Söndagsmarknad i Estepona

Söndag innebär söndagsmarknad. Vi kan välja mellan Manilvas marknad eller marknaden i Estepona hamn. Manilvas marknad är större, mer lokalt anpassad, och har större utbud. Men eftersom vi besökte Manilvas marknad förra vecka valde vi att denna söndag åka till Estepona.

Estepona hamn

Vi parkerade bilen och gick ner till hamnen mot Bar Jazz och de andra serveringarna som lämpligt ligger här mitt i marknaden. Vi började med den vänstra delen av marknaden.

Estepona marknad

Flera av stånden har liknande utbud. Kläder är mest vanligt förekommande. I år var det många klänningar som vanligt byxor i bohemisk stil, toppar, sjalar och strandkläder. Det fanns även två stånd med enbart bikinis. Priserna på bikinis var normal butiksnivå. Allt på en marknad behöver inte vara jättebilligt även om mycket håller förmånliga priser.

Speglar, Estepona marknad

Att stå på marknad är ett yrke för många och vi känner igen några stycken som återkommer år efter år. Ett stånd som säljer kläder drivs av ett franskt par som vi nästan varje år hittat något hos. I år hade de bland annat en del fina sjalar och Anki gjorde ett inköp.

Panama hattar, Estepona marknad

Vi fortsatte förbi leksaker, panama hattar och bälten och svängde om för att ta andra sidan tillbaka mot serveringarna. Det är inte så mycket för shoppingen man går här, men oftast lämnar man alltid marknaden med någon påse. Men att gå på marknad är trevligt och hör till våra Spanien-besök. Och som avslutning sätter vi oss på en av serveringarna i mitten och tar något att dricka.

Estepona marknad

Vi passerade mittpunkten där vi kommit ner, blickade över serveringen vi om en stund skulle sätta oss på, och gick över till andra delen av marknaden. Vi passerade marknadsstånd med kläder, leksaker, cd-skivor och smycken.
Vi la märke till en försäljare av väskor som var väldigt proaktiv och gick runt och försökte få tänkbara köpare att komma och kolla på hans väskor. Förmodligen var det inte tvunget att göra så för att han skulle sälja, men säkert ett roligt sätt för honom att få kunder.

Kläder, Estepona marknad

Mer och mer på marknaden har prislappar på sig, men mycket är förhandlingsbart och att förhandla med säljare är en rolig aktivitet i sig och hör till själva köpprocessen för både säljare och köpare.

Estepona marknad

I slutet av vår runda på marknaden finns alltid ett marknadsstånd med skinnjackor och väskor. Vi kände oss dock väldigt nöjda efter vår lilla runda och gick nu in till Bar Jazz trevliga servering som så ofta på söndagarna var fullsatt. Folk är dock ständigt i rörelse och det tog inte en lång stund innan ett litet bord blev ledigt.

Estepona hamn

Servitörerna sprang nästan omkring för att vara så effektiva som möjligt så här i deras bästa rusningstimmar. Vi beställde in både coca-cola och öl. Coca-colan svepte vi snabbt och kunde sedan sitta och njuta lite längre av ölen under tiden vi kollade på folket som gick omkring på marknaden.

San Miguel på Bar Jazz, Estepona hamn

Runt omkring oss samlades folk kring borden över ett glas av någonting för att visa upp dagens inköp.

Den värsta rushen för serveringen började lugna sig och servitören som serverat oss slog sig ner på en stol en stund och pustade ut lite.

Från shopping till sol & bad

Det var en varm och skön dag. Vi tog oss in till Chiringuito Paco som har perfekt läge direkt på Esteponas stadsstrand.

Chiringuito Paco, Estepona

Det märktes att det var söndag, siesta och början på många spanjorers semester. Flera bord bestod av stora sällskap som hade borden fulla av mat, på flera ställen också paella.

Vi gick igenom serveringen och satte oss på uteserveringen. Servitrisen som kom och tog emot vår beställning var snabb, effektiv och trevlig. Vi började ta in varsitt glas vitt vin och funderade på vad vi skulle luncha på. Valet föll på ensalada mixa och bröd.

