Inspiration to exploration

Australia runt 2008, Lasse fotograferar The Olgas aka Kata Tjuta

Australien runt

En rundresa med stopp i Perth på västkusten, Ayers Rock i det röda hjärtat, den tropiska staden Cairns, Port Douglas, Whitsundays och förstås Sydney

Sydney operahus och Sydney harbour

Bye bye Australia

Vi tar avsked av Sydney genom att insupa atmosfärerna runt the rocks och Circular Quay. På uteservering vid operahuset tar vi ett glas vin innan vi checkar ut från the blacket och flyger vidare till Singapore. En lång dag avslutas med en kall öl på Chijmes.

Manley Beach, Australien

Solig dag på Manly och the Rocks

Den sista heldagen i Sydney och Australien för denna gång hade kommit. Vi gick runt på staden och lunchade i the Rocks. En färja tog oss över till Manly där vi njöt av sol på stranden. Dagen avslutade vi på trevlig restaurang i the Rocks.

Anki vid Harbour Bridge

Botanisk trädgård och Opera

En fantastisk och solig dag i Sydney. Vi promnerar runt i staden och njuter av den botaniska trädgården i hjärtat av centrum. Några timmar senare återvänder vi till Sydney Operahus för att se operan Cavalleria rusticana och Pagliacci.

Blue Mountains, New South Wales, Australien

Blue Mountains

Vi hyr bil och kör upp till Blue Mountains för att uppleva de vackra vyerna över bergen med det blå diset vilket kommer från eukalyptusträden. Vi tar oss ner till Katoomba, Jamison Valley och stannar även till vid Wentworth Falls lookout. På vägen tillbaka till Sydney gör vi en avstickare till Sydney Olympic Park. Kvällen avslutas på mysig Thai restaurang i Potts Point.

Westfield, Bondi Junction

Shopping i Bondi

Solen håller sig gömd bakom molnen, vilket gör detta till en perfekt dag för shopping. På Westfield Bondi Junction, som är ett av Australiens största shoppingcenter, avverkar vi under några timmar ett antal av de över 400 butikerna. Dagen avslutas vid en liten trevlig italiensk restaurang.

Skywalk, Sydney

Storslagna vyer över Sydney

Vi tar oss upp i Sydneys högsta byggnad för att se staden från ovan. Med säkerhetsutrustning på och fäst vid ett räcke ger vi oss ut på Skywalken för att uppleva känslan att stå på ett genomskinligt glasgolv på 260 meters höjd.

Vinprovning i Hunter Valley

Vi lämnar Sydney för en heldagsutflykt med vinprovning i Hunter Valley. Vi har valt ett bolag som satsar på mindre grupper och lite mer personliga vinprovningar. En fantastisk dag med goda viner och fantastiska vyer. Vi är glada vi hade chaufför.

Iron Gate Estate, Hunter Valley

Iron Gate Estate är en liten och vacker vingård i Hunter Valley, norr om Sydney i New South Wales. De är en boutique vingård och byggnaden är inspirerade av gamla byggnader i södra Spanien och Toscana.

Hunter Valley Garden Village

En av Australiens finaste områden med vinodlingar är Hunter Valley norr om Sydney. Bland alla vingårdar ligger en liten by med restauranger, butiker och naturligtvis restauranger som erbjuder vinprovning.

Audrey Wilkinson Vineyard, Hunter Valley

I Pokolbin i Hunter Valley ligger Audrey Wilkinson Vineyard. Det har var en av de första vingårdarna i Hunter Valley och grundades 1866. Vingården är vackert beläget bland gröna sluttningar. Vinprovning innehöll flera goda och unika viner.

Luna Park, Sydney

Luna Park nöjesfält, Sydney

Luna Park är en klassisk gammal tid nöjespark mitt i Sydney, Australien. Det är gratis att besöka, men naturligtvis kostar det att åka på någon av åkturerna. Ingången sker genom munnen av en gigantisk clowns ansikte.

Bondi Beach from Iceberg

Bondi Beach

En perfekt dag på Australiens mest kända strand. Vi tar bussen från centrala Sydney till Bondi Beach där vi tillsammans med många andra njuter av sol och mjuk sandstrand denna sköna söndag. På kvällen upplever vi 3D film på världens största IMAX som ligger i Darling Harbour.

Bondi beach, Sydney

Bondi Beach, Sydney

Bondi Beach är en världsberömd strand som ligger i en av Sydney’s förorter. Den är vackert beläget i en liten bukt och det finns massor av små butiker och kaféer längs stranden.

Bakers oven cafe, The rocks, Sydney

The Rocks Market

I the Rocks hamnar vi på trevlig söndagsmarknad. Därefter beger vi oss mot Darling harbour där vi hamnar på ännu en marknad, denna gången dock en inomhusmarknad. Kvällen avslutas med god mat på trevlig restaurang.

Fountain, Kings Cross, Sydney

Kings Cross, Queen Victoria och Darlinghurst

Vi intar frukost i Kings Cross och flyttar sedan några kvarter närmre stadskärnan till ett boutiquehotell som kommer att bli ett av våra absoluta favorithotell. Receptionisten rekommenderar oss till en indisk restaurang i Darlinghurst där vi njuter av god kvällsmiddag.

Sydney harbour bridge

Vackra Sydney

Första dagen på det nya året och vi lämnar vackra Whitsundays och flyger från Hamilton Island till en av världens bästa städer; Sydney. Vi checkar in på Bayview Boulevard hotel och strosar sedan runt och njuter av den vackra staden. Kvällen tillbringar vi i Darling Harbour.

Live music - Lepricorn sky, Long Island Resort

Nyårsfirande i Whitsundays

Det är sista dagen på 2008 och vi tillbringar den vid en vacker sandstrand på Long Island i Whitsundays. När kvällen närmar sig påbörjas festligheterna, en festbuffé dukas upp och ett live band spelar vid poolbaren.

Long Island, Whitsundays, Australien

Till Long Island

Från Airlie Beach tar vi en båt ut i Whitsundays och till ön Long Island där vi checkar in bland Wallabies, Kakaduor och andra fåglar. Efter några slappa timmar på stranden gick vi på trekk i Molle Island National Park. Dagen avslutas med ett glas rött på stranden.

Poolen vid Dunk Island Resort

Under palmbladen på en vacker ö

En underbar dag av sol och värme på sköna strandstolar under vajande palmblad på Dunk Island. Vi badade i hotellets fjärilspool alldeles intill stranden och när solen börjar gå ner i horisonten går vi in till hotellets bar för ett glas svalkande gott vitt vin.

Strand vid Dunk Island, Queensland

Via Mission beach till Dunk Island

Vi lämnar ett regnigt Cairns med en Greyhoundbuss och kommer några timmar senare fram till ett soligt Mission Beach. Med Quick Cat katamaran åker vi ut till vackra Dunk Island där vi under några dagar skall njuta av sol, bad och färgglada drinkar på öns enda resort; Dunk Island Resort.

Kurva, Kuranda Scenic Railway

Kuranda

Med Kuranda Scenic Railway tar vi oss till den lilla byn Kuranda där vi bland annat kollar in söta koalor och, lite mer skräckinjagande, saltvattenskrokodiler på Kuranda Koala Gardens. När vi lämnar Kuranda tar vi vägen ovanför trädtopparna ner mot stan igen. Kvällen tillbringar vi på trevlig restaurang vid Cairns marina.