Thanda Safari

På Thanda finns inga telefoner i husen och istället består hotellets wakeup-call av att någon person knackar på dörren vid den tid man kommit överens om. Men för att vara på säkra sidan hade vi även satt våra mobiler på väckarklocka. Båda dessa väckte oss samtidigt vid 4.30.

Vi tog på oss och gick upp till huvudbyggnaden. Hotellet erbjöd kaffe innan vår morgonsafari, men vi var inte sugna på något så här tidigt på morgonen och direkt efter vi gått upp.

Gryning över Thanda Private Game Reserve

På den runda uppfarten vid lobbyn stor bilen och Pieter och Ronnie väntade på oss. Innan vi tog plats tipsade Ronnie om att det kanske gungade mindre framtill i bilen, dagen innan hade vi suttit längs bak då vi tänkt det var bättre att komma högre upp. Med detta tips tog vi plats på första sätet bakom Pieter som körde. Ronnie satte sig som vanligt på det speciella sätet vid motorhuvens vänstra framkant.

Vid 5.30 på morgonen åker vi ut på dagens första game drive, Thanda Private Game Reserve

Strax efter fem rullade vi ut och vi körde inte många minuter innan Pieter stannade till och Ronnie istället tog plats i det vanliga passagerarsätet. Pieter hade berättat dagen innan att det var en säkerhetssak när vi närmade oss vilda djur.

Vi hade redan sett anledningen och när Pieter rullade längre fram fick vi ännu bättre vy av två stora lejonhonorna som låg längs den lilla grusvägen vi körde på.

Lejonhona, Thanda Private Game Reserve

Det låg i gräset och spanade. De började göra lite gutturala läten och­ Pieter berättade att det var så de kallade på ungarna och att ljudet faktiskt nådde längre än man kunde tro.

Lejon, Thanda Private Game Reserve

De ställde sig upp och spanade lite till lojt och började gå sakta längs vägen. Pieter följde dem med bilen på behörigt avstånd. De stannade till och efter kort stund började de gå åt vårt håll. Lejonhonorna passerade precis intill bilen på bara någon meter eller två från oss.

De fortsatte gå sakta från oss längs vägen och nu valde vi att ta en annan väg och lämna dem i fred.

Det var fortfarande tidig morgon men det såg ut att bli en riktigt vacker dag. Pieter stannade till bilen och pekade på speciella fågelbon som hängde ner från grenar och med en ingång i nederkant. En Afrikansk Guldvävare, en lite gul fågel, landade på en och klättrade in. Pieter berättade att de byggde bona på detta vis för att göra det svårare för inkräktare att komma åt dem och deras ägg.

Fågelbo, Thanda Private Game Reserve

Nu hade vi varit ute en timma och vi parkerade bilen och gick ur för att sträcka benen. Pieter och Ronnie tog fram muggar, termosar och lite kakor, det var dags för en morgon fika.

Kort stopp för en kopp kaffe under vår morgontur, Thanda Private Game Reserve

Solen började värma upp oss efter en sval morgon och jackorna åkte av. När vi fortsatte på vår morgonsafari bromsade Pieter in för några Impala antiloper. I Kenya kallade vår guide dessa för savannens McDonals på grund av det svarta mönstret på deras bak som ser ut som ett M. De var ganska skygga och sprang snart undan när de uppfattade vår närhet och vi fortsatte.

Impalas, Thanda Private Game Reserve

Pieter bromsade in då han och Ronnie upptäckt något i buskaget. De gick ur och försvann in bland buskarna. När de kom tillbaka tog Pieter och laddade ett stort gevär och bad oss stiga ur. Man kände att pulsen ökade något när man lämnar bilen och samtidigt förstår att det faktist finns farliga vilda djur i närheten, det var dags för en bushwalk.

Vår chaufför tar med geväret när vi går av bilen. Thanda Private Game Reserve

Vi gick tysta in i buskaget, i samlad grupp på led med Anki längst fram. Sista biten smög vi fram och satte oss sedan lågt och spanade. En bit längre fram låg två Geparder och vilade i högt gräs bland buskar och träd. Det var en bit mellan oss och dem, men det var tveklöst att de inte skulle behöva många sekunder för att nå oss. De kände så klart av vår närvaro och kikade upp då och då åt vårt håll. Även när vi gick tillbaka så var det tyst och samlat, Pieter och Ronnie var hela tiden på sin vakt.

