Anki köper blommor på Manilva marnad

Manilva marknad och middag i La Duquesa

En dag vi planerat spendera en del pengar på Manilva marknad, men summan pengar som försvinner från plånboken blir mer än vi tänkt och vi besöker för första gången Manilva polisstation. Ett positivt bemötande och mycket bra service dock. Kvällen avslutas i mysiga Puerto de la Duquesa.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Vinden hade tagit i rejält under natten. Vid fyra tiden vaknade vi båda till av ljudet av palmblad i vinden utanför och gick ner för att dra ner parasollen vi lämnat uppe kvällen innan.
När vi vaknade blåste det fortfarande en del även om det lugnat sig betydligt från natten. Vi åt frukost och åkte sedan ner till Manilva marknaden som är varje söndag.

Manilva marknad

Som vanligt var det gott om bilar och trafikpoliser står och håller ordning vid in- och utfarterna till marknadsområdet.

Marknaden kändes om möjligt något större än vanligt. Här säljs verkligen allting. Alltifrån gamla mynt, second-hand produkter varibland vi såg riktigt gamla skrivmaskiner, stereoapparater, böcker, leksaker, köksartiklar och till och med en rullstol fanns till försäljning. Dessa marknadsstånd passerade vi ganska snabbt. Längre in på marknaden fanns blommor, frukt och grönt.

Vi stannade till och kollade i ett av de större blomsterförsäljningarna för att hitta pelargonier till våra fönster. Det fanns några stycken, men flera av dem var mindre fina. Anki valde ut två stycken som vi köpte.

Blomsterstånd på Manilva marknad

Vi fortsatte strosa omkring och passerade flera marknadsstånd med keramik och kläder. Anki hittade en bikini och lite senare även en klänning.

Manilva marknad

Vi kände oss ganska nöjda och lämnade marknaden och begav oss till vår bil. Det var långa köer ut ifrån marknadsområdet, men även här stod trafikpoliser och hjälpte till att få så bra flyt som möjligt i trafiken.

Sabinillas

Vi svängde högerut och körde ner till Sabinillas. Efter att ha snurrat runt en del i gatorna hittade vi en parkeringsplats och kunde promenera en kort bit ner till strandpromenaden. Gatan vi passerade hade en staty av ett helgon som var prytt med blommor. Förmodligen något helgon med koppling till Sabinillas som nyligen hyllats.

Helgon, Sabinillas

Vi visste vad vi var ute efter – en kall god gazpacho.
Klockan hade passerat ett och tiden för den stora spanska söndagslunchen hade inte riktigt infunnit sig men fler och fler började inta restaurangernas serveringar.

Lasse på Viña Mar, Sabinillas

Vi slog oss ner vid ett bord på Viña Mar. Vi blev erbjudna att kolla menyerna men visste direkt vad vi önskade. Servitören kom snabbt in med både gazpacho och en kall Cruzcampo öl.

Anki på Viña Mar, Sabinillas

På stranden nedanför oss förberedde en spanjor spett med fiskar han skulle grilla på genuint spanskt sätt i en träbåt med restaurangens namn. Så snart fiskarna var klara gick han upp med dem till servitören som gick vidare med dem till gästerna som beställt det.

Grillning på Sabinillas strand, Sabinillas

När vi skulle betala upptäckte Lasse att hans plånbok var försvunnen. En förhoppning om att den skulle ligga kvar i bilen infann sig, annars hade den antingen blivit stulen eller borttappad. Anki betalade och vi tog en promenad längst med strandpromenaden.

Strandpromenad, Sabinillas

Framme vid det lilla “centrat” med statyn utmed strandpromenaden stannade vi till en liten stund innan vi vände. Det är denna vägen vi kommer när vi kör ner med bil från Manilva till Sabinillas. Härifrån får man välja att köra antingen höger eller vänster då man bara får parkera en timma på dessa parkeringsplatser.

Sabinillas centrum

Vi vände tillbaka och kom tillbaka till Viña Mar där vi tidigare lunchat. Beställningar på grillade fiskar var i full gång då mannen vi tidigare spanat in som grillade fiskar till Mary Mar restaurang förberedde flera spett under tiden andra spett var på grillning.

Sabinillas strand

Strax intill fanns en slags avgränsning för strandkonstnärer som byggde diverse konstverk. En drake vi kände igen som klassiskt strandkonstverk sedan tidigare år var på gång, men något mer modernare kreationer var ganska bra strandformationer av den tecknade Simsons familjen.

Åter vid bilen letade vi efter plånboken men utan framgång. Vi körde till Manilva polisstation där vi rapporterade en saknad plånbok. Den trevliga polismannen visade tre plånböcker som kommit in från marknaden idag, men ingen av dem var Lasses. Han sa att förmodligen kan den komma tillrätta med kort, fast utan pengar. Vi skulle återkomma senare samma dag eller någon dag därpå.

