Under palmerna på Boipeba

Vi vaknade utsövda och slog upp de klargula luckorna till balkongen för ännu en vacker morgon. Varje morgon är det något nytt för gästerna på frukostbordet. Denna morgon hade Mark gjort en egen mycket god müsli. Liksom gårdagen var vi mer än mätta när vi återvände till hotellrummet.

Santa Clara
Här serveras frukost och middagar på pousada Santa Clara.

Med strandhanddukar under armen lämnade vi pousadan och gav oss ut på stranden.

Entrée till Santa Clara

Denna morgon hade vi inte samma upptäckarbehov som igår och bestämde oss för att ta en av de tidigare stränderna vi passerat dagen innan. Vi följde stranden söderut, över kullen där vi åter igen var tvungna att stanna en stund och beundra utsikten.

Utsikt

Efter några ytterligare strandpromenader kom vi ut på en liten sträcka strand som fallit oss i smaken redan dagen tidigare och här la vi ut våra handdukar.

Här la vi ut våra handdukar

Det var hett och vi gick genast ner i vattnet. Det var långgrunt här och vi kunde ligga i vattnet och flyta strax ovanför bottnen. Vattnet är varmt, ja det till och med brändes alldeles intill strandkanten.

Hav

Korta perioder låg vi på stranden och njöt av värmen och miljön, och ofta gjorde vi detsamma från vattnet. När solen började krypa allt lägre under eftermiddagen plockade vi ihop våra saker och började gå tillbaka.

Strand

Halvvägs ligger en liten servering som heter Parada Ponto Chic. Här satte oss här och tog en CocaCola under tiden vi såg på havet och några gula fåglar som höll till här.

Anki

När colan var slut fortsatte vi den lilla promenaden tillbaka.

Parada Ponto Chic

Vi gick längs vattenbrynet fram till udden med strandserveringarna när vi fortsatte en kort sträcka inåt ön till vår pousada. Här blev det bara ett kort stopp för att lägga av oss handdukar och strandprylar.

By
Längst med en av de få gatorna var det nybyggnation på gång.

Vi gick åter ut till stranden och fortsatte runt udden och till den lilla fiskebyn. Män höll på att lasta av båtar i hamnen och något red förbi på häst. Husen är lite slitna i färgen.

En gammal båt som låg uppe på strand hade blivit lekplats för några barn.

By

Det började skymma och vi gick tillbaka och slog oss ned på en av uteserveringarna.

Ölbackar på strand
Det dricks mycket öl i värmen. Här står ett antal ölbackar med tomma ölflaskor på stranden i väntan på att tas över till fastlandet för att pantas.

Vi beställde in en Coca-Cola och en av deras stora öl. Beroende på värmen serveras ölen på restauranger oftast i en slags plastbehållare som har för avsikt att behålla kylan på ölen.
Solen började gå ner och under tiden vi drack vår öl beundrade vi denna och tittade på barnen som lekte i vattnet.

Solnedgång

Båtar rullade in i hamn och då och då strosade någon förbi.

Lasse

När mörkret hade lagt sig gick vi tillbaka till hotellet. Det var skönt att spola av sig salt och sand som hållit sig kvar sedan strandbesöket.

Vi satt en stund på balkongen och bara njöt av den stjärnklara kvällen.

I pousadans restaurang beställde vi in varsin Caprinha av Mark och passade på att fråga lite om våra alternativa resmål och transportvarianter. Boipeba är verkligen ett underbart vackert ställe och är det perfekta stället att vara när man bara vill ta det lugnt och njuta av vackra vyer, sol och bad. Vi ville egentligen inte lämna det, men vill samtidigt upptäcka mer av Bahia-området. När vi beställde in maten lovade vi Mark besked när vi ätit upp.

Kvällens meny
Varje dag är det en ny meny på Pousada Santa Clara. Menyn bärs fram på en stor tavla. I bakgrunden ser vi Mark förbereda våra drinkar bakom bardisken.

Lasse åt en god fiskrätt till Lasse och Anki valde en rätt med kött på grillspett med vietnamesiskt inspirerade såser till. Till efterätt delade vi på en skål kanelglass. Under middagen fattade vi även beslutet på att lämna underbara Boipeba dagen efter och ta oss vidare. Nästa mål var nu Itacaré.

Vi lämnade matsalen och gick ned en stund på stranden. Månljuset speglade sig vackert i vattnet över Rio de Inferno och himmeln var full av stjärnor. Efter en kort promenad i sanden gick vi tillbaka och det var dags att gå i säng för en lång nästa dag.