Zululand Safari på julafton

Tidig morgon väcktes vi av att man knackade på ett träd intill tältet och frågade om vi var vakna. Det var dags för dagens först ­game drive. När vi tagit på oss för morgonen gick vi yrvakna längs den lilla stigen, förbi huvudbyggnaderna och ut till bilen. Klockan var strax innan 5 när vi tog plats i bilen.

Gryning över Thanda Private Game Reserve

Safari på Thanda Private Game Reserve vid gryning

Det var svalt när jeepen rullade ut från Tältcampen. Solen gick upp vid horisonten och det blev snabbt betydligt varmare.

Väg vi färdas på under vår game drive, Thanda Private Game Reserve

Vår safari följer små grusvägar som går genom området, de har bara utrymme för en bil men det har varit få tillfällen under våra safari som vi mött några andra fordon. Pieter bromsade in och inne bland buskage gick en liten grupp Zebror och betade.

Zebra är det första djuret vi ser på morgonens game drive på Thanda Private Game Reserve

Knappt hade vi lämnat Zebrorna bakom oss förrän vi bromsade in för en flock Impalas, en typ av afrikansk antilop. Som så ofta är de lite skygga och hoppade högt när de sprang iväg från oss.

Afrikansk antilop, Thanda Private Game Reserve

Pieter spanade hela tiden längs vägen och bromsade plötsligt till. Han pekade på ett fotspår från ett stort lejon i leran. Det hade passerat här tidigare och kanske det skulle finnas i närheten, även om chansen att se ett lejon ökade var det som alltid med vilda djur osäkert.

Fotspår, Thanda Private Game Reserve

Bilen passerade ytterligare en grupp Zebror, dessa fina hästliknande djur med sina unika mönster i svart och vitt. De var som de oftast är, till skillnad från antiloperna, lugna och förhållandevis oberörda av vår närvaro.

Zebror, Thanda Private Game Reserve

Pieter körde till ett vattenhål som vi besökt dagen innan. Vid vattenbrynet kröp en stor varanödla men annars såg vi inte till några andra vilda djur.

Ödla, Thanda Private Game Reserve

Under tiden vi tittade på ödlan dök en Afrikansk Buffel upp på andra sidan sjön, och sedan några till.

Hord av Afrikanska bufflar, Thanda Private Game Reserve

Fler och fler kom fram ur buskaget och vi förstod det var en stor hord. De gick alla ut i vattnet ­för att dricka och svalka sig samtidigt.

Afrikanska bufflar i vattenhål, Thanda Private Game Reserve

Många av bufflarna gick till ena sidan av sjön där det var lerigt. De rullade runt och blev täckta i gråbrun lera. Pieter berättade att det dels var för att få en avkylning som räckte längre och dels hjälpte dem bli av med fästingar.

Afrikansk buffel gottar sig i lera, Thanda Private Game Reserve

Det blev dags för morgon kaffe, två dagar tidigare hade vi tagit en kvällsdrink precis vid sjön men med en stor hjord av den farliga afrikanska buffeln var det knappast en god idé. Pieter körde en bit längs en väg och stannade sedan till. Han och Ronnie dukade fram på jeepens front och frågade sedan vad vi önskade att dricka varpå han serverade oss. Vi drack lite kaffe och samtalade om morgonens upplevelse och vilda djur i parken.

Stopp för morgonkaffe under morgonens game drive, Thanda Private Game Reserve

När vi körde vidare hade Pieter fått ett tips och körde till parkens gräns, det finns en inhängnad runt om området för att såväl hålla inne vilda djur som att hålla ute. Thanda har jobbat med att återskapa det som är områdets naturliga flora och fauna samt försökt få bort sådant som planterats in.

Geparder bara några få meter från oss

När han bromsade in var vi bara tio meter från två vackra geparder. De låg och slappade i morgonsolen. De var medvetna om vår närvaro men tycktes inte bry sig. Pieter sa det var två bröder och de var uppenbart mycket nära varandra och verkade lekta lite.

Stor Gepard gäspning, Thanda Private Game Reserve

Plötsligt reste de sig och gick rakt emot oss. Den gick intill bilen på mindre än en meters avstånd. Även om vi kände oss ganska trygga i bilen och med erfaren guide med oss, så hade vi så klart inte haft en chans att komma undan om den gjort ett snabbt utfall.

Gepard på väg, Thanda Private Game Reserve

Geparderna gick en bit och Pieter vände bilen så vi skulle kunna se bättre. Hela tiden gick de i par, aldrig mer än några steg ifrån varandra. De gick ut i buskaget och satte sig under ett träd och spanade, efter lite frukost kan man gissa.

Två geparder spanar. Jakt på gång, Thanda Private Game Reserve

Det blev dags att lämna dessa vackra vilda katter och påbörja resan tillbaka till Thanda Tented Camp.

Anki under morgonens game drive, Thanda Private Game Reserve

När bilen rullade över en kulle fick vi utsikt över lodgen där vi bott första natten. Det hade inte varit fullt lika uppenbart när vi bodde där att den låg på en så påtaglig sluttning.

