En dag i V&A Waterfront

Med tidsskillnad på bara en timma i Sydafrika kan vi inte direkt skylla på någon jetlag, men det var inte utan att det var lite svårt att komma upp även om vi var nyfikna på att komma ut och utforska stan. När vi drog isär mörkläggningsgardinerna var det klar blå himmel med sol som mötte oss. Från vårt fönster kunde vi skymta Taffelberget och en bit av V&A Waterfront området dit vi tänkte bege oss så snart vi duschat och gjort oss i ordning för dagen.

Waterfront, Kapstaden

Vi kom ut till ett varm och skönt väder, helt enkelt perfekt behaglig temperatur. Hotell området, som är ett gammalt fängelse, består av fler byggnader. Vissa av dessa byggnader tillhör även ett universitetsområde. Vi gick igenom byggnad 2 över till byggnad 3 där det ligger en restaurang och café. Genom serveringen gick vi ut och nedför en trappa och över gatan för att komma in i The Victoria & Alfred (V&A) Waterfront området.

Från V&A Waterfront får man fantastiska vyer över Table Mountain, eller Taffelberget som vi säger i Sverige, och denna del av staden med Atlanten utanför. Ett fantastiskt område att strosa omkring i. Här blandas lokalbor från Kapstaden med besökare från andra delar av Sydafrika tillsammans med internationella besökare.

Vackra vyer över hamnen i Kapstaden

Brunch på V&A Market on the Wharf

Vi gick in i V&A Market on the Wharf som är en inomhus marknad med mycket fokus på olika kök. Här finns juicebar, baristas, och serveringar med inslag från Mexiko, Afrika, Indien och andra spännande länder. Här finns även de som säljer diverse delikatesser.

Waterfront, Kapstaden

Vi köpte baguetter från Royal Bavarian Bakery och kaffe från Origin Coffe. Detta tog vi med oss och satte oss ute vid ett av borden utanför byggnaden. Solen strålar var underbart sköna. Det var våra första timmar i Kapstaden och Sydafrika. Perfekt att sitta i ena delen av hamnen och njuta av en god kopp kaffe och se sig runt och kolla in folket som passerade. Förbi oss passerade allt ifrån lokalbor som turister av alla dess slag. Det märks tydligt att det är en världsstad som lockar många från alla jordens hörn.

Anki njuter av vår första frukost på plats i Kapstaden

Innan vi lämnade V&A Market on the Wharf gick vi inom och köpte med oss en stor färsk juice på ingefära, äpple, morötter och citron från Dr juice. Fantastiskt god och på deras meny fanns massa spännande juicer man lätt kan tänka sig att testa kommande dagar.

Dr Juice serverar fantastiska nypressade juicer och smothies

Promenad runt V&A Waterfront i Kapstaden

Vi strosade utmed hamnpromenaden. Ovanför table mountain låg nu några tunna moln. Vi passerade V&A hotell som vi kommer bo på senare under vår vistelse i Kapstaden. Längst med stråket finns flera trevliga serveringar tillhörande både hotell och restauranger. Även om det var en del folk i rörelse kändes det avkopplande och behagligt. Detta området kan vara event orienterat, vilket man kan ana, och Volvo Ocean Race hade nyligen haft sitt stopp här.

På gångbron längre bort stannade vi till och kollade en säl i vattnet inne i hamnområdet. Den njöt för fullt och snurrade omkring och gottade sig i vattnet. Emellanåt stannade han till på rygg och flöt omkring med huvudet ovanför vattenytan och bara njöt. En härlig syn.
På andra sidan bron ligger Nelson Mandela Gateway. Vi gick inom för att få lite information om utflykter till Robben Island. Det visade sig att alla platser på utflykterna dit var utsåld ända fram till 6 januari. Onekligen var det uppenbart att det är en av de mest populära utflykterna i Kapstaden. Information om att båtfärden tar 35-60 minuter ut, den guidade turen ca 2 timmar och båtturen tillbaka tar 35-60 minuter fick vi i alla fall. Totalt 4 timmar får man räkna med för utflykten. Det rekommenderas förstås att bokas i förtur, speciellt vid sådana här högsäsonger.

Vackra vyer i Waterfront området, Kapstaden

Strax intill brofästet finns en uppbyggd platå för sälarna där två sälar satt och solade sig. Den ena gick sakta mot trappavsatsen och tog sig ner för trappstegen för att sedan ta sig ner i vattnet. Det blev ett ordentligt magplask för den men sedan simmade den smidigt ut och snurrade omkring och gottade sig i vattnet. Efter en stund av sitt svalkande bad i vattnet simmade den åter tillbaka till trappan och gick upp för att åter sätta sig och sola och torka upp. De här sälarna verkar verkligen vara några ordentliga livsnjutare.

Sydafrikansk pälssäl underhåller förbipasserande när de njuter av det svalkande vattnet

Vi fortsatte strosa omkring på den sidan bron vi nu kommit. Här låg en trevlig servering som visade sig vara en fiskrestaurang. Ifrån denna sidan fick man en annan fin vy över området. Nu gick vi tillbaka över bron och fortsatte promenaden längs kajen tills vi kom till Victoria Wharf. Här fanns, förutom det stora shoppingcentret även en mängd restauranger.