Nedanför oss på stranden fanns solstolar tillhörande stället. Några besökare valde att äta lunch vid sina strandstolar, men vid många låg badlakanen kvar då folket förmodligen satt uppe i restaurangen.

Anki lunchar på Chiringuito Paco, Estepona

Salladen bestod av sallad, tomat, rödbetor, morötter, ägg, avokado, sparris, gurka med mera. Egentligen skulle den även innehålla tonfisk men det valde vi bort.
Efter salladen tog vi in varsin kopp kaffe. Vi satt kvar och njöt en stund och funderade på vad vi skulle göra härnäst. Stranden lockade, och vi var förberedda med strandlakan och badkläder i en väska.

Espresso, Chiringuito Paco, Estepona

Vi betalade och gick ner till stranden där vi hittade en lucka på stranden och la ut våra strandlakan. Vi gick direkt ner till havet för att svalka av oss.

Strandpromenad, Estepona

Vattnet var skönt och många var i och badade.
Efter att ha badat gick vi upp och la oss. Värmen var fantastiskt skön så här vid 17-tiden. Fler och fler kom ner på stranden och när vi tittade upp efter att ha legat och blundat en stund i solen hade det fyllts på rejält med folk runt om oss.
Lasse läste sin bok och Anki sina tidningar.

Kvällssol på stranden, Estepona

Klockan var runt 18.30 när vi packade ihop våra saker och åkte hemåt.

Snabb sväng till Monte Viñas innan middag på spanskt manér i Estepona

I Monte Viñas gick vi ner om poolen. Klockan närmade sig åtta och Agustin avslutade sin arbetsdag. Grannens son var i poolen och lekte i vattnet. Agustin tog vattenslangen och sprutade vatten på honom innan han själv hoppade i och simmade en kort vända som avslutning på hans arbetsdag.

Anki simmade några längder och Lasse satt i gräset och läste. Agustin stängde dörrarna och hade ett stort leende på läpparna när han berättade att han nu skulle upp till byn och leka med sina barnbarn.

Utanför vårt hus i Monte Viñas

Vi gick hem och duschade och gjorde oss i ordning för kvällen. Vi körde åter till Estepona där vi promenerade längst med Calle Real in till Plaza de las Flores.
Här slog vi oss ner på Casa Pablo.

Plaza de las Flores, Estepona

Torgets serveringar var fullsatta och servitrisen förvarnade oss att det kunde ta en liten stund att få in maten. Ingen fara för oss, vi hade inte bråttom.

Lasse på Casa Pablo, Plaza de las Flores, Estepona

Kvällen var skön. Servitrisen kom in med vin och en korg med bröd.
Efter en stund kom den manliga servitören. Anteckningsblocket hade han råkat lägga ifrån sig men han drog loss en servett, gav oss ett brett leende, och skrev upp vår beställning på den.
Lasse beställde svärdfisk och Anki fläskfilé medaljonger.

Casa Pablo, Plaza de las Flores, Estepona

Det här torget är verkligen ett mysigt ställe såväl på dagen som på kvällen. Här kan man hitta ställen oavsett om man vill äta eller bara ta något att dricka. I ena hörnan finns en mycket populär glassbar.

Anki på Casa Pablo, Plaza de las Flores, Estepona

Maten kom in och satt gott. De plockade ihop några av borden som blev lediga men behöll hela tiden ett par stycken för nya gäster. Alltid skönt att se att de spanska tiderna håller i sig. Här kan man bli serverat mat och dryck långt in på sena kvällen.

Fontän, Plaza de las Flores, Estepona

Ankis favoritefterrätt Flan visade sig vara slut för kvällen. Vi beställde in varsin espresso istället.
Klockan hade passerat midnatt men fortfarande serverades mat även om tillströmningen av nya gäster minskade något.

Plaza de las Flores, Estepona

Mätta och belåtna tog vi en lugn promenad genom Esteponas innerstad denna sköna kväll innan det var dags att bege sig hem.