Vy över Thanda Safari Lodge på Thanda Private Game Reserve

Thanda Safari Lodge på Thanda Private Game Reserve

Denna morgon hade vi haft en en trevlig svenska familjen från Köping som sällskap under safarin. Vi bad Håkan, pappan i familjen, ta kort oss med Pieter och Ronnie eftersom det var vår sista gemensamma safari för denna gång. Det hade varit några fina dagar, vi bytte e-post adresser, tackade och tog avsked.

Dags att ta avsked från våra guider på Thanda Private Game Reserve

Frukost på Thanda och en stund vid Poolen

Det hade blivit hög tid för frukost och vi gick direkt till serveringen och fick ett bord för två. ­Vi beställde kaffe till frukosten och varsin omelett, under tiden omelleten tillagades kunde vi gå och ta för oss av olika rätter som serverats på ett bord bland annat Yogurt, Granola, Frukt. Innan vi hann knappt plocka åt oss innan servitören kom med omelett till oss.

Frukost innan utcheckning från Thanda Private Game Reserve

Det var en skön varm dag och efter frukost gick vi till vårt hotell och bytte om. Tillbaka vid huvudbyggnaderna gick vi ner till poolen där vi la oss och slappade.

Thanda Tented Camp på Thanda Private Game Reserve

Till en början låg vi och lapade sol och de spridda moln som drog över gav skön svalka. Ju varmare dagen blev desto mer sökte vi oss in i skuggan från de gula parasollen.

Poolen vid Thanda Tented Camp på Thanda Private Game Reserve

Lars gick upp till receptionen och betalde för transporten till Thanda och vidare till Mavela Game Lodge. Till vår förvåning tycktes de inte känna till stället, men vi anade att Mavela kanske var en ganska ny anläggning.

Thanda Tented Camp på Thanda Private Game Reserve

Vi gick tillbaka till vårt tält och packade ihop våra saker och ställde fram dem. När vi vara klara så mötte vi några ur personalen som hjälpte oss bära väskorna tillbaka. Tillbaka vid huvudbyggnaderna tackade vi personalen och mötte en stor kille som skulle köra oss till Mavela.

Entre till Thanda Tented Camp på Thanda Private Game Reserve

Från Thanda Private Game Reserve till Mavela Game Lodge

Strax efter vi rullade ut från Tent Campen bromsade vi in. En giraff var på väg fram mellan träden i riktning mot vägen. Den stannade till och åt bladen längst upp på träden och fortsatte sedan och korsade vår väg.

Giraff vid vår väg ut från Thanda Private Game Reserve

Vid några tillfällen på vår skumpiga resa på väg ut ur Thandas område bromsade vår chaufför ned för vi skulle hinna se lite djur som t.ex. impala och zebra. Det slår en verkligen hur stort området är och det kanske nästan en halvtimma innan vi nådde vaktkuren vid utfarten. Vakten bockade av oss på en lista innan han öppnade porten och vi kunde åka vidare.

Huvud entren till Thanda Private Game Reserve

Zululand Rhino Reserve

Efter en stund svängde vi norrut på N2, den lite större vägen som vi kommit på från Durban två dagar tidigare. På kartan hade det sett ut att mycket närmare än vad det kändes när man åkte sträckan. Vi svängde av vägen och in på en smal grusväg. Strax efter bromsade vi in vid en bom vid en inhängnad där och en vakt kom och skrev in och innan vi fick lov att fortsätta köra in i Zululand Rhino Reserve.

Vi följde den smala grusvägen in i reservatet och in över en kulle. Även här blev det några spontana inbromsningar för att helt kort få se lite vilda djur.

Söta impalas (antiloper) ser vi under vår väg till Mavela Game Lodge

Mavela Game Lodge i Zululand

Liksom på Thanda var terrängen kuperad och så småningom passerade vi en skylt med en stor rovfågel och texten Mavela uppe på en kulle. Chauffören bromsade in och vi möttes av en man som presenterade sig som Andre. Han hjälpte oss av med väskorna och visade oss in i huvudbyggnaden där han erbjöd oss något att dricka. Vi tog en öl var och gick ut på balkongen och beundrade utsikten.

Vackra vyer över Zululand på vår väg till Mavela Game Lodge

Efter att Andre gått igenom lite praktisk med oss frågade han om vi ville gå med till vårt tält de kommande två dagarna. Vi gick på en smal asfalterad stig från huvudbyggnaden och kom fram till tältet. Han visade oss runt och även om det inte var fullt lika luxuöst som på Thanda Tented Camp höll tältet mycket god standard och inkluderade även toalett och dusch med rinnande vatten. Andre sa att vår första safari skulle bli om en timma och lämnade oss.

Vårt tält kommande dagar på Mavela Game Lodge

Det var skönt att få en stund i lugn och ro, packa upp och bara slappa innan det var dags att utforska Mavelas djurliv, eller rättare sagt det i Zululand Rhino Reserve.

Safari i Zululand Rhino Reserve

Vi mötte upp Andre vid huvudbyggnaden strax innan halv fem. Han försåg oss med vatten för safarin och bad oss ta plats i bilen. På safarin skulle det bara bli vi och ett annat par denna eftermiddag.