Victoria Wharf, Waterfront, Kapstaden

Dagen hade sprungit på och det var sen eftermiddag. Vi tog en kort sväng tillbaka till hotellet då det ändå ligger på så kort promenadavstånd från området vi strosade omkring i. Det var skönt att vila fötterna en kort stund. Men vi tog oss snabbt ut igen och gick direkt till en av de trevliga serveringarna vi passerat tidigare idag; Den Anker.

Den Anker, Kapstaden

Ett glas i eftermiddagssolen med utsikt över Taffelberget från Waterfront

Här slog vi oss ned vid det sista lediga bordet på uteserveringen. Eftermiddagssolen var stark men väldig skönt. Vi beställde in varsitt glas vitt vin samt lite oliver och ost kroketter.

Tapas på Den Anker i Waterfront, Kapstaden

Ifrån denna servering får man en vacker vy över området med Taffel bergen i bakgrunden. I hamnen fylldes en katamaran med förväntansfulla resenärer och snart så seglade de ut från hamnen.

Underbara vyer från serveringen vid Waterfront

En stund senare kom en annan båt och la till. Längst med promenaden strosade folk. Besökare kom och gick från borden runt omkring oss men vi satt kvar och njöt. Det blev att beställa in ytterligare ett glas vin.

Vi njuter av tapas och sydafrikanskt vid på Den Anker i Waterfront, Kapstaden

Solen var het och vi upptäckte plötsligt att vi blivit lite solbrända på armar och axlar som inte hade täckts av parasollet. Vi hade inte märkt av den tidigare idag men nu plötsligt såg vi att den tog och vi bytte sida och flyttade in stolarna ytterligare lite för att komma in bättre i skuggan.

Quay Four, Waterfront, Kapstaden

Vi promenerade runt ytterligare en stund i området. Utanför ett ställe stod några musiker och spelade på trummor och sjöng. Vi gick inom Victoria Wharf Mall och strosade i några butiker. Vissa butiker är självklart inriktade på turister, men inte bara souvenirer utan också en hel del bra att ha saker så som kläder som passar för safaris, kepsar och hattar och kamera tillbehör etc. Men vi var inte på shoppinghumör utan tyckte mest det var trevligt att kika på utbudet.

Waterfront, Kapstaden

På hotellet bytte vi om för kvällen och vilade oss en stund. Vi bläddrade i några broschyrer vi tagit i hotellets lobby och bekräftade en bokning på en safari vi skulle göra senare under månaden. När vi kom ut igen började det skymma, men vägen till Waterfront lystes upp av juldekorationer.

Waterfront kvällstid, Kapstaden

Kväll på Karibu Restaurant i V&A Waterfront

Innan vi hade gått tillbaka till hotellet hade vi gått inom restaurangen Karibu och bokat bord. Det var en sydafrikansk restaurang med spännande meny som lockade oss. Vi gick nu direkt dit och passerade bland annat det stora fina julgranen som man satt upp vid Victoria Wharf Mall.

Man kunde inte boka bord på uteserveringen men när vi kom dit fanns det lediga bord och vi valde att sitta ute. Det var en skön kväll om än med några fläktande vindar. Vi kollade vinlistan och restaurangens sommelierer kom och pratade viner med oss. Vi beslutade oss för Hidden Valley 2013 Pinotage. Tilltugg i form av brödpinnar kom in till vinet. Vi skålade i det goda vinet och fortsatte begrunna menyn. Den trevliga servitrisen berättade gärna om lokala specialitéer. Vi valde att ta Trio of Briouts, som är tre samosas, till förrätt. Till varmrätt tog Lasse Venison Medaljonger och Anki Malay Chicken Curry.

Samosas på Karibu Restaurant vid Waterfront

Samosa knytena var fantastiskt goda. Sydafrika och Kapstadens kök är en härlig blandning mellan afrikanska och indiska smaker. Till de tre Samosa knytena, en vegetarisk, en kyckling och en biff, serverades tre såser som alla var kryddstarka och goda. Våra vinglas fylldes kontinuerligt på, och vinet vi valt smakade fantastiskt.

Middag på Karibu Restaurant vid Waterfront

Varmrätterna var läckert upplagda och smakade även dessa otroligt gott. Lasses struts var mör och god och kom med någon slags majonnäs som även den var sagolik. Ankis kycklingrätt var fantastisk mör med fyllig och god smaksatt sås och basmatiris. Till dessert kunde Anki inte motstå en V&A Crème Brulée. Lasse valde mellan några olika alternativ som var typiska för Sydafrika och vår trevliga servitris lyssnade och sa att hon skulle välja en av dem och överraska honom med. Det blev en Hertzoggies, en slags kaka fylld med kokos och aprikoser som serverades med glass, som så klart visade sig vara fantastiskt god den med.

Dessert på Karibu Restaurant vid Waterfront

Mycket mätta och belåtna lämnade vi restaurangen och gick ner till hamnpromenaden. Folklivet började avta något, men än så länge var det liv i rörelse. Pariserhjulet snurrade, men affärerna var stängda och restaurangerna höll på att plocka ihop.

Promenad genom waterfront nattetid

Vi strosade sakta i riktning mot vårt hotell, nöjda med vår första dag i Kapstaden och Sydafrika. Det skulle komma att bli fyra härliga veckor