram en miniräknare och summerade vår räkning som vi betalade i kontanter. Det är förvånansvärt få ställen som tar kreditkort så det gäller att ha tillräckligt med kontanter med sig till sådana här platser. Efter en stund gav vi oss av.

Husen kring Qadrado

Eftersom det var sista dagen tog vi lite extra tid på oss runt Qadrado och kollade på de mysiga små husen i olika färger och hela miljön runt om. Det är verkligen charmigt och pittoreskt här.

Kyrka

Snart fortsatte vi ned till stranden. På vägen passerar man den lilla strandparkeringen och gick över den lilla bron för att komma ut till stranden.

Den lilla bron leder oss fram till stranden
Den lilla bron leder oss fram till stranden.

Idag var vattennivån ovanligt lågt och stranden bredare än vi sett den någon dag tidigare. Sanden i vattenbrynet var finare än vanligt. Kanske beroende på att sanden här oftast är under vatten som sköljer sanden ren.

Strand

Vattnet var lika härligt som de tidigare dagarna. Inte ett moln fanns på himmeln och det var kort och gott ljuvligt!

Försäljaren av de goda kalla kokosnötterna
Här hugger vår favoritsäljare av kokosnötter av ena delen av kokosnöten för att sen sätta i ett sugrör till oss.

Vi köpte en kokosnöt av vår vän under palmerna och drack för att släcka törsten i värmen.

Anki
Att dricka direkt ur en nerkyld kokosnöt är otroligt gott och sägs också vara väldigt nyttigt.

Under eftermiddagen började vattnet åter stiga och krabborna verkade vakna till liv. Då och då stack de upp huvudet ur någon av de små hålorna i sanden.
När vattennivån åter blev så hög att det var dags att röra på sig gick vi denna dag vidare söderut.

Vattnet kommer längre och längre upp på stranden

När vi kom till den sträckan av stranden som kallas Praia do Vegetal satte vi oss på en bänk vid Tostex. Här var en påtaglig relaxed men lite lyxigare stil. Folk låg på sköna madrasser och lutade sig mot stora kuddar i färgglada färger som serveringen stod för. Samtidigt sprang en kille runt och passade upp alla med mat och dryck.

Tostex

Inga plaststolar och försök att pressa in så mycket turister som möjligt här alltså. Som namnet gav en vink om var toast tydligen deras grej och vi beställde in en vegetarisk toast med pommes till. Vi satt med tårna i sanden och inväntade mackan medan vi drack lite Pepsi.
Även här steg vattnet allt högre upp och alla madrasser och kuddar som låg utspridda fick successivt flyttas uppåt för att inte blötas ner.

Klockan gick alldeles för snabbt och solen sjönk allt lägre. När det var dags att betala notan kom denna i en liten rosa plastask i form av en miniatyrväska.
Det var dags för oss att dra oss tillbaka. Vi gick först längs stranden och sedan vidare upp till Pousadan samma väg som vi gått tidigare.

I anslutning till matsalen på vårt boende finns en dusch som vi fick låna. Efter att ha bytt om och gjort en mindre ompackning tog vi ryggsäckarna på ryggen och lämnade Pousada Mar à Vista. En kort bit därifrån mötte vi ägarinnan, Patricia, och hann ta några ord med henne innan vi fortsatte genom den lilla byn.

Vi gick längs hela vägen längs Praca Sao Sebastiao till gatans slut och busshållplatsen. Det hade samlats en liten grupp människor här och på en liten pall intill kiosken satt en man och sålde bussbiljetter. Vi köpte två enkla bussbiljetter till Porto Seguro och en dricka i kiosken. Ganska snart dök bussen upp. Våra ryggsäckar fick vi slänga in bak i bussen och strax därefter var vi på väg.
Bussturen tog ungefär en timma och det hade blivit mörkt när vi klev av i Balsa, som den lilla färjehamnen heter. Passagerarfärjan hade slutat gå för dagen men bilfärjan tar även andra passagerare. Att åka färjan detta hållet tillbaka kostar ingenting.

Vi satte oss längs ena sidan där det fanns bänkar och såg ut över vattnet. Det var helt mörkt och när de sista bilarna hade rullat på började färjan röra på sig. Överfarten tog lite längre tid denna gång än förra, varför vet vi inte, det bara var så.

När vi gick av hade vi inget boende bokat och ville inte vela runt i mörkret med våra stora ryggsäckar, så vi hoppade in i en taxi och bad honom köra oss till Hotel da Praia som vi bott på tidigare. Det var påskhelg och mycket folk i stan så hotellet. Hotellet visade sig vara fullt.
Vår taxichaufför körde oss till ett enklare men mycket billigt ställe han kände till. Vi skulle inte få många timmars sömn denna natt och ville verkligen bara ha något enkelt. Pousada Silva låg nere i centrum och dög för våra behov denna kväll.

Passao de Alcool

Efter att lagt av oss väskorna och bytt om gav vi oss ut för att ta en bit mat. Bara två kvarter längre bort gick vi in i det som kallas Passao de Alcool. I och med att vi kom från den södra delen av detta stråk fanns det inte lika många inkastare som rykte i oss för att gå in på just deras restaurang. Skönt!
Innan vi valde restaurang för kvällen gick vi runt en sväng och kollade butiker och marknadsstånden. Vi såg bland annat på några vackra tavlor i Bahia stil.

I den södra delen av detta stråk finns en liten passage med restauranger. Stråket känns lite lugnare och har inte samma typ av desperata inkastare som i den norra delen. Dessutom stod det två musiker i ena änden som gav omgivningen en skön avslappnad stämning.

Mysigt stråk med restauranger på båda sidorna

Vi fastnade för Mama’s Grill som verkade mysigt. Vi beställde in varsin god Filet Mignon Bovino och till detta drack vi två stora flaskor (kallas Garaffa och innehåller 600 ml) öl av det Brasilianska märket Skol.
Till maträtterna fick man välja två tillbehör, vi valde en sallad samt friterade lökringar.
Trots att vi blev väldigt mätta var vi nyfikna på deras dessert och beställde in en Creme de Papaya com Cassis som vi delade på. Mums!

Mama’s Grill

Nu var vi både mätta och trötta och gick hem igen. Vi skulle upp mitt i natten och la oss för en kort natts sömn.