Restaurang La Sarten i Benahavis

Shopping och middag i Benahavís

Diset får oss att åka till shoppingcentret La Cañada där vi spenderar flera timmar på shopping. Med bagaget fyllt av shoppingpåsar åker vi vidare till trevliga Benahavis där vi avslutar dagen med god middag på byns äldsta restaurang.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Idag hade vi lite planer på att göra någon slags utflykt men vad hade vi inte bestämt. Himmeln var ovanligt disig och molnig vid nio-tiden. Detta kan i och för sig snabbt ändras, men vi valde att somna om en kort stund och ta en lugn morgon. Vi åt frukost och satte oss sedan i bilen i riktning mot Marbella där shopping centrat La Cañada finns.

La Cañada Parque Comercial

Solen hade trängt igenom och det var redan en fin dag. I bagaget hade vi både badkläder och ombyte för att vara förberedda för vad vi än kände för att göra.

Vi tog motorvägen till La Cañada. Trots att det är en väldigt stor parkeringen var det väldigt fullt, men självklart fanns det plats för oss också. Vi hittade en parkering nära en av ingångarna till La Cañada shoppingcenter och gick in.

La Cañada är perfekt för intensiv shopping. Här finns butiker som Mango, Guess, Levis, Sephora, Desigual och Zara. Klädesbutiker dominerar men det finns även ett utbud av skor, hälsokost, heminredning, teknik etc.

La Cañada Parque Comercial

På övervåningen finns biografer och bowling- och spelhallar, samt restauranger.
Timmarna gick snabbt när vi gick in och ut ur butiker. Provade och handlade en hel del.

Anki luchar på La Cañada Parque Comercial

Vid lunchtid satte vi oss på en av serveringarna på nedervåningen. Anki beställde sandwich med ost och tomat samt en öl. Lasse en bocadillo med Serrano och en öl. Vi vilade våra fötter och kände oss ganska nöjda över de inköp vi gjort. Det var sommarrea och fanns en hel del sommarkläder så väl som start på höstsortimentet. I våra påsar fanns både och.

Vi åkte rulltrappan upp till andra våningen och gick in på bland annat Desigual. Det blev ytterligare inköp.
Timmarna går snabbt i shoppingcenter som detta och Lasse insåg att vi hade varit här 6 timmar. Anki var snabb att inflika att tiden då vi lunchat ingick i dessa timmar.

Anki, La Cañada Parque Comercial

Snart var det dock dags att lämna La Cañada för denna gång. Vi packade in våra påsar i bilen och gav oss iväg.

La Cañada Parque Comercial

Vart vi skulle hade vi inte bestämt. Vi pratade om Marbella, Puerto Banús, San Pedro och andra ställen som låg i omgivningen eller längst med vägen mot Manilva.
Vi började köra och svängde av mot Benahavis som är en trevlig liten by för middagar. Strax var vi där och körde upp mot det lilla centrat där vi parkerade bilen.

Benahavis

Vi promenerade in mot restaurang gatan och upptäckte några nya restauranger sedan förra sommaren. Benahavis lockar visserligen en hel del turister, men det är inte konstigt då det är en väldigt charmig by kantad av trevliga restauranger och barer.

På väg upp till hjärtat av Benahavis

Vi passerade hotellet och El Castillo som var en av de restaurangerna vi inte sett tidigare. Det hade fint läge, men nackdelen är att det ligger i början av promenadstråket i byn och det kändes lite synd att sätta sig så här tidigt på stråket.

Benahavis

Vi gick längre in och passerade torget vars serveringar var fyllda av folk. Än så länge var kvällen ganska ljus.

Vi fortsatte förbi de små barerna som känns dominerande av engelska besökare och fortsatte in på Calle Malaga.
Detta är den främsta restauranggatan i Benahavis. Ungefär i mitten på denna gata ligger Los Abanicos, en trevlig restaurang med stora runda bord utanför. Här har vi hamnat flera gånger och även rekommenderat andra att besöka.

Denna gång ville vi dock prova något annat ställe. Vi fortsatte gatan fram och vek av i svängen. Parallellt med Calle Malaga ligger en annan gata, också den med serveringar och restauranger om än inte lika påtagligt.

La Sarten, Benahavis

Strax vid svängen ligger La Sarten som har en terrass som även vetter utmed Calle Malaga. Efter att snabbt ha kollat in menyn vid ingången blev vi visade upp för trappan till takterassen.

Anki på La Sarten, Benahavis

Vi blev visade till ett bord i mitten av terassen. omgivningen var vacker och vi fick en vacker kvällsvy över bergen runtom Benahavis.

Vi beställde in varsitt glas rött och fick samtidigt bröd med tillbehör. Här, så väl som de restauranger vi tidigare besökt i Benahavis, var grillad mat en specialitet. Lasse beställde fläskfilé och Anki kyckling med vitlök och citronsås. Båda serverades med bakad potatis och grönsaker. Och båda var utsökt goda.

Middag, La Sarten, Benahavis

Maten är riklig, det är ingen risk man behöver lämna restaurangen hungrig.
Skymningen la sig över den lilla bergsbyn och vi njöt av god mat i trevlig miljö. Tidigare besökare lämnade restaurangen medan andra tog plats.

La Sarten, Benahavis

Mörkret la sig. Vi tog in varsin espresso som avrundning på middagen.
Ägarinnan kom fram och växlade några ord och berättade att detta var en av de äldsta restaurangerna i Benahavis. Den har funnits här i över 40 år.

Tillsammans med notan kom två mini magnum glassar och en liten karaff med likör och två små glas.
Vi tackade för oss och tog emot visitkort med restaurangens kontaktuppgifter. Helt klart ett ställe värt att komma ihåg och åter besöka.

Utsikt ifrån La Sarten terass, Benahavis

Ifrån restaurangens andra terrass får man en fin vy över gatan vi kom in ifrån. En lugnare gata än restaurang stråket men en gata man absolut kan hitta trevliga serveringar på.

La Sarten terass, Benahavis

Vi följde gatan och vek sedan in en tvärgata för att åter komma in på Calle Malaga. Folklivet var fortfarande igång här såväl som på det lilla torget.
Vi kände oss nöjda för kvällen.

Benahavis

Vi körde ner ifrån de smala gränderna och ut mot de större vägarna. Radion spelade gamla godingar från 80-talet när vi lämnade Benahavis för att återvända till Manilva.

Relaterade Sidor

Benahavis, Spanien

Benahavis

Benahavis är en liten bergsby som ligger mellan Marbella, Estepona och Ronda ca 7 kilometer från kusten.
Det är en vacker och charmig liten bergsby. Här finns redan nu flera fina golfbanor och fler kommer det att bli inom en snar framtid.