Vi går av bilen och smyger tysta för att komma något närmre djuren i buskagen. Thanda Private Game Reserve

Thanda är inhägnat, men området är gigantiskt och vi har hittills under safarin inte sett gränsen för området. Det finns gott om levande djur även om det inte är volymerna som man kanske stöter på i Masai Mara och Serengeti. Längs vägen fick vi syn på Zebra som alltid är speciellt med sina personliga mönster på pälsen.

Zebra, Thanda Private Game Reserve

I närheten yrade en liten familj med vårtsvin omkring, de är lite roliga att kolla på.

Vårtsvin, Thanda Private Game Reserve

Pieter svängde förbi den lilla sjön där vi stannat till vid safarin kvällen innan. Ofta samlades stora grupper djur för att dricka här och Pieter visade oss ett litet klipp på hans mobil med en stor mängd afrikansk buffel och antiloper runt sjön.

Vackra vyer, Thanda Private Game Reserve

Det var dock inga djur vi sjön för tillfället och vi körde vidare. En grupp Impala antiloper korsade vår väg och vi stannade till.

Impalas, Thanda Private Game Reserve

Det började bli riktigt varmt och skönt, och nu var det dags att åka tillbaka till lodgen.

Anki på morgonsafari, Thanda Private Game Reserve

När vi kom tillbaka var det dags för frukost och de frågade om vi ville gå inom vår villa först men vi bestämde oss för att äta frukost direkt och sedan njuta av vår läckra villa och pool de timmarna som återstod innan vi skulle flytta.

Frukostbuffet på Thanda Private Game Reserve

Frukostbuffén var så klart generös och med mycket gott att välja av. Till exempel hade de goda frukt yoghurt, bär och granola i höga glas. Dessutom fanns så klart kontinental frukost med bröd, ost och andra pålägg samt diverse färsk frukt.

Frukost på Thanda Private Game Reserve

När vi skulle gå tillbaka till villan ville personalen vi skulle ha någon med oss eftersom vilda djur ofta rörde sig igenom området. Pieter följde med oss och halvvägs till villan bromsade vi in då bara några få meter från oss stod en stor Nyala hane, en antilop med långhårig mörk päls och med stora horn. Den verkade inte bry sig så mycket om oss, den stod och tuggade på något. Den höll sig helt lugn och började klia sig bakom örat med bakbenet.

Antilop, Thanda Private Game Reserve

En bit längre fram stod en Nyala hona, de ser lite annorlunda ut med ljusare kortare päls och inga horn. Kanske var det ett par som höll ihop?

När vi kom fram till villan så lämnade Pieter oss och vi hade nu några timmar i den lyxiga villan innan vi skulle lämna det.

Ingången till vår lodge, Thanda Safari Lodge, Thanda Private Game Reserve

Det var fint väder och vi slängde på oss badkläder och hoppade ner i vår privata runda pool. Vattnet var ljummet och läget när man sitter och kollar ut över landskapet utanför är helt fantastiskt!

Pool på terassen, Thanda Safari Lodge, Thanda Private Game Reserve

Det var svårt att slita sig från denna underbara miljö och detta lyxiga boende men strax efter elva ringde dörrklockan och vi fick ge upp poolen.

Vår underbara Thanda Safari Lodge, Thanda Private Game Reserve

Utanför stod Pieter och en kollega som kommit för att hämta bagaget. De tog hand om våra resväskor och gick i förväg. Vi hade en stund på oss att dusch och vi rundade av med ett glas öl på rummet. Kanske hade någon glömt bort det, men när vi nu lämnade villan kunde vi gå tillbaka själva utan något följe och denna gång såg vi inga vilda djur. Det känns ganska säkert och kanske det är det så här mitt på dagen när många av de farliga djuren kanske sover i skuggan under dagens hetaste timmar.

I receptionen träffade vi Carolyn som berättade allt var klart för vår flytt till tältcampen men ville gärna vi skulle fylla i kundenkät för lodgen.

