I hjärtat av Kapstaden

Även denna morgon vaknade vi till en klarblå himmel och sol. Vi hade några saker att fixa online så som flygbokningar, men gick direkt ner till V&A Waterfront för att inta frukost. Vi slog oss ner på ett av ställena vi passerat dagen innan och som vi tyckte såg trevligt ut; Vovo Telo.

Vovo Telo i Waterfront, kapstaden

Frukost på Vovo Telo i V&A Waterfront

Uteserveringen var ganska full En servitris försåg oss med menyer och vi passade på att beställa in nypressad apelsinjuice. Stället serverar nybakat bröd och vi valde båda baguette med brie. Och självklart kaffe till det.

Frukost på Vovo Telo i Waterfront, kapstaden

Waterfront området var redan full av liv. Besökare som varit uppe tidigare än oss satt nu med en öl, men flera intog också frukost.

På vägen tillbaka till hotellet gick vi inom marknaden och köpte en färskpressad juice med äpple, morötter, citron och ingefära. Idag var det riktligt med ingefära som satt ordentligt gott.

Dr Juice, en favorit i Waterfront

Till centrum av Kapstaden

Tillbaka på hotellet gjorde vi några ärende online så som flyg- och hyrbilsbokningar. Sedan bad vi om en taxi för att åka in till stan. Taxin körde oss till Long Street och Shortmarket Street där vi hoppade av vid hörnan till The Imperial Bar & Cafe.

Centrala Kapstaden

Greenmarket Square i Kapstaden

Vi gick ner några kvarter och kom in på Greenmarket Square. Här säljs tavlor, kläder, smycken, träskulpturer med mera. Marknadsstånden var många och fulla med saker. Vi tog en runda runt torget mer som en promenad med färgglada omgivningar, än för att egentligen kolla utbudet.

Marknad i centrala Kapstaden

I ena änden av torget där marknadsstånden var pågick en filminspelning. Flera var nyfikna och kollade vad som hände. vi stannade till en kort stund och kollade in när två skådespelare som spelade ett par gick hand i hand över kullerstenarna och började sedan springa så fåglar på torget flög upp.

Filminspelning i hjärtat av Kapstaden

Vi gick vidare längst med en längre gata med marknadsstånd på vardera sida. Män med gula västar syntes lite varstans, vilket är ordningsvakter som ska säkerställa en trygg miljö för alla. Det är å ena sidan tråkigt det ska behövas, men samtidigt också en trygghet som säkerligen gör att stan är så pass säker som den ändå är. Självklart ska man alltid vara uppmärksam när man strosar omkring som turist i sådana här städer.

Centrala Kapstaden

Det finns en hel del stora och pampiga byggnader i stan. Huvudgatan som vi åter gick upp till kantas av butiker, restauranger och serveringar. På vägen kollade vi mest in i fönsterna till butikerna vi passerade. Vi följde den ena sidan bort till där vägen grenade sig.

Buena Vista Social Cafe på Long Street Hotel

Vi vände och gick andra sidan tillbaka. Strax såg vi en trevlig uteservering på Buena Vista Social Cafe på bottenvåningen till Long Street Hotel. Det var träbord längst en veranda där vi slog oss ned. Vi valde att sitta ute längst med gatan och tittade inte ens in. Men när vi satte oss och kollade in öppnade sig en läcker lokal som visade sig vara mer unik och speciell än vi väntat oss.

Servitören kom ut och vi beställde varsin öl. Det visade sig vara fullt upp i köket och ville vi ha något förvarnade han direkt att det skulle komma att dröja. Vi hade spanat in några tapas räcker som snackas till ölen på menyn men höll oss till ölen även om man lätt hade kunnat sitta här länge.

En kall öl på en av restaurangerna i centrala Kapstaden

Ölen satt riktigt fint och var vår första sydafrikanska Castle öl. Vi kollade in gatulivet som var i full fart. Bilar passerade och tutande hördes konstant. Folk gick förbi och hejade på varandra.
Servitören kom förbi och frågade om vi skulle ha varsin öl till, och att man snart åter kunde göra beställningar från köket. Hur trevligt det än var ville vi inte fastna utan sa att vi säkerligen kan återkomma vid annat tillfälle.

Skål från hjärtat av centrala Kapstaden

Drink på Imperial Bar med utsikt över Long Street Hotel

Vi fortsatte längst med gatan där solen nu hade börjat avta så sakta. Vid hörnet där vi tidigare blivit avsläppta såg vi att en servering var i en av de läckra byggnaderna. På ovanvåningen av the Imperial Bar & Cafe fanns en terass där solen fortfarande nådde. En till drink fick det helt klart bli.

Imperial Bar and Cafe, Kapstaden

Vi gick in och här öppnade sig en ganska läcker och stor bar. Servitören ekade upp för trappan som tog oss upp till andra våningen som också hade stort utrymme med stolar och soffor samt en bar. Vi gick ut till den smalare terrassen och slog oss ner vid ena bartunnan till bord som var i ena änden.

En servitör kom och tog emot vår beställning på varsitt las vin. Alla borden här uppe var fullsatta. Nere på gatan tog kvällslivet vid. Folk började stänga ner sina affärer och de som hade marknadsstån längst med gatan packade ihop. Utmena gatan gick diverse människor med stora vagnar fyllda med varor eller vad vi uppfattade som hemlösa personer, men det kan lika väl vara några som enbart transporterade saker på det sättet, puttade på säckkärror fyllda med resväskor och lådor. Rakt över oss fanns Pan African Market med en minst sagt intressant balkong.

Balkongen till trevliga Imperial Bar and Cafe är perfekt ställe för en drink innan solen går ner

Folklivet på gatan utgjorde en stor del av underhållningen. Solen gick sakta ner och vi såg fler och fler ordningsvakter på gatorna. Ännu kändes det ändå inte osäkert på något sätt, men det kändes ändå som en självklarhet att transportera sig med taxi.

Imperial Bar and Cafe, Kapstaden

Middag på Quay 4 tavern i V&A Waterfront

Klockan närmade sig kväll. Vi lämnade det trevliga stället och hoppade in i en av taxibilarna som stod utmed huvudgatan. ganska snart var vi åter vid vårt hotell där vi gick in en sväng på rummet och gjorde oss i ordning för kvällen. Vi gick ner till waterfront området och satte oss på den välbesökte Quay 4 tavern.

Middag på en av restaurangerna utmed hamnen i Waterfront

Ett coverband spelade klassiska coverlåtar, men på något sätt funkade det ok för just det här stället så länge man inte satt för nära. Vi satt ute på terassen vid vattnet och beställde in varsitt glas rött.

Waterfront by night

Här kändes det ganska givet att välja burgare. Många rätter var mer som pubrätter även om det även fanns annat. Ovanvåningen hade mer fine dining, men ikväll kändes detta rätt. Burgaren visade sig också vara väldigt goda och satt fint hungriga som vi var.

Klassisk burgare, Waterfront

Efter en kort promenad i längst hamnen återvände vi till hotellet. Det fanns ingen anledning att bli senare än nödvändigt då vi nästkommande dag skulle ge oss ut till vindistrikten.