Båtar på Sabinillas strand

Strandliv och grillkväll

Manilva har en lugn dag efter gårdagens firande och vi njuter av strandliv på Sabinillas strand. Tidig kväll tar vi en kort vända vid poolen innan vi återvänder till huset för grillning i den sköna sommarkvällen.
Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Ännu en strålande dag i Costa del Sol. Vi tog en lugn morgon och åt frukost i lugn och ro. Vi pratade lite om att köra någon mindre utflykt men det fick vänta ytterligare någon dag. Idag lät stranden som ett skönt alternativ.

Sabinillas

Vi packade ihop oss och åkte ner till Sabinillas. Havet såg ovanligt vackert ut och vi strosade i sakta takt en av gränderna mot strandpromenaden för att vika av och fortsätta promenera i lugn takt utmed strandpromenaden.
En del satt redan och åt lunch på uteserveringarna.

Sabinillas strad

Vi gick ner och la oss på stranden. Havet lockade, och det tog inte lång stund förrän vi hade hoppat i. Klart och något varmare än igår.

Åter på land gick vi omkring och torkade längst med vattenbrynet och kollade in strandlivet.
Vi låg kvar någon timma på stranden och torkade ordentligt och läste en del.
Sen var det dags för lunch.

Sabinillas strad

Vi gick upp på strandpromenaden och bort till Café Azul där vi direkt beställde in varsin kall coca-cola. Fantastiskt gott!
Efter att ha fyllt på med lite vätska kunde vi fokusera bättre på menyn. Stället hade lite av varje, men vi fastnade för deras utbud på sallader.

Anki på Azul Café i Sabinillas

Anki beställde in en kycklingsallad med äpple, nötter och russin. Lasse valde en ensalada Azul som förmodligen var en av deras favoriter då namnet återspeglade serveringens namn. Den bestod av sallad, kiwi, feta ost och räkor.

Sallad, Azul Café, Sabinillas

Kocken själv kom ut och serverade salladerna. Vi beställde in ytterligare dryck och njöt av den goda salladen.

Musiken som sprudlade ur högtalarna var helt i vår smak. Ricky Martin, Diego Torres och Shakira var några av de artister som spelades.
Utmed strandpromenaden såg vi marknadsstånd monteras upp. Servitrisen berättade att de förberedde för fiesta fredag, lördag och söndag.

Stranden lockade på nytt. Vi gick rakt ner från serveringen vi suttit och la ut våra strandlakan. Fler och fler spanjorer dök upp nu på eftermiddagen och vädret var verkligen kanon. Vattnet låg stilla och var helt klart. Det var näst intill vindstilla och solen värmde fantastiskt skönt.

Anki på Sabinillas strand

Snart var vi åter båda i vattnet som nu kändes ännu varmare och var fantastiskt skönt. Det var inte utan att man några gånger var på väg upp men ångrade sig och låg kvar i det sköna vattnet ett tag till.

Några killar började sparka lite boll vid vattenkanten, några barn byggde sandslott medan andra lekte i de små vågorna som rullade in. Längre ut låg några på uppblåsbara dynor eller paddlade omkring på en kanot. Och en bit ännu längre bort såg vi någon åka vattenskidor.
Det var en fantastisk eftermiddag på stranden och man förstår verkligen spanjorerna som stannar kvar på stranden länge på kvällarna.

Strax intill oss hade ett stort gäng samlats. Några yngre killar med våtdräkter som varit en bra bit ut och snorklat kom upp med en ganska stor fisk de fångat som skapade stor uppmärksamhet.

Klockan var runt sex-tiden. Stranden var full av människor och många njöt i det sköna vattnet. Strandpromenaden hade hamnat i skugga, men stranden skulle komma ha sol ett bra tag till.

Sabinillas kuststrecka

Vi åkte hem där vi spolade av oss sanden och tog ett glas cava i trädgården. I området växlade vi några ord med Agustin som sa att han såg oss i kyrkan kvällen innan och undrade vad vi tyckte om kören. Kören hade sjungit andra typer av låtar uppe i byn någon kväll tidigare som vi tyvärr hade missat.

Vy från vårt tak

Ifrån vårt tak blickade vi ut över de vackra vyerna. Solen började gå ner och bildade vackra färgskiftningar över landskapet runt om oss.

Åt ett annat håll, inåt landet uppåt bergen, har vi en vy över vindkraftverk bland kullarna. Molnen och solnedgången skapade en himmel med färger som om det nästan stod i lågor.

I trädgården körde vi igång grillen och förberedde en sallad. Det var ytterligare en lugn och skön kväll ute i trädgården. Doften från grillen blandades med doft av jasmin blommorna i trädgården.

Anki i ljuset från den tända grillen

Till efterrätt nyttjade vi grillen till att grilla bananer som vi tog vaniljglass till.
Fastän klockan hade passerat midnatt var det nära 25 grader. En underbar kväll.

Relaterade Sidor

Top - Monte Viñas, Manilva

Monte Viñas

Urbanisationen Monte Viñas skapades 1978 och ligger vackert beläget på en sluttning nedanför byn Manilva. I september är den omtalade vinfestivalen. En otrolig festival som byborna pratar om året om. Har du möjlighet att vara här vid denna period är det väl värt ett besök i byn.