Inspiration to exploration

Fantastiska landskap - De Grendel Wine Estate and Restaurant

Vinprovning på De Grendel

Efter frukost på Oude Werf i Stellenbosch åker vi till De Grendel vingård där vi provar goda viner med utsikt över Kapstaden. Kvällen avslutas på mysiga Basic Bistro i Stellenbosch.

Frukostserveringen på Oude Werf ligger på bottenvåningen innanför entrén. Vi tog hissen ner och kunde från glashissen se några sitta vid borden på innergården. Inne i matsalen stod ett stort bord uppdukat med kontinental frukost. Här fanns flera sorters bröd och bullar, pålägg och frukter. Bland juicer kunde man välja mellan apelsin, äpple och guava. Det fanns yoghurt, med olika sorters tillbehör som müsli och frukter. Utbudet och variationen var stor.

Frukkostbuffé på Oude Werf hotel, Stellenbosch, Sydafrika

Vid bordet blev vi serverade kaffe. Ur en meny med varma rätter kunde vi välja ännu flera alternativ. Egentligen fanns allt vi önskade på buffén men belgisk våffla med frukt lockade. Bland de andra rätterna fanns olika typer av ägg, omeletter, bacon och mycket mer.

Frukkost på Oude Werf hotel, Stellenbosch, Sydafrika

Ovanför oss klättrade vinrankor men solens strålar lyste också igenom. Det var en behaglig förmiddag. Våfflan som kom in var fantastiskt god. Vi passade även på att smaka deras utsökta banankaka. Men sen fick det räcka med frukost för idag. Mätta och belåtna lämnade vi serveringen.

Innergården till Oude Werf hotel, Stellenbosch, Sydafrika

Vi gick ut till poolområdet för att se oss om på hotellet. Poolen i sig är ganska liten. Runt om finns solbäddar och i mitten av området en liten plats med ett runt bord och 4 stolar där frukosttallrikar stod utställda så här på förmiddagen.

Pool at Oude Werf hotel, Stellenbosch

Från Stellenbosch till Durbanville

Någon timma senare var det dags för oss att åka iväg. Bilen blev framkörd direkt och vi hoppade in. Det var lätt att ta sig ut ifrån det lila samhället och efter en sträcka på lite mindre väg norrut var det mer eller mindre bara att hålla sig på motorvägen västerut fram till avfarten som vi skulle ta för att komma fram till Durbanville där De Grendel vingård ligger.

De Grendel Wine Estate and Restaurant

Vi körde igenom infarten och kom så småningom fram till bommar där vi uppgav vem vi sökte. Bommarna fälldes upp och vi körde igenom. Via en smalare grusväg kantat av träd följde vi skyltarna till kontoret och restaurangen.

Driveway De Grendel Wines Restaurant

Vinprovning på De Grendel vingård

Omgivningen var fantastisk. Vi hade kommit upp på en liten höjd och hade en helt fantastisk utsikt över landskapet med Taffelberget och Kapstaden framför våra fötter.

Utsikt från De Grendel Wine Estate and Restaurant

En man kom fram och frågade om det var Lars, och hälsade oss välkomna. Mannens namn var Douglas och han skulle guida oss genom dagens provning. Han bad en kollega visa oss bort till ett bord i restaurangen som var reserverat till oss där vi kunde slog oss ner. Det första vinet han serverade var ett fantastiskt gott, ett mousserande vin. De får ju av naturliga anledningar inte kalla det för champagne, men det görs på i stort sätt samma sätt och detta smakade väldigt gott.

En perfekt miljö för vinprovning - De Grendel Wine Estate and Restaurant

Det fanns en lista med cirka 15 viner framför oss och Douglas frågade om vi ville prova alla vilket vi självklart svarade ja på. Vi blev bjudna på en ostbricka med ost och tillbehör till lunch, och detta skulle också passa bra till vinerna vi skulle prova.

Ostbricka på De Grendel Wine Estate and Restaurant

Som vanligt började vi med vita viner. Det första var något blekare i smaken i vårt tycke. Mer inslag av äpple och päron. Men de kommande vita vinerna var betydligt mer i vår smak. Flera var riktigt utsökta. Inför varje provning berättade Douglas om hur de producerats och lagrats. På pappret framför oss stod också en del om de olika vinerna. Som alltid var det intressant att läsa, och höra vad Douglas hade att säga, tillsammans med våra egna upplevelser när vi smakade vinerna.