Personal på Thanda Safari Lodge, Thanda Private Game Reserve

På överkanten av den stora tavan bakom henne satt en liten familj grodor. Först trodde vi det var någon typ av prydnads grodor men så började de röra sig. Vi tackade för besöket och gick nerför trappan till den parkerade safaribilen utanför.

Huvudbyggnaden, Thanda Safari Lodge, Thanda Private Game Reserve

Pieter tog oss på en bilresa genom området under 20 minuter, på vägar där vi tidigare åkt på safari. När bilen bromsade in på tält campen blev vi varmt mottagna direkt vid parkeringen. En man ur personalen gav oss varma handdukar när vi klev av bilen så vi skulle kunna torka av oss damm från resan. Det behövdes inte, men känns alltid fräscht. När vi gick in i området fick en välkomstdrink och blev introducerade till fler ur personalen. Området runt reception, pool och huvudbyggnaden kändes något enklare än den höga lyxen vid lodgen men även något modernare.

Lyxiga tält - Thanda Tented Camp, Thanda Private Game Reserve

Man skulle nu visa oss vårat tält och vi följde en liten stig genom en liten skog. Det kändes lite mer naturligt och där man lagt träpall på vägen vid lodgen var detta verkligen en small skogsstig. Vårt tält nummer 11 låg nästan längst bort från poolen och huvudbyggnaden.

Det handlade inte om ett litet trångt enkelt tält, det var stort, rymligt och finaste tänkbara tält standard så här ute i bushen. Sovrummet hade en stor dubbelsäng, en soffa framför sängen och sköna solar. I ett separat utrymme låg ett rymligt badrum.

Thanda Tented Camp, Thanda Private Game Reserve

Solen sken och vi satte oss ute på den fina verandan och insöp atmosfär och omgivningarna. I den starka värmen fick vi hålla oss under parasollen för att inte smälta bort. Efter en stund dök det upp två personer ur personalen med vårt bagage som de bar in i tältet. Vi slappade på verandan fram till high-tea som serverades vid tre på eftermiddagen.

När vi kom till matsalen verkade vi vara bland de första gästerna och kunde välja bord själva, denna vackra dag satte vi oss självklart utmed verandan.

Lunch serveras i restaurangen till Thanda Tented Camp, Thanda Private Game Reserve

Efter vi beställt dryck till maten sa servitören vi var välkomna att gå in och ta för oss. Kocken presenterade utbudet på buffén inne i serveringen, varpå vi tog för oss av grillspett på kött, små snittar med bland annat kyckling och majonäs samt lite små tilltugg som nötter, fetaost och oliver.

Mätta och nöjda gick vi tillbaka till vårt tält en kort stund och laddade för en gamedrive. När det var dags tog vi med oss lite extra kläder för senare kväll och förstås lite kameror. På parkeringsplatsen precis bakom huvudbyggnaderna stod Pieter med bilen och väntade.

Vi rullade ut direkt och hann bara passera elstängslet utanför lägret, som har för avsikt att hålla vilda djur ute, när vi fick se en liten flock Impala antiloper.

Impalas, Thanda Private Game Reserve

När vi åkt en kort stund pekade Pieter ut tältcampen på andra sidan dalgången nedanför oss. Det är inte utan man fascineras över vilket stort område Thanda består av.

På eftermiddagen åker vi ut på en till safari tur. Thanda Private Game Reserve

Pieter pekade ut några Zebror som stod och tuggade inne bland buskar och träd. Dessa vackra djur är facinerande med sina fina och individuella svart-vita mönster på pälsen.

Noshörningar som äter, Thanda Private Game Reserve

När vi bromsade in nästa gång såg vi en stor trubbnoshörning, eller white rhino som de kallas på engelska, inne i en glänta. Det var en noshörningshona med en kalv som åt av det långa gräset, de brydde sig inte alls om oss även om man förstod de var medvetna om vår närvaro. På deras rygg satt små fåglar, rödnäbbad oxhackare, som lever i symbios med Noshörningarna där de lever på att äta deras fästingar och andra små djur som sätter sig på deras hud.