Geparder är bland de första djuren vi ser under vår första game drive på Mavela Game Lodge

Knappt hade vi kommit iväg innan vi bromsade in i närheten av en flock geparder som höll till inne i en dunge. De vackra kattdjuren låg mest och slappade.

Geparder, Mavela Game Lodge

När de tar det lugnt är det inte mycket som skvallrar om att de är världens snabbaste djur på land. Men bara korta sträckor, de är sprinters, inga långdistanslöpare. Hur de jagar fick vi se prov på vår sista dag i Kenya några år tidigare, de smyger så nära de kan utan att avslöja sig och sedan exploderar de i fart när de springer.

Gepard på språng, Mavela Game Lodge

Då och då kollade de upp och kikade på oss. Självklart hade de koll på vår närvaro, men det verkade inte beröra dem. Lojt piskade de iväg flugor med sina vackra svansar under tiden de la sig ner igen.

Gepard tittar upp men lägger sig snart igen, Mavela Game Lodge

Det var enkelt att bara sitta och kolla på dem en bra stund, men till sist drog vi vidare.

Snart fick vi stöta bekantskap med en giraff som även den tog det lugnt inne bland buskar och träd. Då och då smakade den av bladen längst upp på något träd.

Giraffens vackra ansikte, Mavela Game Lodge

Det finns ett antal olika arter av giraffer i Afrika men arten i Sydafrika kallas South African giraffe eller Cape giraffe. Skillnaden mellan arterna består delvis av hur mönstret på deras päls och hur det täcker dem.

Giraffens ryggtavla, Mavela Game Lodge

Det är något fridfullt och vackert med giraffer som gör att det är ett av de djur man kan sitta och titta på en stund och fascineras av.

Giraff, Mavela Game Lodge

Det var nu molnigt och dagens värme började avta. De smala grusvägarna vi åkte på var förvånandevis bra.

Vägar på vår game drive, Mavela Game Lodge

Bilen bromsade in när en flock Zebror passerade över vår väg. I flocken fanns ett litet föl som höll sig mellan de vuxna under tiden de tuggade på gräs.

Zebror korsar vår väg, Mavela Game Lodge

Andre svängde av vägen uppe på en kulle, det var dags för en kvällsdrink. Vi fick ett glas vin och samtalade om dagens safari. Från den höjd vi stod på fick vi en fin utsikt över landskapet nedanför. Naturen hade varierat lite under eftermiddagens safari, ibland var det mest låga buskar men här fanns lite fler träd.

Vackra landskap och vyer sett från eftermiddagens game drive, Mavela Game Lodge

Det började skymma och vi åkte nu vidare. Inne i en dunge stor en Afrikansk Buffel och tuggade. Oftast ser man dem i stora horder men den här var helt ensam.

Afrikansk buffel, Mavela Game Lodge

Andre är en fågelskådare och spanade lika mycket uppåt som in bland buskar och träd. Han berättade lite om sitt brinnande intresse som dock han höll tillbaka då de flesta gästerna ville se vilda däggdjur på sina safari utflykter.

En av områdets vackra fåglar, Mavela Game Lodge

Nu pekade han ut en hök som satt på en gren uppe i ett träd. Alldeles i närheten pekade han ut ytterligare en, denna med ljusare täckning på vingarna. Vi hann aldrig fånga upp vad de dessa hökarter heter.

Fågel, Mavela Game Lodge

Det var mörkt när vi påbörjade bilresan tillbaka och Andre svepte med lampa ute i buskagen och även om vi skymtade Zebror och antiloper så såg vi inga nya djurarter.

När vi kom tillbaka till Mavela gick vi av bilen och direkt in och upp till baren uppe vid balkongen. Margie Butland som ihop med sin man Peter ansvarar för Mavela välkomnade oss. Hon erbjöd oss något att dricka och vi tackade ja till ett glas vin. Ett par från Österrike hade nyligen anlänt och vi hälsade på varandra.

På nedervåningen hade man dukat upp ett stort bord med stolar runt om alla dess sidor. Vi tog plats och för första gången fick vi hälsa på de två kvinnorna som skötte köket. Margie, Peter och Andre satt med under middagen och var mycket trevliga mot personalen och gav uttryck för sin uppskattning. Alla runt bordet var delaktiga i en trevlig diskussion om jultraditioner i våra respektive hemländer och hur det var i Sydafrika. Mätta och nöjda satt vi kvar efter middagen och pratade en stund till. När vi bröt upp från middagen passade vi på att gå upp till baren och ringa ett Skype-samtal till Ankis föräldrar. Det fanns bara wifi i huvudbyggnaden förstås och beroende på läget var det förstås begränsad kapacitet.

Andre propsade på att han skulle följa med oss till tältet, även om man känner sig ganska säker så har det hänt att vilda djur kommit in i området och självklart vill man inte riskera ett möte som skulle kunna sluta illa.

Tillbaka i tältet kröp vi ner i de sköna sängarna och somnade strax. Vid något tillfälle på natten vaknade vi till av något djur som gick omkring alldeles utanför tältet men snart försvann det och vi somnade om.