Vyn var helt otroligt. Vi satt precis vid fönstren där det ena fönstret var öppet. Ute på serveringen satt flera och njöt av en god lunch eller bara viner. Inne i vår avdelning var det också väldigt fullt.

Fantastisk vy från De Grendel Wine Estate and Restaurant

Efter cirka 5 vita viner var det dags att gå över till rosé. Det visade sig vara ett väldigt gott rosé som fick en extra stjärna i kanten av oss. Sedan blev det dags för röda viner och här var ribban verkligen på hög nivå. Ett kändes något mer kommersiellt och i vårt tycke inte lika spännande, kanske är det just det som säljs på systembolaget hemma? Alla de andra var väldigt goda på olika sätt. Vissa passade bättre att dricka ensamt, medan vissa fick en fantastisk smak tillsammans med några av de något kraftigare ostarna.

Fantastiska landskap - De Grendel Wine Estate and Restaurant

Dagens vinprovning blev lite mer avkoppling och inte lika social som dagen innan, vi satt och drack själva och då och då kom Douglas med något nytt vin. En väldigt trevlig långlunch kombinerat med vinprovning. Att åka hit bara för att ta en lunch och dricka goda viner med en fantastisk utsikt rekommenderas varmt.

Omgivningarna på sådana här vingårdar är otroliga. Och samtidigt får man möjligheten att lära sig mer om vinerna som vingårdarna producerar. Det här stället var självklart betydligt större än vingården vi besökt igår. Gårdagens vingård gav dock naturligtvis en mycket mer personlig.

Ett trevligt ställe för vinprovning i Sydafrika - De Grendel Wine Estate and Restaurant

Sista vinet var ett dessertvin. Vi hade fått smaka fantastiska viner och haft mycket trevliga timmar på De Grendel vingård. Vi tackade Douglas så mycket för det fina välkomnandet och gick ut via uteterassen.. Det var en skön dag med blå himmel och klar sol. Vi beundrade omgivningarna ytterligare och gick en kort sväng längs vinrankorna utanför. Vilken underbar miljö att jobba i.

Vineyard at De Grendel Wines Restaurant

Det var dags att bege oss tillbaka till Stellenbosch. På hotellet slappade vi en kort stund, men snart var det dags att bege sig ut på stan. Kvällen var här och det började bli dags att inta kvällsmiddag.

Basic Bistro i Stellenbosch, Sydafrika

Middag på mysiga Basic Bistro i Stellenbosch

Vi gick en kort runga runt kvarteret men valet föll på en restaurang vi sett som var välbesökt dagen innan och som ligger strax nedanför längs Church Street, nära vårt hotell. Flera ställen erbjuder liknande typ av mat, så det mest avgörande är nästan omgivningen och tillgången på bord. Vi slog oss ner vid ett litet bord inne, men precis intill fönstret som vätter ut mot terassen och gatan.

Rödvin kändes mest passade, och till det vatten. Lasse föll för en sydafrikansk kyckling curry rätt likt en Anki tagit för några dagar tidigare. Denna visade sig kanske rentav vara ännu godare. En fantastisk blandning av kryddiga smaker. Anki kände för att bryta av smaken från vad hon ätit senaste dagarna och valde denna kväll en pasta tallrik.

Pasta på Basic Bistro i Stellenbosch, Sydafrika

Någon dessert orkade vi inte med denna dag. Istället kände vi oss väldig nöjda och kunde gå den extremt korta sträckan tillbaka till vårt hotellrum.
Det blev en del tid vid datorerna för hyrbilsbokning för senare på resan samt att kolla in några hotellalternativ som vi behövde lösa innan vi la oss.

Relaterade Sidor

Stellenbosch

Huvudstad i Cape Winelands, kantas av fina vingårdar som lockar med vinprovning för de som besöker. För besökare är området kring Church Street lite av ett hjärta i staden och där finns flera trevliga restauranger.