Leaving São Paulo

Frukostservering på Hotell Estanplaza Paulista São Paulo

Vi tog oss upp och åt en riklig frukost. Det är otroligt gott med alla frukter som smakar så gott i dessa länder. Vi passade på att äta extra mycket av just frukterna eftersom det kunde dröja innan vi kunde njuta av dessa igen.

Papaya
Papaya är en av de frukter som serveras till frukost och som vi verkligen frossar i här i Brasilien

Mätta och belåtna återvände vi till vårt rum där vi packade ihop våra väskor för hemresa med undantag för en ryggsäck med grejor vi ville kunna komma åt under timmarna fram till vi skulle ge oss av. Nere i receptionen fick vi hjälp att lägga in väskorna i ett bagagerum efter vi checkat ut.

Utsikt São Paulo
São Paulo är ingen direkt vacker stad. Här är utsikten ifrån vårt hotellrum.

I och med att det är söndag är de vanliga affärer stängda, men vi fick tips av killarna i receptionen om en gatumarknad uppe på Avenida Paulista utmed Trianon parken. Vid vårt senaste besök i São Paulo gick vi en promenad i parken men idag nöjde vi oss med att promenera runt bland gatustånden vid ingången till parken.

Marknad vid Avenida Paulista i São Paulo

Här säljs tavlor, t-shirts, mat, träskulpturer, dörrskyltar med mera. Det enda inköpte blev ett par örhängen till Anki.

I ena hörnet av marknaden ligger en turistinformation. Vi gick in för att höra vad vi kunde göra på den begränsade tid vi hade på oss denna dag. Det fanns naturligtvis inte mycket alternativ för 2 timmar men vi fick med oss lite alternativ att välja mellan.

MASP, Museu de Arte de São Paulo

På andra sidan gatan ligger MASP, Museu de Arte de São Paulo, ett konstmuseum med lite speciell form och ett högt anseende i Sydamerika. Huset har tre våningar men ingen på markplan. Vi köpte biljetter, fick lämna vårt bagage hos en vakt på markplan för att sedan gå igenom metalldetektorer och startade sedan med att åka upp till den tredje våningen.
Här finns tavlor och andra konstverk av bland annat Diego Rivera (Los Sembradores), Oliveira och Anthony Van Dyck. Blandad stil men mycket nutidskonst.
En våning ned fanns en fotoutställning av en fotograf vid namn Tripolli som firade 40 år som fotograf. Det var många foton i radikalt blandad stil.
Till sist tog vi hissen ned i källarplan under jord. Här finns lite mer ”klassiska” konstnärers verk såsom Renoir, Cézanne, Degas, Matisse, Gauguin, Monet, Chagall med fler. Lokalen har här nere en mer dämpad belysning med mjukt punktupplysta tavlor.

MASP, Museu de Arte de São Paulo

Efter denna givande kulturstund kände vi att vi behövde lite annan typ av kultur och hoppade in i en taxi och åkte österut till Shopping Paulista.

Avenida Paulista i São Paulo
Avenida Paulista

Shopping Paulista är ett shoppingcenter som på intet sätt lika stort som det vi besökt dagen innan. Detta är lite luftigare och kanske en aning lyxigare. Vi gick in och ut i lite butiker och kom till en liten del där man hade en slags mini marknad, Expodesign, men lite mer hantverk av modern sort.

Inne på Shopping Paulista i São Paulo
Minimarknad på Shopping Paulista

I en butik vid namn BR111 sålde de typiska Brasilianska t-shirts och Anki köpte en träningstop i de härliga brasilianska grön och gula färgerna.
Inne på Luigi Bertolli hittade Anki några plagg till och ett sista klädinköp för denna resa.

Avenida Paulista i São Paulo
Avenida Paulista

Tiden sprang iväg och det var dags att ge sig tillbaka till hotellet. Utanför shoppingcentrat hittade vi bums en taxi och bad honom köra oss till hotellet, men när han kom dit bad vi honom fortsätta till nästa korsning. Här hoppade vi av och gick in på Pao de Açúcar, en livsmedelskedja på Rua Pamplona. Eftersom vi haft med oss gott kaffe hem till Sverige då vi besökt Costa Rica kände vi att vi även vid denna resa ville köpa med oss kaffe hem, denna gången från Brasilien.
Vi plockade även ihop några lime-frukter som här är mycket större än de hemma och här kostar drygt 2 svenska kronor per kilo! När vi bland den färska frukten fick syn på en stor maracuja kunde vi knappt tro att detta verkligen var en passionsfrukt. Den var större än en grapefrukt! Vi var bara tvungna att köpa med en sådan för att kunna testa en passionsfrukt i denna storlek hemma i Sverige.
Skall man kunna blanda en riktig Caprinha hemma skall den blandas med sockerrörsbrännvin, Cachaca, och i Brasilien används alltid Cachaca 51 till detta i barer vilket vi köpte en flaska av.

Pao de Acúcar, livsmedelskedja på Rua Pamplona
Livsmedelskedjan Pao de Açúcar på Rua Pamplona.

Med raska steg gick vi tillbaka till hotellet, fick ut väskorna ut bagagerummet och packade om lite inför flygresan. Ett nytt gäng killar satt i receptionen som vi bad fixa fram en taxi vilket de gjorde på studs.
Vi hoppade in i bilen och åkte ut ur staden. Eftersom vi kommit via en annan flygplats hade vi ingen riktigt koll på avståndet men efter cirka 40 minuter rullade taxin intill trottoaren utanför flygterminalen.

I en taxi på väg ut ifrån São Paulo
I en taxi på väg ut ifrån São Paulo.

Vi skyndade in på flygplatsen och började kolla efter Varig flight men såg ingen som stämde. När vi frågade hänvisades vi till Lufthansa som låg lite längre bort i terminalen. På väg dit kollade vi på monitorer för departures men varken tid och flightnummer stämde riktigt. Vi gick till en incheckningsdisk och efter viss tvekan även hos Lufthansapersonalen var det mycket riktigt denna flight vi skulle med på. En så kallad codeshare, men även avgångstiden hade också ändrats något, därav osäkerheten hos personalen.

På väg dit hade Anki tappat den tulldeklaration man får vid inresa i landet. Detta var dock inga problem utan Lufthansa personalen gav henne en ny. Dock var det lite ifrågasatt när vi gick igenom passkontrollen, men det gick bra. Eftersom vi inte hunnit äta sedan frukost och det skulle dröja innan vi fick mat på flyget tog vi lite snabbmat på McDonalds.
Vi gick in i en Dutyfree butik och handlade lite. Efter ytterligare en promenad kom vi fram till vår gate 24.

Flyget lyfte från São Paulo vid sju på kvällen. Lufthansa planet var knappt ett åt gammalt och enligt en av flygvärdinnorna ett av de nyaste som flygs vid detta tillfälle. För att komma till toaletterna fick man gå ner en snyggt designad trappa till våningen under där det även var ett utrymme med självservering av vatten, juice etc.
En av de som serverade oss under resan visade sig vara svensk men även tyska och med tyskt efternamn kunde man misstänka dubbla nationaliteter. Mesta delen av flygresan lyckades vi dock sova oss igenom.

Efter en frukost var det inte så långt kvar innan vi landade på Frankfurts flygplats vid 11.00 på förmiddagen nästa dag. Det gav oss en kort stund att ta oss mellan gaterna på Frankfurt för att stiga på flyget som skulle ta oss sista sträckan till Göteborg. Vid kvart över tolv lyfte planet och någon timma senare var vi hemma på svensk mark.