Hemma i huset ringde Lasse och spärrade både Visa och American Express. Ännu hade ingen försökt använda korten, men med tanke på att det fanns kontanter i plånboken gissar vi att om någon hittat eller stulit den använder de först och främst kontanterna. Får man bara tillbaka plånboken får vi leva med att kontanterna saknas, och att man får vänta med att använda två av våra kort. Vi klarar oss ändå. Bra att tänka på ändå att alltid ha dubbel uppsättning och att inte ha allt på ett och samma ställe när man är ute och reser. Gäller så väl pengar, kort som nycklar.

Tillbaka i huset la vi oss i solstolarna i trädgården. Det var åter ganska blåsigt men väldigt varma vindar. Efter en stund i en sol med vindar som inte svalkade något satte vi oss i stolarna under parasollen med varsin öl och lite chips och fortsatte läsa våra böcker.
Vår granne kom ut i sin trädgård och vi växlade några ord.

Vid 19 tiden visade termometern 30 sköna grader och vinden var fortfarande lika varm. Vi gick ner om poolen för att få bra internet uppkoppling och därmed ha kontakt med Ankis föräldrar. Agustins hund strosade förbi vilket innebar att Agustin själv garanterat var i närheten. En kort stund senare kom Agustin förbi och sa att han letade efter sin hund. De fann varandra och gick tillsammans mot bilen. Deras arbetsdag var härmed avslutad.

Manilva, i riktning mot Monte Viñas

Precis när vi kom in i huset ringde Lasses mobil. På knacklig engelska fick han höra att hans plånbok var återfunnen och fanns hos polisen i Manilva. Vi satte oss direkt i bilen och åkte dit.
Polismannen vi träffat tidigare på dagen satt i rummet intill och hälsade glatt på oss. En annan polis tog direkt plånboken och gav till oss. De hade hittat plånboken på marknaden. Alla pengar var borta med alla kort fanns kvar. Till och med ett minneskort låg kvar.

Vi tackade så väldigt mycket för deras hjälp. Polisen som gav oss plånboken pekade på vår tidigare kontakt och sa att det var han som fixat det. Tack vare visitkort i plånboken hade de hittat vårt mobilnummer och kunde därmed meddela oss att plånboken var återfunnen.
Tacksamma återvände vi till bilen och körde hem.

Klockan närmade sig 22 och vi gjorde oss snabbt i ordning för att återvända ut för att hitta något att äta.

TPE, The Pergola Restaurang, Puerto de la Duquesa

Vi åkte till Puerto de la Duquesa och strosade i hamnen mot en nyöppnad restaurang vi såg häromdagen Det visade sig att den var så pass ny att de kom fram och erbjöd oss ett glas champagne när vi kollade på deras meny.

Anki på TPE, The Pergola Restaurang, Puerto de la Duquesa

Vi satte oss vid ett bord med våra champagne glas och fick in varsin meny. Strax kom de in med ett litet fat med appetizers i form av små köttbitar.
Lasse beställde in en fisk rätt (cod) och Anki en getost sallad med äpple, russin och nötter.

Sallad på TPE, The Pergola Restaurang, Puerto de la Duquesa

Samtidigt som våra glas med vitt vin kom in serverades också varmt bröd. Personalen var väldigt trevliga och serviceminded och vi fattade direkt tycke till det här stället.

TPE, The Pergola Restaurang, Puerto de la Duquesa

Maten var fantastiskt god och vackert upplagd. Några gånger under middagen kom de fram och kollade så allt var till belåtenhet.

Egentligen var vi väldigt mätta och belåtna men när vi blev erbjudna att åter kolla på menyn för att se utbudet på desserter tog vi emot dem. Servitören berättade att tiramisu och panacotta var hemmagjort.
Vi bestämde oss för att dela på en panacotta och ta två espresso på det.

Espresso och Panacotta på TPE, The Pergola Restaurang, Puerto de la Duquesa

Tjejen som tagit emot oss skulle gå för kvällen men gick runt till alla bord och önskade en trevlig kväll och hoppades få se oss igen.
Vi bad så småningom om notan och fick samtidigt in ett litet fat med skumgummi och en rosafärgad anislikör.

Skumgummi och likör på TPE, The Pergola Restaurang, Puerto de la Duquesa

Längsmed hamnstråket promenerade folk och njöt av den sköna kvällen. Restaurangbesökarna lämnade successivt sina bord och strax var det bara vi kvar. Vi betalade och tackade för oss och tog en kort promenad i hamnen innan det var dags att bege sig hem.

Relaterade Sidor

Fiesta de Santa Ana, Manilva 2011

Fiesta de Santa Ana, Manilva

Fiesta de Santa Ana, en spansk fest till helgonet Santa Ana, i lilla byn Manilva i Andalusien, södra Spain. Byns invånare klär upp sig i finaste kläderna och efter gudstjänsten tar de helgonfiguren från kyrkan och bär runt i byn.