Efter en stund blev det dags att åka vidare. Vi närmade oss Villa Isulu, en gigantisk och mycket luxuös villa för större sällskap och där som Thandas skapare och ägare Dan and Christin Olofsson brukar bo när de är och besöker. En bil körde förbi och om vi förstod rätt pågick förberedelser för att de skulle komma ner och besöka. Men det var inte anledningen till att Pieter bromsade in och backade tillbaka istället för att passera.

Elefant på nära håll, Thanda Private Game Reserve

Vid ett litet vattendrag alldeles utanför villans stora fönster på backsidan av huset stod en stor elefant och drack. Pieter stannade bilen på behörigt avstånd för att inte störa elefanten.

Elefant, Thanda Private Game Reserve

Elefanten slängde ett blick åt vårt håll men brydde sig inte. Vi var tysta och rörde oss lugnt i bilen för att inte störa på något vis.

Närbild av elefant. Thanda Private Game Reserve

Elefanten fällde ner sin långa snabel ner i vattnet och vi kunde höra den suga upp vatten. Sedan stoppade den in snabeln i munnen och sprutade i sig vatten. En hel del vatten rann ut ur munnen. Efter en stund vände den oss ryggen och gick vidare.

Lars på kvällsturen på Thanda Private Game Reserve

Solen låg nu lågt och Pieter åkte en bit och stannade sedan bilen. På grund av stunden med elefantan blev det lite senare än planerat för utflyktens drinkpaus. Vi gick ur och han och Ronnie plockade fram dryck och lite tilltugg. Pieter serverades oss ett glas vin var.

Paus för ett glas eller två, under safarin på Thanda Private Game Reserve

Under tiden vi stod och snackade så spanade Pieter och Ronnie hela tiden efter vilda djur, platsen var inte lika öppen så det krävdes kanske lite mer uppmärksamhet. Denna kväll bjöd på en vacker solnedgång över de gröna kullarna. När solen försvunnit vid horisonten var det dags att ge oss av.

Solnedgång över Thanda Private Game Reserve

Ronnie kopplade in den extra lampan han använde för kvälls safarin i mörkret. Under tiden Pieter körde sakta genom landskapet svepte han sakta fram och tillbaka. Visserligen såg vi lite djur då och då men de flesta sprang in bland buskage och försvann.

När vi kom tillbaka brann elden. Thanda Private Game Reserve

När vi kom tillbaka till tält campen var det mörkt och man hade tänt en brasa i mitten av området, mellan byggnaden med baren, restaurangen och poolen.

Vi bestämde oss för att strunta i att gå till vårt tält först och gick istället direkt till matsalen. En servitör välkomnade oss och visade oss till ett bord mitt i lokalen. Det var få andra gäster denna kväll.

Middag på Thanda Private Game Reserve

Efter vi beställt dryck fick vi välja mat, förrätt, huvudrätt och efterrätt. Anki valde en soppa på luktärter till förrätt medan Lars valde en sallad.

Huvudrätten var så klart huvudnumret och Lars valde en Mahi Mahi, eller Guldmakrill som fisken kallas på svenska, medan Anki valde en biff på Steenbok.

Båda rätterna var mycket goda och vi behövde ingen efterrätt, men det var svårt att tack nej till den chokladkaka de erbjöd.

Dessert på Thanda Private Game Reserve

När vi var mätta och nöjda ville personalen att en av vakterna skulle följa med oss till tältet. Det var nu becksvart och det kändes trots allt tryggt att ha någon med oss. Längs vägen ­passade vakten på att visade vad som bodde i en spricka i ett trä utmed stigen, en svart skorpion.

Framme vid tältet önskade han oss god natt och gick tillbaka. Vi gick in och såg att man hade förberett vår säng för oss.

Stjärnklar natt ovanför Thanda Tented Camp, Thanda Private Game Reserve

Den såg så klart lockande ut och snart skulle vi krypa ner men först var vi tvungna att gå ut
njuta av den stjärnklara natten. Det var en bit till nästa tält och läget gjorde att det kändes som man verkligen var ute i det vilda landskapet ensam.

Man kunde höra lite blandade djur från omgivningarna, men det var svårt att veta vilka djur som orsakade ljuden. Men efter en fantastisk och lång dag blev det dags att gå in och sjunka ner i den sköna sängen.

Efter middagen är tältet fint fixat - Thanda Tented Camp, Thanda Private Game Reserve